Kursplan för Svenska språket A
Swedish Language A
Kursplan
- 30 högskolepoäng
- Kurskod: 5SV228
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Svenska G1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2016-02-24
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Reviderad: 2021-11-17
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2022
- Behörighet: Grundläggande behörighet
- Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk
Beslut och riktlinjer
Kursen är en fristående kurs.
Mål
Kursen syftar till att ge studenten grundläggande kunskaper om språkvetenskapliga perspektiv, om svenskans struktur, variation och historiska utveckling samt om texter, samtal och språkpolitik. Kursen tränar även studentens språkfärdighet i tal och skrift.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse:
- redogöra grundläggande för olika språkvetenskapliga perspektiv
- visa grundläggande kunskaper om svenskans struktur, variation och historiska utveckling
Färdighet och förmåga:
- skriva texter och ge muntliga presentationer anpassade efter målgrupp och situation
- producera texter, såväl muntliga som skriftliga, på god svenska och på en grundläggande akademisk nivå
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- reflektera över språklig färdighet och utveckling, både hos sig själv och andra
- visa medvetenhet om språklig variation i samhället samt förståelse för språkpolitiska frågor
Innehåll
Kursen består av fem obligatoriska delkurser: 1. Språkvetenskapliga perspektiv, 2,5 hp; 2. Språkstruktur, 7,5 hp; 3. Texter och samtal, 7,5 hp; 4. Svenskan i tid och rum 7,5 hp; 5. Tala och skriva, 5 hp.
1. Språkvetenskapliga perspektiv 2.5 hp
Delkursen presenterar språkvetenskapen som fält och introducerar centrala perspektiv för att undersöka språksystem och språkbruk diakront och synkront. Studenten tränas i att formulera språkvetenskapliga frågor och problem, och presenteras för synsätt och redskap som kommer att utvecklas och tillämpas i delkurs 2-5.
Lärandemål
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:
- identifiera och översiktligt beskriva centrala perspektiv inom språkvetenskapen
- formulera språkvetenskapliga problem och frågor
2. Språkstruktur 7.5 hp
Delkursen syftar till at ge kunskaper om hur det svenska språket är uppbyggt. Studenten utvecklar insikter i språkets struktur samt färdigheter i språkstrukturell analys. Vidare introduceras grundläggande begrepp för analys av språklig betydelse.
Lärandemål
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:
- redogöra för grundläggande begrepp inom fonetik, fonologi, morfologi, syntax och semantik
- tillämpa grundläggande språkstrukturella analysmetoder
3. Texter och samtal 7.5 hp
Delkursen behandlar texter och samtal utifrån olika teoretiska perspektiv. Grundläggande begrepp inom text- och samtalsforskningen introduceras. Studentens förmåga att tillämpa olika textanalytiska och samtalsanalytiska metoder tränas.
Lärandemål
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:
- redogöra för text- och samtalsanalytiska begrepp och metoder
- tillämpa text- och samtalsanalytiska teorier och metoder
- diskutera och värdera text- och samtalsanalysens möjligheter och begränsningar
4. Svenskan i tid och rum 7.5 hp
Delkursen behandlar språklig variation och förändring, såväl i nutid som över tid. Studenten får kunskap om svenska språkets historia med fokus på tiden efter 1500, samt om språkets sociala och regionala variation. Vidare fördjupas studentens insikter i det svenska språksamhället genom analys av texter från skilda tider. I delkursen ingår även att genomföra ett mindre projekt och presentera det muntligt och skriftligt.
Lärandemål
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:
- beskriva och redogöra för språklig variation och förändring med hänsyn till historiska, sociala, regionala och språkpolitiska faktorer
- redogöra för svenska språkets historia med fokus på tiden efter 1500
- kritiskt diskutera Sverige som språksamhälle
5. Tala och skriva 5.0 hp
Studenten utvecklar sin språkförmåga i tal och skrift genom att skriva texter och hålla presentationer med utgångspunkt i skrivstrategier och textplanering. I delkursen ingår också träning på att ge respons på och bearbeta texter. Delkursen bygger vidare på kunskaper från tidigare delkurser genom att studenten får diskutera och presentera olika aspekter av en språkvetenskaplig fråga.
Lärandemål
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:
- producera funktionella texter och presentationer på god svenska i tal och skrift, anpassade efter situation och målgrupp
- ge respons till andras texter och presentationer
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarie- och gruppövningar. Obligatoriska moment och skrivuppgifter förekommer.
Examination
Kursen examineras genom seminarier samt genomförande av muntliga och skriftliga uppgifter och prov.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare
För student som ej godkänts i ordinarie prov anordnas ett nytt provtillfälle inom rimlig tid efter det första. En student som underkänts i visst prov två gånger har efter hänvändelse till prefekten möjlighet att på egen begäran byta examinator eller examinationsform.
