Kursplan för Fonetik och muntlig kommunikation
Phonetics and Oral Communication
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 5NS190
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Svenska som andraspråk G1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2013-03-20
- Inrättad av: Institutionen för nordiska språk
- Reviderad: 2021-11-17
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2022
- Behörighet: Grundläggande behörighet
- Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk
Beslut och riktlinjer
Kursen är en fristående kurs. Den samläses med Svenska som andraspråk A inom Ämneslärarprogrammet.
Mål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
- redovisa grundläggande kunskaper i fonetik och fonologi
- redogöra för svenskans fonologi i ett språkjämförande och typologiskt perspektiv
- analysera och bedöma inlärares uttal
- redogöra för vad kommunikativ språkförmåga innebär och diskutera hur en kommunikativ och funktionell språkundervisning kan utformas
Innehåll
Kursen behandlar svenskans fonologi ett teoretiskt och didaktiskt perspektiv.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarie- och gruppövningar. Obligatoriska moment och skrivuppgifter förekommer samt även andra självständiga arbeten och fältstudier.
Examination
Kursen examineras genom seminarier samt genomförande av muntliga och skriftliga uppgifter och prov. I alla skriftliga arbeten bedöms studentens förmåga att skriva korrekt och funktionell sakprosa, anpassad till situation och genre. Student som underkänts i visst prov två gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2022)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2015)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2013)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2022
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Litteratur
-
Abrahamsson, Niclas
Fonologiska aspekter på andraspråksinlärning och svenska som andraspråk
Ingår i:
Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
(2013) s. 85120Obligatorisk
-
Boyd, Sally;
Bredänge, Gunlög
Attityder till brytning exemplet utländska lärare i svenska skolor
Ingår i:
Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
Obligatorisk
-
Derwing, Tracey M.;
Munro, Murray J.
Second Language Accent and Pronunciation Teaching : A Research-Based Approach
Ingår i:
TESOL quarterly [Elektronisk resurs]2001-
vol. 39 (2005) nr. 3 s. 379-397Obligatorisk
-
Engstrand, Olle
Fonetik light : [lajt] : kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning
1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2007
Obligatorisk
-
Linjer Fridefors, Liv
Uttalsundervisning i praktiken
Skolverket, 2018
Obligatorisk
-
Riad, Tomas
Uttalsundervisning för unga
Skolverket, 2018
Obligatorisk
-
Thorén, Bosse
Funderingar och forskning kring en basprosodisk undervisningsstrategi för uttalsundervisning i svenska som andraspråk
Ingår i:
Språklig mångfald och hållbar samhällsutveckling : rapport från ASLA:s höstsymposium Eskilstuna, 9-10 november 2006 = Linguistic diversity and sustainable development : papers from the ASLA symposium in Eskilstuna, 9-10 November, 2006Uppsala: ASLA, 2007
(2007) s. 265-284Obligatorisk
-
Thorén, Bosse
Rätt betoning gör dig förstådd
Ingår i:
Språktidningen : tidningen som bevakar och bejakar språketObligatorisk
-
Zetterholm, Elisabeth;
Tronnier, Mechtild
Perspektiv på svenskt uttal : fonologi, brytning och didaktik
Upplaga 1: Lund: Studentlitteratur, [2017]
Obligatorisk