Kursplan för Transformativ speldesign 1
Transformative Game Design 1
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 5SD316
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Speldesign A1F
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G)
- Inrättad: 2021-11-03
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2022
-
Behörighet:
Kandidatexamen samt minst 3 hp från Introduktion till transformativ speldesign. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
- Ansvarig institution: Institutionen för speldesign
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Uppvisa kunskap om fältet: Diskutera ämnesområden, teman och teorier relaterade till transformativ analog speldesign ur olika perspektiv, med fokus på designprocess, bästa praxis och vanligt förekommande designverktyg.
- Använda spelandet, design och speltestning: Designa, spela, iterera och kritisera transformativa analoga spel med specifika utvecklingsrelaterade mål. Fokus ligger på spel/lek som bredare kontext och på interpersonella dynamiker.
- Visa förmåga att skriva akademiskt, professionellt och reflekterande: Skriva texter och annat kommunikationsmaterial om transformativ analog speldesign i olika format för specifika målgrupper med tonvikt på design och spelupplevelse.
Innehåll
Kursen undersöker hur man praktiskt designar och forskar på transformativa rollspel. Kursen är en påbyggnadskurs till Introduktion till transformativ speldesign och innehåller ytterligare designverktyg. Studenterna får undersöka spel som ett bredare begrepp och speldynamiker, till exempel: workshopintegrering, debriefing, fysisk säkerhet och kalibrering. Kursen införlivar verktyg och bästa praxis från pedagogiska lajv (levande rollspel), terapeutiska rollspel och spel som fritidsaktivitet. Studenterna får spela korta spel, analysera dom möjligheter som finns i speldesignen och diskutera deras potential som verktyg för personlig och social utveckling. Studenterna får bygga vidare på någon av sina tidigare spel eller skapa ett nytt kortare spel utifrån sina intressen och sin professionella bakgrund. Skriftliga uppgifter integrerar designforskning med ett praktiskt perspektiv på speldesign.
Undervisning
Kursen undervisas med hjälp av gruppdiskussioner, korta föreläsningar och gruppmöten som schemaläggs flexibelt. Läromedlen kan vara något av följande, eller samtliga dessa: videoinspelningar, vetenskapliga artiklar, populärvetenskapliga texter, speldesigndokument m.m. Studenterna skapar konkreta projekt relaterade till speldesign (främst analoga rollspel), enskilt eller i grupp, och spelar och testar sina spel. När det efterfrågas, visar studenterna upp resultaten och diskuterar dessa med övriga studenter, läraren och andra gästföreläsare eller relevanta personer. Återkoppling och handledning på skrivandet ges under hela kursens gång.
Examination
Bedömningsgrunden utgörs av att studenterna aktivt deltar i kursrelaterade aktiviteter, presenterar sina framsteg genom överenskomna inlämningar och följer deadlines. Därutöver ska studenterna ha regelbundna träffar med läraren, följa givna instruktioner och uppträda professionellt under hela kursen. Bedömningsmaterialet inkluderar muntliga och skriftliga inlämningar.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2023)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2022)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2022
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Litteraturlista - Obligatorisk kurslitteratur
All kurslitteratur tillhandahålls digitalt för kursens studenter. Den här listan kompletteras med video-inspelningar och rekommenderad litteratur på kurssidan.
-
4 Tabletop Role-Playing Games
White, William J.;
Arjoranta, Jonne;
Hitchens, Michael;
Peterson, Jon;
Torner, Evan;
Walton, Jonathan
Ingår i:
Role-playing game studies : transmedia foundationsNew York: Routledge, 2018
s. 63-86(23 sidor)
Obligatorisk
-
5 Live Action Role-playing Games
Harvainen, J. Tuomas;
Bienia, Rafael;
Brind, Simon;
Hitchens, Michael;
Yaraslau, I. Kot;
Mac Callum-Stewart, Esther;
Simkins, David W.;
Stenros, Jaakko;
Sturrock, Ian
Ingår i:
Role-playing game studies : transmedia foundationsNew York: Routledge, 2018
s. 87-106(19 sidor)
Obligatorisk
-
Aarebrot, Erik;
Nielsen, Martin
Prisoner for a Day: Creating a Game Without Winners
Oslo, Norway:Fantasiforbundet (ed. Martin Eckoff Andresen), 2012
In Playing the Learning Game: A Practical Introduction to Educational Roleplaying
Artikeln finns tillgänglig i digital form via kurssidan.
