Kursplan för Att kultivera transformerande communities
Cultivating Transformational Communities
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 5SD318
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Speldesign A1F
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G)
- Inrättad: 2021-11-03
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2022
-
Behörighet:
Kandidatexamen samt Introduktion till transformativ speldesign, 7,5 hp, och Transformativ speldesign 1, 7,5 hp. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
- Ansvarig institution: Institutionen för speldesign
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Uppvisa kunskap om fältet: Diskutera ämnesområden, teman och teorier relaterade till implementation av transformativ analog speldesign, inklusive logistik och säkerhet.
- Utveckla design för trygghet och speltestning: Designa, uppleva, iterera och analysera tryggheten och de praktiker som används för att upprätthålla communities som är relaterade till transformativa analoga rollspel med specifika utvecklingsrelaterade mål.
- Visa förmåga att skriva akademiskt, professionellt och reflekterande: Skriva texter och annat kommunikationsmaterial om implementering av trygghetsåtgärder i transformativ analog speldesign för specifika målgrupper i olika format.
Innehåll
Kursen bygger vidare på arbete inom tidigare kurser i transformativ speldesign (Introduktion till transformative speldesign, Transformativ speldesign 1 och 2) och undersöker spel-communities potential som bärare av individuell och social förändring. Studenterna studerar olika spelinriktade utrymmen och dessas kapacitet för ett utforskande av identitet, skapandet av stärkande social system och lösandet av komplexa problem. Kursen undersöker god praxis inom spelinriktade gemenskaper för fritid, terapi och utbildning med tonvikt på att skapa och upprätthålla säkerhet för att kunna utforska utvecklingens gränser. Kursen betonar vikten av avsiktlighet, upprättandet av mål, transparens, överenskommelser, ansvarighet och ansvarstagande för att fungerande gruppdynamik ska kunna etableras.
Kursen betonar även samtyckesprinciper och fastställer därmed uttryckligen de sociala kontrakt som ligger till grund för spelande. Centralt för diskussionen blir frågor om social rättvisa, mångfald, rättvisa, inkludering och tillgänglighet. Kursen betonar även underlättandet av förhandling, kommunikation, integration och processer utanför spelets ramar. Studenterna får erfarenhet av olika tekniker inom workshops, säkerhet och debriefing. Studenterna får ta fram en plan för trygghetsdesign och community-byggande till sitt speldesignprojekt, liksom en akademisk uppsats.
Undervisning
Kursen undervisas med hjälp av gruppdiskussioner, föreläsningar och gruppmöten som schemaläggs flexibelt. Läromedlen kan vara något av följande, eller samtliga dessa: videoinspelningar, vetenskapliga artiklar, populärvetenskapliga texter, speldesigndokument m.m. Studenterna skapar konkreta projekt relaterade till speldesign (främst analoga rollspel), enskilt eller i grupp, och spelar och testar sina spel. När det efterfrågas, visar studenterna upp resultaten och diskuterar dessa med övriga studenter, läraren och andra gästföreläsare eller relevanta personer. Återkoppling och handledning på skrivandet ges under hela kursens gång.
Examination
Bedömningsgrunden utgörs av att studenterna aktivt deltar i kursrelaterade aktiviteter, presenterar sina framsteg genom överenskomna inlämningar och följer deadlines. Därutöver ska studenterna ha regelbundna träffar med läraren, följa givna instruktioner och uppträda professionellt under hela kursen. Bedömningsmaterialet inkluderar muntliga och skriftliga inlämningar.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: VT 2023
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Obligatorisk litteratur
Obligatoriska videoinspelningar och rekommenderad litteratur kommer att finnas tillgängliga via kursen.
-
Abadia, Teos
The Community Rises at the D&D Creator Summit
The Alphastream Game Design Blog, April 7, 2023
Obligatorisk
-
Axner, Johannes
The Missing Link: How Nordiclarp.org Can Evolve the Scene
Norway: Fantasiforbundet, 2013
Obligatorisk
-
Boccamazzo, Rafael (TheeDoctorB.)
