Kursplan för Transformativ speldesign 1

Transformative Game Design 1

Det finns en senare version av kursplanen.

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 5SD316
  • Utbildningsnivå: Avancerad nivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Speldesign A1F

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå

    • G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    • G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    • G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    • GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

    Avancerad nivå

    • A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    • A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    • A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    • AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G)
  • Inrättad: 2021-11-03
  • Inrättad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: HT 2022
  • Behörighet:

    Kandidatexamen samt minst 3 hp från Introduktion till transformativ speldesign. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

  • Ansvarig institution: Institutionen för speldesign

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • Uppvisa kunskap om fältet: Diskutera ämnesområden, teman och teorier relaterade till transformativ analog speldesign ur olika perspektiv, med fokus på designprocess, bästa praxis och vanligt förekommande designverktyg.
  • Använda spelandet, design och speltestning: Designa, spela, iterera och kritisera transformativa analoga spel med specifika utvecklingsrelaterade mål. Fokus ligger på spel/lek som bredare kontext och på interpersonella dynamiker.
  • Visa förmåga att skriva akademiskt, professionellt och reflekterande: Skriva texter och annat kommunikationsmaterial om transformativ analog speldesign i olika format för specifika målgrupper med tonvikt på design och spelupplevelse.

Innehåll

Kursen undersöker hur man praktiskt designar och forskar på transformativa rollspel. Kursen är en påbyggnadskurs till Introduktion till transformativ speldesign och innehåller ytterligare designverktyg. Studenterna får undersöka spel som ett bredare begrepp och speldynamiker, till exempel: workshopintegrering, debriefing, fysisk säkerhet och kalibrering. Kursen införlivar verktyg och bästa praxis från pedagogiska lajv (levande rollspel), terapeutiska rollspel och spel som fritidsaktivitet. Studenterna får spela korta spel, analysera dom möjligheter som finns i speldesignen och diskutera deras potential som verktyg för personlig och social utveckling. Studenterna får bygga vidare på någon av sina tidigare spel eller skapa ett nytt kortare spel utifrån sina intressen och sin professionella bakgrund. Skriftliga uppgifter integrerar designforskning med ett praktiskt perspektiv på speldesign.

Undervisning

Kursen undervisas med hjälp av gruppdiskussioner, korta föreläsningar och gruppmöten som schemaläggs flexibelt. Läromedlen kan vara något av följande, eller samtliga dessa: videoinspelningar, vetenskapliga artiklar, populärvetenskapliga texter, speldesigndokument m.m. Studenterna skapar konkreta projekt relaterade till speldesign (främst analoga rollspel), enskilt eller i grupp, och spelar och testar sina spel. När det efterfrågas, visar studenterna upp resultaten och diskuterar dessa med övriga studenter, läraren och andra gästföreläsare eller relevanta personer. Återkoppling och handledning på skrivandet ges under hela kursens gång.

Examination

Bedömningsgrunden utgörs av att studenterna aktivt deltar i kursrelaterade aktiviteter, presenterar sina framsteg genom överenskomna inlämningar och följer deadlines. Därutöver ska studenterna ha regelbundna träffar med läraren, följa givna instruktioner och uppträda professionellt under hela kursen. Bedömningsmaterialet inkluderar muntliga och skriftliga inlämningar.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.

Versioner av kursplanen

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: HT 2022

I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.

Litteraturlista - Obligatorisk kurslitteratur

All kurslitteratur tillhandahålls digitalt för kursens studenter. Den här listan kompletteras med video-inspelningar och rekommenderad litteratur på kurssidan.

  • 4 Tabletop Role-Playing Games White, William J.; Arjoranta, Jonne; Hitchens, Michael; Peterson, Jon; Torner, Evan; Walton, Jonathan

    Ingår i:

    Role-playing game studies : transmedia foundations

    New York: Routledge, 2018

    s. 63-86

    (23 sidor)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • 5 Live Action Role-playing Games Harvainen, J. Tuomas; Bienia, Rafael; Brind, Simon; Hitchens, Michael; Yaraslau, I. Kot; Mac Callum-Stewart, Esther; Simkins, David W.; Stenros, Jaakko; Sturrock, Ian

    Ingår i:

    Role-playing game studies : transmedia foundations

    New York: Routledge, 2018

    s. 87-106

    (19 sidor)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Aarebrot, Erik; Nielsen, Martin Prisoner for a Day: Creating a Game Without Winners

    Oslo, Norway:Fantasiforbundet (ed. Martin Eckoff Andresen), 2012

    In Playing the Learning Game: A Practical Introduction to Educational Roleplaying

    Artikeln finns tillgänglig i digital form via kurssidan.