För delkursen Språkvetenskapliga perspektiv används endast betygen Godkänd och Underkänd. För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på minst 20 hp.
Övriga föreskrifter
Goda kunskaper i svenska krävs för att klara kursen. Kontakta studievägledaren vid osäkerhet.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2022)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2022)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2016, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2016, version 1)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2023
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Kurslitteratur
Språkvetenskapliga perspektiv 2,5 hp
-
Josephson, Olle
Ju : ifrågasatta självklarheter om svenskan, engelskan och alla andra språk i Sverige
4. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2013
Kap 4, 6 och 7
Obligatorisk
-
Parkvall, Mikael
Vad är språk?
1. e-boksutg.: Stockholm: Natur och kultur, 2006
Kap. 1, 2, 4, 5, 6, 7 och 9.
Obligatorisk
-
Bylin, Maria;
Melander, Björn
Språkrådet rekommenderar : perspektiv, metoder och avvägningar i språkriktighetsfrågor
Stockholm: Språkrådet, Institutet för språk och folkminnen, 2023
Inledning, s. 13-41
Obligatorisk
Ytterligare några texter som väljs av examinator (exempelvis språkspalter eller artiklar ur Språktidningen) om ca 50 sidor.
Språkstruktur 7,5 hp
-
Andersson, Lars-Gunnar
Talets signalord
Ingår i:
Grammatik på villovägarSolna: Esselte studium, 1987
(1987) s. 12-20Obligatorisk
-
Bolander, Maria
Funktionell svensk grammatik
2. uppl.: Stockholm: Liber, 2005
Kap. 2: Ord med betydelse - ordsemantik. S. 30-43
Obligatorisk
-
Josefsson, Gunlög
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare
2. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2010
Obligatorisk
-
Philipsson, Anders
Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv
Ingår i:
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälleLund: Studentlitteratur, 2004
(2004) s. 117-130Obligatorisk
-
Riad, Tomas
Problemlösning i svensk grammatik
Stockholms universitet, 2010
Läses enligt lärarens anvisningar.
Obligatorisk
Övningsmaterial: Övningar Ord och fraser, Övningar Syntax, Lektionsövningar, Övningshäfte, Grammatikstuga 1, Övningshäfte Grammatikstuga II
Texter och samtal 7,5 hp
-
Andersson, Lars-Gunnar
Hej, hej, hemskt mycket hej.
Ingår i:
Språk och stil : tidskrift för svensk språkforskning1996 (6), s. [15]-26 : tab.
-
Björkvall, Anders
Bilden, skriften och modelläsaren
Ingår i:
SpråkvårdObligatorisk
-
Hellspong, Lennart;
Ledin, Per
Vägar genom texten : handbok i brukstextanalys.
Lund: Studentlitteratur, 1997
Läses enligt anvisning.
Obligatorisk
-
Holmberg, Per
Funktionell grammatik för textarbete i skolan
Ingår i:
Språket och kunskapen : att lära på sitt andraspråk i skola och högskola : rapport från nordisk konferens den 7-8 oktober 2005 i GöteborgGöteborg: Institutet för svenska som andraspråk, [2006]
(2006) s. 129-148Obligatorisk
-
Josephson, Olle
En bok om textvård
Ingår i:
Textvård : att läsa, skriva och bedöma texterStockholm: Norstedts akademiska förlag, 2006
S. 5-22
Obligatorisk
-
Karlsson, Anna-Malin
En arbetsdag i skriftsamhället : ett etnografiskt perspektiv på skriftanvändning i vanliga yrken
Stockholm: Språkrådet, 2006
S. 9-12 samt s. 21-32
Obligatorisk
-
Landqvist, Mats
Samspel i rådgivningssamtal
Ingår i:
Svenskans beskrivning : [SvB.] 31 Förhandlingar vid Trettioförsta sammankomsten för svenskans beskrivning, Umeå den 20-21 maj 2010Umeå: Institutionen för språkstudier, Umeå universitet, cop. 2011
(2011) s. 182-192Obligatorisk
-
Ledin, Per
Intertextualitet, smärta och ett mångstämmigt Apotek
Ingår i:
Till Barbro : texter och tolkningar tillägnade Barbro Söderberg den 23 september 1997Stockholm: Institutionen för nordiska språk, 1997
(1997) s. 63-86Obligatorisk
-
Lindström, Anna
Om deltagarperspektiv i samtalsanalys : exempel från hemtjänsten
Ingår i:
Svenskans beskrivning : SvB. 23, Förhandlingar vid Tjugotredje sammankomsten för svenskans beskrivning, Göteborg den 15-16 maj 1998.Lund: Lund University Press, 1999
(1999) s. 248-255Obligatorisk
-
Norrby, Catrin
Samtalsanalys : så gör vi när vi pratar med varandra
3., [rev.] uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2014
Läses enligt examinators anvisningar
Obligatorisk
-
Nyroos, Lina
"Om du har något annat ord för det?" : Hur deltagares skilda perspektiv kommer till uttryck i ett undervisningssammanhang
Ingår i:
Språk och stil : tidskrift för svensk språkforskningObligatorisk
-
Ottensjö, Cajsa
Insamling och bearbetning av talspråksmaterial
Ingår i:
Sociolingvistik i praktiken1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2015
(2015) s. 75-92Obligatorisk
-
Svensson, Jan;
Karlsson, Anna-Malin
Inledning : text, textforskning och textteori
Uppsala: Swedish Science Press, 2012
22:1, 5-30
Obligatorisk
-
Wirdenäs, Karolina
Samtal och samtalsforskning
Ingår i:
Sociolingvistik2. uppl.: Liber, 2013
(2013) s. 199-235Obligatorisk
Svenskan i tid och rum 7,5 hp
-
Artiklar om de svenska landskapsdialekterna
Nationalencyklopedin,
-
Bijvoet, Ellen;
Fraurud, Kari
Unga i det flerspråkiga Stockholm
Ingår i:
Avancerad andraspråksanvändning : slutrapport från ett forskningsprogramStockholm: Riksbankens jubileumsfond i samarbete med Makadam förlag, 2014
(2014) s. 82-92Obligatorisk
-
Josephson, Olle
Ju : ifrågasatta självklarheter om svenskan, engelskan och alla andra språk i Sverige
4. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2013
Kapitel 2 och 3
Obligatorisk
-
Kotsinas, Ulla-Britt
Ungdomsspråk
3. uppl.: Uppsala: Hallgren & Fallgren, 2004
s. 108-119
-
Pettersson, Gertrud
Svenska språket under sjuhundra år : en historia om svenskan och dess utforskande
2., [uppdaterade] uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2005
Kapitel 1 och 7. S. 11-16 och 201-231
Obligatorisk
-
Stroh-Wollin, Ulla
Introduktion till svenska språkets historia. Stencil. Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet.
Institutionen för nordiska språk, ms
S. 1-39
Obligatorisk
-
Sundgren, Eva
Språklig variation och förändring
Ingår i:
Sociolingvistik2. uppl.: Liber, 2013
(2013) s. 77-121Obligatorisk
-
Svahn, Margareta
Kontinuitet och förändring i västsvenska dialekter
Ingår i:
Svenskans beskrivning : [SvB.] 32 Förhandlingar vid trettioandra sammankomsten för svenskans beskrivning, Karlstad den 13-14 oktober 2011Karlstad: Institutionen för språk, litteratur och interkultur, Karlstads universitet, 2013
(2011) s. 52-72Obligatorisk
-
Swedia 2000
Göteborgs universitet,
Obligatorisk
-
Teleman, Ulf
Ett språk för ett rike
Ingår i:
Forskning och framstegStockholm: Sällskapet för forskningsinformation, 1966-
Obligatorisk
Tala och skriva 5 hp
-
Diamond, Jared
Kopior och lånebokstäver : Skrivkonstens utveckling
Ingår i:
Vete, vapen & virus : en kort sammanfattning av mänsklighetens historia under de senaste 13 000 åren[Ny utg.]: Stockholm: Norstedt, 2006
(2006) s. 218-239Obligatorisk
-
Josephson, Olle
Ju : ifrågasatta självklarheter om svenskan, engelskan och alla andra språk i Sverige
2. uppl.: Stockholm: Norstedts akademiska förlag, 2005
Kap. 3 och 5.
-
Lindstedt, Inger
Talarens hantverk : att göra framgångsrika presentationer
1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2015
Obligatorisk
-
Melin, Lars
Det är alltid två om en text
Ingår i:
LäsningGöteborg: Makadam, 2013
s. 31-40Obligatorisk
-
Renberg, Bo
Bra skrivet väl talat : handledning i skrivande och praktisk retorik
2. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2013
Obligatorisk
-
Strömquist, Siv
Skrivboken : skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
Åttonde upplagan: Malmö: Gleerups, [2019]
Obligatorisk
Därutöver tillkommer två vetenskapliga artiklar om ca 15 sidor vardera som väljs i samråd med examinator.
Versioner av litteraturlistan
- Senaste litteraturlista (giltig från HT 2023)
- Äldre litteraturlista (giltig från HT 2022)