Obligatorisk
-
Balzac, Stephen
The Use of Structured Goal Setting in Simulation Design
Los Angeles, CA:Wyrd Con, 2013
Wyrd Con Companion Book 2013- free access
Red. Sarah Lynne Bowman och Aaron Vanek. s. 18-21 (3 sidor)
Obligatorisk
-
Barkholt-Spangsbo, Troels;
Heebøll Arbjørn, Jesper
Emergent Stories and Directed Narratives
Ingår i:
Larp design : creating role-play experiencesKbh.: Landsforeningen Bifrost, 2019
s. 121-130 (9 sidor)
Obligatorisk
-
Bartenstein, Lennart
Larp in Cognitive Behavioral Therapy: Making Larp a Standard Method
Nordiclarp.org, April 22, 2022
Obligatorisk
-
Beltrán, Whitney Strix
Why Minority Settings in RPGs Matter
Tor.com, 2015
Tor.com, April 27 - Full online article
Obligatorisk
-
Blooms Taxonomy is a Hierarchical Framework for Cognition and Learning Objectives
TeachThought University, 2022
Obligatorisk
-
Bowman, Sarah Lynne
Educational Live Action Role-playing Games: A Secondary Literature Review
Los Angeles, CA: Wyrd Con, 2014
Wyrd Con Companion Book 2014 - free access
s. 112-131 (19 sidor)
Obligatorisk
-
Bowman, Sarah Lynne
Immersion into LARP: Theories of Embodied Narrative Experience
First Person Scholar, March 8, 2017
Obligatorisk
-
Bowman, Sarah Lynne
The Mixing Desk of Edu-Larp
Workshop for Edu-Larp Conference 2018/Dept. for Game Design, 2018
Workshop for Edu-Larp Conference (login required)
Obligatorisk
-
Brind, Simon
Narrative Design
Ingår i:
Larp design : creating role-play experiencesKbh.: Landsforeningen Bifrost, 2019
s. 110-120 (10 sidor)
Obligatorisk
-
Brown, Maury
Creating a Culture of Trust through Safety and Calibration Larp Mechanics
Nordiclarp.org, 2016
Obligatorisk
-
Brown, Maury Elizabeth;
Morrow, Benjamin A.
The Trouble with Gender in Larp
Analog Game Studies, 2015
Analog Game Studies II, no. VI (September 13)
Obligatorisk
-
Brown, Maury;
Morrow, Benjamin A.
Breaking the Alibi: Fostering Empathy by Reuniting the Player and Character
Los Angeles, CA: Wyrd Con., 2015
Wyrd Con Companion Book 2015 - pdf
s. 102-116 (14 sidor)
Obligatorisk
-
Brown, Maury
Post-Play Activities for Larp: Methods and Challenges
Analog Game Studies, 2018
Analog Game Studies V, no. II (June 2)
Obligatorisk
-
Bruun, Jesper
Pre-larp Workshops as Learning Situations Matching Intentions with Outcome
Nordiclarp.org, 2011
Think Larp: Academic Writings from KP2011
Obligatorisk
-
Burns, Dylan
The Therapy Game: Nordic Larp, Psychotherapy, and Player Safety
Los Angeles, CA: Wyrd Con., 2014
Wyrd Con Companion Book 2014 - free access
Red. Sarah Lynne Bowman s. 28-41 (13 sidor)
Obligatorisk
-
Crookall, David
Engaging (in) Gameplay and (in) Debriefing
Ingår i:
Simulation & gaming [Elektronisk resurs]1990-
vol. 45 (2014) nr. 4-5 s. 416-427(11 sidor)
Obligatorisk
-
Dahlberg, Johan;
Back, Jon
Rules are Magic: What Larp Can Learn From Narrative RPGs
Nordiclarp.org, 2021
Obligatorisk
-
Dashiell, Steven
Rules Lawyering as Symbolic and Linguistic Capital
Analog Game Studies, 2017
Analog Game Studies IV, no. V (November 29)
Obligatorisk
-
Deterding, Sebastian
Alibis for Adult Play : A Goffmanian Account of Escaping Embarrassment in Adult Play
Ingår i:
Games and culture [Elektronisk resurs]Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, c2006-
vol. 13 (2018) nr. 3 s. 260-279(19 sidor)
Obligatorisk
-
Fatland, Eirik
The Play of Fates (or: How to Make Rail-roading Legal)
fate.laiv.org, 2000
Obligatorisk
-
George, Ajit
Ajit George: The Beautiful Challenge Of Bringing India To D&Ds Ravenloft
Department of Game Design/terribleminds, 2021
Chuck Wendig: Terrible Minds, November 18
Obligatorisk
-
Glossary
Koljonen, Johanna;
Stenros, Jaakko;
Serup Grove, Anne;
Skønsfjell, D.;
Nielsen, Elin
Ingår i:
Larp design : creating role-play experiencesKbh.: Landsforeningen Bifrost, 2019
s. 411-419Obligatorisk
-
Henriksen, Thomas Duus
Games and Creativity Learning
Ingår i:
Role, play, art : collected experiences of role-playing : [published in conjunction with the 10th Knutpunkt Convention]Stockholm: Föreningen Knutpunkt, 2006
(2006) s. 3-16(13 sidor)
Obligatorisk
-
Henry, Elsa S.
