Kursplan för Introduktion till transformativ speldesign

Introduction to Transformative Game Design

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 5SD315
  • Utbildningsnivå: Avancerad nivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Speldesign A1N

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå

    • G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    • G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    • G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    • GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

    Avancerad nivå

    • A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    • A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    • A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    • AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G)
  • Inrättad: 2021-11-03
  • Inrättad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: HT 2022
  • Behörighet: Kandidatexamen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
  • Ansvarig institution: Institutionen för speldesign

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • Uppvisa kunskap om fältet: Diskutera ämnesområden, teman och teorier som rör design av transformativa analoga spel, rollspelsstudier och andra tvärvetenskapliga fält.
  • Använda spelande, design och speltestning: Utforma, spela, iterera och kritisera transformativa analoga spel med specifika utvecklingsrelaterade mål.
  • Visa förmåga att skriva akademiskt, professionellt och reflekterande: Skriva texter och annat kommunikationsmaterial om design av transformativa analoga spel i olika format för specifika målgrupper.

Innehåll

Kursen fokuserar på analoga rollspel som innehåller improviserade och medskapade karaktärsporträtteringar, byggandet av världar och andra fiktiva representationer som utgår ifrån deltagarna. Kursen ger en översikt av de teoretiska och praktiska grunderna för spelandet som medium för individuell och social utveckling. Utgångspunkten är en bred bakgrund av teoretiska områden, till exempel psykologi, lek- och spelforskning, berättande, kreativitetsforskning, konflikthantering och transformativt ledarskap. Genom att utforma, speltesta och analysera analoga rollspel får studenterna möjlighet att omsätta teorierna i praktiken. Därutöver ska studenterna skriftligen reflektera över och rapportera sina resultat. Kursen ger grundläggande och praktiska kunskaper för att studenterna ska utveckla sina färdigheter inom dessa områden för att sedan kunna bygga vidare på.

Undervisning

Kursen undervisas med hjälp av gruppdiskussioner, korta föreläsningar och gruppmöten som schemaläggs flexibelt. Läromedlen kan vara något av följande, eller samtliga dessa: videoinspelningar, vetenskapliga artiklar, populärvetenskapliga texter, speldesigndokument m.m. Studenterna skapar konkreta projekt relaterade till speldesign (främst analoga rollspel), enskilt eller i grupp, och spelar och testar sina spel. När det efterfrågas, visar studenterna upp resultaten och diskuterar dessa med övriga studenter, läraren och andra gästföreläsare eller relevanta personer. Återkoppling och handledning på skrivandet ges under hela kursens gång.

Examination

Bedömningsgrunden utgörs av att studenterna aktivt deltar i kursrelaterade aktiviteter, presenterar sina framsteg genom överenskomna inlämningar och följer deadlines. Därutöver ska studenterna ha regelbundna träffar med läraren, följa givna instruktioner och uppträda professionellt under hela kursen. Bedömningsmaterialet inkluderar muntliga och skriftliga inlämningar.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kant ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstärnming från studier under en begränsad tid.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: HT 2022

I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.

Kurslitteratur

All kurslitteratur i den här listan finns tillgänglig för studenter, på kurssidan i lärplattformen Studium.

1. Titlar med flertalet artiklar eller kapitel

För att hitta specificerade artiklar, se under "3. Artiklar och kapitel"

  • Bushyager, Misha; Stark, Lizzie; Westerling, Anna #Feminism : a nano-game anthology

    London: Pergane Press, 2017

    7 artiklar/kapitel. Se separata poster

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Arbjørn, Jesper Heebøll Koljonen, Johanna Larp design : creating role-play experiences

    Kbh.: Landsforeningen Bifrost, 2019

    4 artiklar. Se separata poster.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Bean, Anthony M.; Daniel, Emory S.; Hays, Sarah A. Integrating geek culture into therapeutic practice : the clinician's guide to geek therapy

    Fort Worth, Texas: Leyline Publishing, Inc., 2020

    1 artikel. Se separat post.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • International journal of role-playing [Elektronisk resurs]

    2008-

    3 artiklar. Se separata poster.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Nordiclarp.org

    Nordiclarp.org,

    Nordic Larp Web Magazine - open access

    Flera artiklar. Se separata poster.