    Obligatorisk

  • Balzac, Stephen The Use of Structured Goal Setting in Simulation Design

    Los Angeles, CA:Wyrd Con, 2013

    Wyrd Con Companion Book 2013- free access

    Red. Sarah Lynne Bowman och Aaron Vanek. s. 18-21 (3 sidor)

    Obligatorisk

  • Barkholt-Spangsbo, Troels; Heebøll Arbjørn, Jesper Emergent Stories and Directed Narratives

    Ingår i:

    Larp design : creating role-play experiences

    Kbh.: Landsforeningen Bifrost, 2019

    s. 121-130 (9 sidor)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Bartenstein, Lennart Larp in Cognitive Behavioral Therapy: Making Larp a Standard Method

    Nordiclarp.org, April 22, 2022

    On Line Article - Free Access

    Obligatorisk

  • Beltrán, Whitney Strix Why Minority Settings in RPGs Matter

    Tor.com, 2015

    Tor.com, April 27 - Full online article

    Obligatorisk

  • Bloom’s Taxonomy is a Hierarchical Framework for Cognition and Learning Objectives

    TeachThought University, 2022

    TeachThought Staff - web page

    Obligatorisk

  • Bowman, Sarah Lynne Educational Live Action Role-playing Games: A Secondary Literature Review

    Los Angeles, CA: Wyrd Con, 2014

    Wyrd Con Companion Book 2014 - free access

    s. 112-131 (19 sidor)

    Obligatorisk

  • Bowman, Sarah Lynne Immersion into LARP: Theories of Embodied Narrative Experience

    First Person Scholar, March 8, 2017

    Full Online Article

    Obligatorisk

  • Bowman, Sarah Lynne The Mixing Desk of Edu-Larp

    Workshop for Edu-Larp Conference 2018/Dept. for Game Design, 2018

    Workshop for Edu-Larp Conference (login required)

    Obligatorisk

  • Brind, Simon Narrative Design

    Ingår i:

    Larp design : creating role-play experiences

    Kbh.: Landsforeningen Bifrost, 2019

    s. 110-120 (10 sidor)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Brown, Maury Creating a Culture of Trust through Safety and Calibration Larp Mechanics

    Nordiclarp.org, 2016

    Nordiclarp.org, September 9

    Obligatorisk

  • Brown, Maury Elizabeth; Morrow, Benjamin A. The Trouble with Gender in Larp

    Analog Game Studies, 2015

    Analog Game Studies II, no. VI (September 13)

    Obligatorisk

  • Brown, Maury; Morrow, Benjamin A. Breaking the Alibi: Fostering Empathy by Reuniting the Player and Character

    Los Angeles, CA: Wyrd Con., 2015

    Wyrd Con Companion Book 2015 - pdf

    s. 102-116 (14 sidor)

    Obligatorisk

  • Brown, Maury Post-Play Activities for Larp: Methods and Challenges

    Analog Game Studies, 2018

    Analog Game Studies V, no. II (June 2)

    Obligatorisk

  • Bruun, Jesper Pre-larp Workshops as Learning Situations – Matching Intentions with Outcome

    Nordiclarp.org, 2011

    Think Larp: Academic Writings from KP2011

    Obligatorisk

  • Burns, Dylan The Therapy Game: Nordic Larp, Psychotherapy, and Player Safety

    Los Angeles, CA: Wyrd Con., 2014

    Wyrd Con Companion Book 2014 - free access

    Red. Sarah Lynne Bowman s. 28-41 (13 sidor)

    Obligatorisk

  • Crookall, David Engaging (in) Gameplay and (in) Debriefing

    Ingår i:

    Simulation & gaming [Elektronisk resurs]

    1990-

    vol. 45 (2014) nr. 4-5 s. 416-427

    (11 sidor)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Dahlberg, Johan; Back, Jon Rules are Magic: What Larp Can Learn From Narrative RPGs

    Nordiclarp.org, 2021

    Nordiclarp.org, May 31

    Obligatorisk

  • Dashiell, Steven Rules Lawyering as Symbolic and Linguistic Capital

    Analog Game Studies, 2017

    Analog Game Studies IV, no. V (November 29)

    Obligatorisk

  • Deterding, Sebastian Alibis for Adult Play : A Goffmanian Account of Escaping Embarrassment in Adult Play

    Ingår i:

    Games and culture [Elektronisk resurs]

    Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, c2006-

    Online Article - Free Access

    vol. 13 (2018) nr. 3 s. 260-279

    (19 sidor)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Fatland, Eirik The Play of Fates (or: How to Make Rail-roading Legal)

    fate.laiv.org, 2000

    Full Online Article

    Obligatorisk

  • George, Ajit Ajit George: The Beautiful Challenge Of Bringing India To D&D’s Ravenloft

    Department of Game Design/terribleminds, 2021

    Chuck Wendig: Terrible Minds, November 18

    Obligatorisk

  • Glossary Koljonen, Johanna; Stenros, Jaakko; Serup Grove, Anne; Skønsfjell, D.; Nielsen, Elin