Lessons Learned from Both Sides of Games
Tumbir.com/theedoctorb., 2023
Obligatorisk
-
Bowman, Sarah Lynne
A Matter of Trust: Larp and Consent Culture
Nordiclarp.org, Feb. 3, 2017
Obligatorisk
-
Bowman, Sarah Lynne;
Baird, Josephine
The Transformative Potential of Immersive Experiences Within Role-playing Communities
Revista de Estudos Universitário, 2022
s. 1-48
Obligatorisk
-
Bowman, Sarah Lynne
Interactional Dynamics in Role-Playing Games
Ingår i:
The functions of role-playing games : how participants create community, solve problems and explore identityJefferson, N.C.: McFarland & Co., c2010.
(2010) s. 55-79Obligatorisk
-
Cazeneuve, Axiel
The Paradox of Inclusivity
Nordiclarp.org, May 21, 2020
Obligatorisk
-
Crisis Management Workshop Living Games 2016
Steele, Samara;
Hart, Sara;
Stavropoulos, John;
Bowman, Sarah Lynne
Workshop at Living Games Conference 2016, Austin, Texas, 2016
Tillgänglig via kursen.
Obligatorisk
-
Lasley, Joe
Fantasy In Real Life : Making Meaning from Vicarious Experiences with a Tabletop RPG Internet Stream
Ingår i:
International journal of role-playing [Elektronisk resurs]2008-
(2021) nr. 11 s. 48-71Obligatorisk
-
Leonard, Diana J.;
Arango, Grayson;
Bowman and Vanek (Eds.),
The Dynamic Life Cycle of Live Action Role-play Communities
Creative Commons, California USA, 2013
Wyrd Con Companion Book - free access
Obligatorisk
-
Leonard, Diana J.;
Arango, Grayson
Conflict and Change : Testing a Life-cycle Derived Model of Larp Group Dynamics
Ingår i:
International journal of role-playing [Elektronisk resurs]2008-
(2016) s. 15-22Obligatorisk
-
Leonard, Diana J.;
Arango, Grayson
The Dynamic Life Cycle of Live Action Role-play Communities
The Wyrd Companion Book, 2013
Finns tillgänglig på kursens sida i Studium.
Obligatorisk
-
Living Games Conference Safety Team,
Code of Conduct and Guidelines for Encouraged Behavior
Google Docs/Dept. of Game Design, 2018
Tillgänglig via kursen
Obligatorisk
-
Mendez Hodes, James
Representation Tier List
jamesmendezhodes.com, 2022
Obligatorisk
-
Montola, Markus;
Stenros, Jaakko
Play: The Soul of Knutepunkt.
Jaakkostenros.com, May 2, 2013
Obligatorisk
-
Nilsen, Elin
High on Hell
Helsinki, Finland: Pohjoismaisen roolipelaamisen seura, 2012
s. 10-11
-
Pedersen, Troels Ken
Tears and the New Norm
Nordiclarp.org, Feb. 13, 2017
Obligatorisk
-
Pedersen, Troels Ken
Your Larp´s Only As Safe As Its Safety Culture
Leaving Mundania.com - August 4, 2015
Obligatorisk
-
Stark, Lizzie
Building Larp Communities: Social Engineering for Good
Leaving Mundania.com - March 18, 2014
Obligatorisk
-
Toft, Ida;
Harrer, Sabine
Design Bleed: A Standpoint Methodology for Game Design
Proceedings from DiGRA 20 Proceedings of the 2020 DiGRA International Conference: Play Everywhere, 2020
s. 1-18
Obligatorisk
-
Torner, Evan
Just (the Institution of Computer) Game Studies
Ingår i:
Analog game studies [Elektronisk resurs]2014-
vol. 5 (2018) nr. 2 (June 3)Obligatorisk
-
Vanek, Aaron
Behind the Larp Census: 29.751 Larpers Cant (All) Be Wrong
The Knudepunkt 2015 Companion Book, 2015
s. 16-23
Obligatorisk
-
Vanek, Aaron
The Non-United Larp States of America
Rollespilsakademiet, 2011
s. 124-133
Obligatorisk
-
Wood, Laura
Why Larp Community Matters and How We Can Improve It
Nordiclarp.org/Oslo, Norway: Knutepunkt, 2021
Artikeln hittas i "Book of Magic: Vibrant Fragments of Larp Practices", Kari Kvittingen Djukastein, Marcus Irgens, Nadja Lipsyc och Lars Kristian Loeveng Sunde (red.)
Obligatorisk
Obligatoriska videoinspelningar och rekommenderad litteratur kommer att finnas tillgängliga via kursen.