    Obligatorisk

  • Zagal, José P.; Deterding, Sebastian Role-playing game studies : transmedia foundations

    New York: Routledge, 2018

    Tillgänglig för användare inom Uppsala universitet

    3 kapitel. Se separata poster.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

2. Om akademiskt skrivande, metod och formalia

3. Artiklar och kapitel - komplett lista

  • Baird, Josephine Role-playing the Self : Trans Self-Expression, Exploration, and Embodiment in (Live Action) Role-playing Games

    Ingår i:

    International journal of role-playing [Elektronisk resurs]

    2008-

    (2021) nr. 11 s. 94-113

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Beltrán, Strix Möbius

    Ingår i:

    Bushyager, Misha; Stark, Lizzie; Westerling, Anna #Feminism : a nano-game anthology

    London: Pergane Press, 2017

    s. 15-16

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Beltrán, Whitney Yearning for the Hero Within: Live Action Role-Playing as Engagement with Mythical Archetypes

    Los Angeles, CA: Wyrd Con, 2012,

    Article in Wyrd Con Companion Book 2012 - free access

    s. 89-96

    Obligatorisk

  • Björk, Staffan; Zagal, José P. Game Design and Role-playing Games

    Ingår i:

    Zagal, José P.; Deterding, Sebastian Role-playing game studies : transmedia foundations

    New York: Routledge, 2018

    (2018) s. 323-336

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Boss, Emily Care Ma, Can I Help You With That

    Ingår i:

    Bushyager, Misha; Stark, Lizzie; Westerling, Anna #Feminism : a nano-game anthology

    London: Pergane Press, 2017

    s. 61-62

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Bowman, Sarah Lynne Curtain Call

    Ingår i:

    Bushyager, Misha; Stark, Lizzie; Westerling, Anna #Feminism : a nano-game anthology

    London: Pergane Press, 2017

    s. 71-72

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Bowman, Sarah Lynne; Hedgard Hugaas, Kjell Magic is Real: How Role-playing Can Transform Our Identities, Our Communities, and Our Lives

    Oslo, Norway: Knutepunkt, 2021

    Book of Magic: Vibrant Fragments of Larp Practices - Online Article, Open Access

    s. 52-74

    Obligatorisk

  • Bowman, Sarah Lynne; Hedgard Hugaas, Kjell Transformative Role-play: Design, Implementation, and Integration

    Nordiclarp.org, 2019

    Transformative Role-play - Full Article

    Obligatorisk

  • Bowman, Sarah Lynne; Lieberoth, Andreas 13: Psychology and Role-playing Games

    Ingår i:

    Zagal, José P.; Deterding, Sebastian Role-playing game studies : transmedia foundations

    New York: Routledge, 2018

    (2018) s. 235-264

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Bushyager, Misha; Stark, Lizzie; Westerling, Anna Front Matter

    Ingår i:

    Bushyager, Misha; Stark, Lizzie; Westerling, Anna #Feminism : a nano-game anthology

    London: Pergane Press, 2017

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Bushyager, Misha; Stark, Lizzie; Westerling, Anna How to Play

    Ingår i:

    Bushyager, Misha; Stark, Lizzie; Westerling, Anna #Feminism : a nano-game anthology

    London: Pergane Press, 2017

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Cazeneuve, Axiel Larp as Magical Practice: Finding the Power-From-Within

    Nordiclarp.org, 2021

    Larp as Magical Practice - Full Article

    Obligatorisk

  • Connell, Megan; Kilmer, Elizabeth D.; Kilmer, Jared N. Tabletop Role Playing Games in Therapy

    Ingår i:

    Bean, Anthony M.; Daniel, Emory S.; Hays, Sarah A. Integrating geek culture into therapeutic practice : the clinician's guide to geek therapy

    Fort Worth, Texas: Leyline Publishing, Inc., 2020

    Kapitel 5. S. 75-94

    Se bibliotekets söktjänst

  • Diakolambranou, Elektra The Psychotherapeutic Magic of Larp

    Oslo, Norway: Knutepunkt, 2021

    On Line Article in The Book of Magic: Vibrant Fragments of Larp Practices

    s. 95-113

    Obligatorisk

  • Illeris, Knud An Overview of the History of Learning Theory

    Ingår i:

    European journal of education : research, development and policies

    vol. 53 (2018) nr. 1 s. 86-101

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Jones, Kat; Holkar, Mo; Kemper, Jonaya Designing for Intersectional Identities