    Ingår i:

    Larp design : creating role-play experiences

    Kbh.: Landsforeningen Bifrost, 2019

    s. 411-419

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Henriksen, Thomas Duus Games and Creativity Learning

    Ingår i:

    Role, play, art : collected experiences of role-playing : [published in conjunction with the 10th Knutpunkt Convention]

    Stockholm: Föreningen Knutpunkt, 2006

    (2006) s. 3-16

    (13 sidor)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Henry, Elsa S. Reimagining Disability in Role-Playing Games

    Analog Game Studies, 2015

    Analog Game Studies II, no. II (February 2)

    Obligatorisk

  • Holkar, Mo History, Herstory and Theirstory: Representation of Gender and Class in Larps with a Historical Setting

    Nordiclarp.org, 2017

    Nordiclarp.org_Opinion, February 16

    Även i: "Once Upon a Nordic Larp... Twenty Years of Playing Stories", edited by Martine Svanevik, Linn Carin Andreassen, Simon Brind, Elin Nilsen, and Grethe Sofie Bulterud Strand, 161-166. Oslo, Norway: Knutepunkt. (Boken är inte till salu)

    Obligatorisk

  • Holkar, Mo Real Men – Defining Gender Identities

    Nordiclarp.org, 2016

    Nordiclarp.org, November 30

    Obligatorisk

  • Holkar, Mo Workshop Practice: A Functional Workshop Structure Method.

    Denmark: Rollespils Akademiet, 2015

    The Knudepunkt 2015 Companion Book (Charles Bo Nielsen ed.) pdf.

    s. 148-155 (7 sidor)

    Obligatorisk

  • Immerton: A Society of Women Brown, Maury; Bowman, Sarah Lynne; Quinn, D.; Jones, Kat; Nativ, Orli

    ETC Press, 2018

    In Shuffling the Deck: The Knutpunkt 2018 Color Printed Companion

    s. 41-52 (11 sidor)

    Obligatorisk

  • Jones, Shelly Blinded by the Roll: The Critical Fail of Disability in D&D

    Analog Game Studies, 2018

    Analog Game Studies V, no. I (March 5)

    Obligatorisk

  • Kangas, Kaisa Playing the Stories of Others

    Nordiclarp.org, 2017

    Nordiclarp.org, February 18

    Även i: "Once Upon a Nordic Larp... Twenty Years of Playing Stories", edited by Martine Svanevik, Linn Carin Andreassen, Simon Brind, Elin Nilsen, and Grethe Sofie Bulterud Strand, 152-158. Oslo, Norway: Knutepunkt. (Boken är inte till salu)

    Obligatorisk

  • Koljonen, Johanna Larp Safety Design Fundamentals

    Japanese Journal of Analog Role-Playing Game Studies, 2020

    Full online article (pdf)

    Obligatorisk

  • Mochocki, Michal Edu-Larp as Revision of Subject-Matter Knowledge

    Ingår i:

    International journal of role-playing [Elektronisk resurs]

    2008-

    Full online article

    (2013) nr. 4 s. 55-75

    (20 sidor)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Montero, Espe Structured Feedback

    Nordiclarp.org, 2021

    Nordiclarp, December 13

    Obligatorisk

  • Reflecting for Self-Awareness

    The University of Edinburgh, 2019

    Reflector´s Toolkit - Full online article

    Obligatorisk

  • Reflecting on Experience: A Range of Models That Can Be Used to Prompt and Structure Reflection on Experience

    The University of Edinburgh, 2021

    Reflector´s Toolkit - Full online article

    Obligatorisk

  • Stang, Sarah The Fiend Folio’s Female Fiends: Kelpies, Vampires, and Demon Queens

    Analog Game Studies, 2021

    Analog Game Studies, Special Issues: The Fiend Folio (October 10)

    Obligatorisk

  • Stenros, Jaakko; Montola, Markus Basic Concepts in Larp Design

    Ingår i:

    Larp design : creating role-play experiences

    Kbh.: Landsforeningen Bifrost, 2019

    (2019) s. 16-21

    (5 sidor)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Torner, Evan RPG Theorizing by Designers and Players

    Ingår i:

    Role-playing game studies : transmedia foundations

    New York: Routledge, 2018

    s. 191-212

    (21 sidor)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Waern, Annika How to Gather Feedback from Players

    Ingår i:

    Larp design : creating role-play experiences

    Kbh.: Landsforeningen Bifrost, 2019

    s. 373-388

    (15 sidor)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Wilson, Danny Designing the Mechanics You Need

    Ingår i:

    Larp design : creating role-play experiences

    Kbh.: Landsforeningen Bifrost, 2019

    s. 238-250

    (12 sidor)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

All kurslitteratur tillhandahålls digitalt för kursens studenter. Den här listan kompletteras med video-inspelningar och rekommenderad litteratur på kurssidan.