Reimagining Disability in Role-Playing Games
Analog Game Studies, 2015
Analog Game Studies II, no. II (February 2)
Obligatorisk
-
Holkar, Mo
History, Herstory and Theirstory: Representation of Gender and Class in Larps with a Historical Setting
Nordiclarp.org, 2017
Nordiclarp.org_Opinion, February 16
Även i: "Once Upon a Nordic Larp... Twenty Years of Playing Stories", edited by Martine Svanevik, Linn Carin Andreassen, Simon Brind, Elin Nilsen, and Grethe Sofie Bulterud Strand, 161-166. Oslo, Norway: Knutepunkt. (Boken är inte till salu)
Obligatorisk
-
Holkar, Mo
Real Men Defining Gender Identities
Nordiclarp.org, 2016
Obligatorisk
-
Holkar, Mo
Workshop Practice: A Functional Workshop Structure Method.
Denmark: Rollespils Akademiet, 2015
The Knudepunkt 2015 Companion Book (Charles Bo Nielsen ed.) pdf.
s. 148-155 (7 sidor)
Obligatorisk
-
Immerton: A Society of Women
Brown, Maury;
Bowman, Sarah Lynne;
Quinn, D.;
Jones, Kat;
Nativ, Orli
ETC Press, 2018
In Shuffling the Deck: The Knutpunkt 2018 Color Printed Companion
s. 41-52 (11 sidor)
Obligatorisk
-
Jones, Shelly
Blinded by the Roll: The Critical Fail of Disability in D&D
Analog Game Studies, 2018
Analog Game Studies V, no. I (March 5)
Obligatorisk
-
Kangas, Kaisa
Playing the Stories of Others
Nordiclarp.org, 2017
Även i: "Once Upon a Nordic Larp... Twenty Years of Playing Stories", edited by Martine Svanevik, Linn Carin Andreassen, Simon Brind, Elin Nilsen, and Grethe Sofie Bulterud Strand, 152-158. Oslo, Norway: Knutepunkt. (Boken är inte till salu)
Obligatorisk
-
Koljonen, Johanna
Larp Safety Design Fundamentals
Japanese Journal of Analog Role-Playing Game Studies, 2020
Obligatorisk
-
Mochocki, Michal
Edu-Larp as Revision of Subject-Matter Knowledge
Ingår i:
International journal of role-playing [Elektronisk resurs]2008-
(2013) nr. 4 s. 55-75(20 sidor)
Obligatorisk
-
Montero, Espe
Structured Feedback
Nordiclarp.org, 2021
Obligatorisk
-
Reflecting for Self-Awareness
The University of Edinburgh, 2019
Reflector´s Toolkit - Full online article
Obligatorisk
-
Reflecting on Experience: A Range of Models That Can Be Used to Prompt and Structure Reflection on Experience
The University of Edinburgh, 2021
Reflector´s Toolkit - Full online article
Obligatorisk
-
Stang, Sarah
The Fiend Folios Female Fiends: Kelpies, Vampires, and Demon Queens
Analog Game Studies, 2021
Analog Game Studies, Special Issues: The Fiend Folio (October 10)
Obligatorisk
-
Stenros, Jaakko;
Montola, Markus
Basic Concepts in Larp Design
Ingår i:
Larp design : creating role-play experiencesKbh.: Landsforeningen Bifrost, 2019
(2019) s. 16-21(5 sidor)
Obligatorisk
-
Torner, Evan
RPG Theorizing by Designers and Players
Ingår i:
Role-playing game studies : transmedia foundationsNew York: Routledge, 2018
s. 191-212(21 sidor)
Obligatorisk
-
Waern, Annika
How to Gather Feedback from Players
Ingår i:
Larp design : creating role-play experiencesKbh.: Landsforeningen Bifrost, 2019
s. 373-388(15 sidor)
Obligatorisk
-
Wilson, Danny
Designing the Mechanics You Need
Ingår i:
Larp design : creating role-play experiencesKbh.: Landsforeningen Bifrost, 2019
s. 238-250(12 sidor)
Obligatorisk
All kurslitteratur tillhandahålls digitalt för kursens studenter. Den här listan kompletteras med video-inspelningar och rekommenderad litteratur på kurssidan.