    Ingår i:

    Arbjørn, Jesper Heebøll Koljonen, Johanna Larp design : creating role-play experiences

    Kbh.: Landsforeningen Bifrost, 2019

    (2019) s. 167-173

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Kemper, Jonaya More Than a Seat at the Feasting Table

    Nordiclarp.org, 2018

    More Than a Seat at the Feasting Table - Full Article

    Obligatorisk

  • Kemper, Jonaya Slumber Party

    Ingår i:

    Bushyager, Misha; Stark, Lizzie; Westerling, Anna #Feminism : a nano-game anthology

    London: Pergane Press, 2017

    s. 19-20

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Kemper, Jonaya Wyrding the Self

    Nordiclarp.org, 2020

    Wyrding the Self - Full Article

    Obligatorisk

  • Koljonen, Johanna An Introduction to Bespoke Design

    Ingår i:

    Arbjørn, Jesper Heebøll Koljonen, Johanna Larp design : creating role-play experiences

    Kbh.: Landsforeningen Bifrost, 2019

    (2019) s. 25-29

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Learning and Role-Playing Games Hammer, Jessica; To, Alexandra; Schrier, Karen; Bowman, Sarah Lynne; Kaufman, Geoff

    Ingår i:

    Zagal, José P.; Deterding, Sebastian Role-playing game studies : transmedia foundations

    New York: Routledge, 2018

    (2018) s. 283-299

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Leonard, Diana; Janjetovic, Jovo; Usman, Maximilian Playing to Experience Marginalization : Benefits and Drawbacks of ‘Dark Tourism’ in Larp

    Ingår i:

    International journal of role-playing [Elektronisk resurs]

    2008-

    (2021) nr. 11 s. 25-47

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Montola, Markus The Invisible Rules of Role-playing : The Social Framework of Role-playing Process

    Ingår i:

    International journal of role-playing [Elektronisk resurs]

    2008-

    (2008) nr. 1 s. 22-36

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Nielsen, Martin; Andresen, Martin The Mixing Desk of Larp

    Larp Writer Summer School, 2016

    On Line Article - Free Access

    Obligatorisk

  • Page, Craig Playing With Myth: Applying Mythic Imagination to Live Action Role-Play

    Los Angeles, CA: Wyrd Con. 2014, 2014

    Wyrd Con Companion Book 2014 - free access/PDF

    s. 60-67

    Obligatorisk

  • Pettersson, Juhana; Stenros, Jaakko Engines of desire : larp as the art of experience

    [Helsinki]: Pohjoismaisen roolipelaamisen seura, [2021]

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Pohjola, Mike Autonomous Identities: Immersion as a Tool for Exploring, Empowering, and Emancipating Identities

    Ropecon ry, 2004

    Chapter in Beyond Role and Play

    s. 81-96

    Obligatorisk

  • Rusch, Doris; Phelps, Andrew M. Existential Transformational Game Design : Harnessing the ‘Psychomagic’ of Symbolic Enactment

    Ingår i:

    Frontiers in psychology [Elektronisk resurs]

    2010-

    (2020) nr. November, 4

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Salen, Katie; Zimmerman, Eric Defining Culture

    Ingår i:

    Salen, Katie; Zimmerman, Eric Rules of play [Elektronisk resurs] : game design fundamentals

    Johanneshov: TPB, 2011

    (2004) s. 505-513

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Towsner, Henry Piers; Li, J. Describing What Actually Happens During the Larp

    Ingår i:

    Arbjørn, Jesper Heebøll Koljonen, Johanna Larp design : creating role-play experiences

    Kbh.: Landsforeningen Bifrost, 2019

    (2019) s. 61-67

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • VanDeCarr, Paul Storytelling and Social Change: A Guide for Activists

    Working Narratives,

    Online article - Open Access

    Obligatorisk

  • Wei, Eva How to Be Ava White

    Ingår i:

    Bushyager, Misha; Stark, Lizzie; Westerling, Anna #Feminism : a nano-game anthology

    London: Pergane Press, 2017

    s. 52-53

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Westborg, Josefin Documentation of Larp Design

    Nordiclarp.org, 2022

    Documentation of Larp Design - Full Article

    Obligatorisk

All kurslitteratur i den här listan finns tillgänglig för studenter, på kurssidan i lärplattformen Studium.