Kursplan för Att kultivera transformerande communities

Cultivating Transformational Communities

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 5SD318
  • Utbildningsnivå: Avancerad nivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Speldesign A1F

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå

    • G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    • G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    • G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    • GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

    Avancerad nivå

    • A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    • A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    • A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    • AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G)
  • Inrättad: 2021-11-03
  • Inrättad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: HT 2022
  • Behörighet:

    Kandidatexamen samt Introduktion till transformativ speldesign, 7,5 hp, och Transformativ speldesign 1, 7,5 hp. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

  • Ansvarig institution: Institutionen för speldesign

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • Uppvisa kunskap om fältet: Diskutera ämnesområden, teman och teorier relaterade till implementation av transformativ analog speldesign, inklusive logistik och säkerhet.
  • Utveckla design för trygghet och speltestning: Designa, uppleva, iterera och analysera tryggheten och de praktiker som används för att upprätthålla communities som är relaterade till transformativa analoga rollspel med specifika utvecklingsrelaterade mål.
  • Visa förmåga att skriva akademiskt, professionellt och reflekterande: Skriva texter och annat kommunikationsmaterial om implementering av trygghetsåtgärder i transformativ analog speldesign för specifika målgrupper i olika format.

Innehåll

Kursen bygger vidare på arbete inom tidigare kurser i transformativ speldesign (Introduktion till transformative speldesign, Transformativ speldesign 1 och 2) och undersöker spel-communities potential som bärare av individuell och social förändring. Studenterna studerar olika spelinriktade utrymmen och dessas kapacitet för ett utforskande av identitet, skapandet av stärkande social system och lösandet av komplexa problem. Kursen undersöker god praxis inom spelinriktade gemenskaper för fritid, terapi och utbildning med tonvikt på att skapa och upprätthålla säkerhet för att kunna utforska utvecklingens gränser. Kursen betonar vikten av avsiktlighet, upprättandet av mål, transparens, överenskommelser, ansvarighet och ansvarstagande för att fungerande gruppdynamik ska kunna etableras.

Kursen betonar även samtyckesprinciper och fastställer därmed uttryckligen de sociala kontrakt som ligger till grund för spelande. Centralt för diskussionen blir frågor om social rättvisa, mångfald, rättvisa, inkludering och tillgänglighet. Kursen betonar även underlättandet av förhandling, kommunikation, integration och processer utanför spelets ramar. Studenterna får erfarenhet av olika tekniker inom workshops, säkerhet och debriefing. Studenterna får ta fram en plan för trygghetsdesign och community-byggande till sitt speldesignprojekt, liksom en akademisk uppsats.

Undervisning

Kursen undervisas med hjälp av gruppdiskussioner, föreläsningar och gruppmöten som schemaläggs flexibelt. Läromedlen kan vara något av följande, eller samtliga dessa: videoinspelningar, vetenskapliga artiklar, populärvetenskapliga texter, speldesigndokument m.m. Studenterna skapar konkreta projekt relaterade till speldesign (främst analoga rollspel), enskilt eller i grupp, och spelar och testar sina spel. När det efterfrågas, visar studenterna upp resultaten och diskuterar dessa med övriga studenter, läraren och andra gästföreläsare eller relevanta personer. Återkoppling och handledning på skrivandet ges under hela kursens gång.

Examination

Bedömningsgrunden utgörs av att studenterna aktivt deltar i kursrelaterade aktiviteter, presenterar sina framsteg genom överenskomna inlämningar och följer deadlines. Därutöver ska studenterna ha regelbundna träffar med läraren, följa givna instruktioner och uppträda professionellt under hela kursen. Bedömningsmaterialet inkluderar muntliga och skriftliga inlämningar.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: VT 2023

I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.

Obligatorisk litteratur

Obligatoriska videoinspelningar och rekommenderad litteratur kommer att finnas tillgängliga via kursen.

  • Abadia, Teos The Community Rises at the D&D Creator Summit

    The Alphastream Game Design Blog, April 7, 2023

    Online Article - Free Access

    Obligatorisk

  • Axner, Johannes The Missing Link: How Nordiclarp.org Can Evolve the Scene

    Norway: Fantasiforbundet, 2013

    Online Book - Free Access

    Obligatorisk

  • Boccamazzo, Rafael (TheeDoctorB.) Lessons Learned from Both Sides of Games

    Tumbir.com/theedoctorb., 2023

    On Line Article - Free Access

    Obligatorisk

  • Bowman, Sarah Lynne A Matter of Trust: Larp and Consent Culture

    Nordiclarp.org, Feb. 3, 2017

    On Line Article - Free Access

    Obligatorisk

  • Bowman, Sarah Lynne; Baird, Josephine The Transformative Potential of Immersive Experiences Within Role-playing Communities

    Revista de Estudos Universitário, 2022

    On Line Article - Free Access

    s. 1-48

    Obligatorisk

  • Bowman, Sarah Lynne Interactional Dynamics in Role-Playing Games

    Ingår i:

    The functions of role-playing games : how participants create community, solve problems and explore identity

    Jefferson, N.C.: McFarland & Co., c2010.

    (2010) s. 55-79

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Cazeneuve, Axiel The Paradox of Inclusivity

    Nordiclarp.org, May 21, 2020

    On Line Article - Free Access

    Obligatorisk

  • Crisis Management Workshop Living Games 2016 Steele, Samara; Hart, Sara; Stavropoulos, John; Bowman, Sarah Lynne

    Workshop at Living Games Conference 2016, Austin, Texas, 2016

    Tillgänglig via kursen.

    Obligatorisk

  • Lasley, Joe Fantasy In Real Life : Making Meaning from Vicarious Experiences with a Tabletop RPG Internet Stream

    Ingår i:

    International journal of role-playing [Elektronisk resurs]

    2008-

    On Line Article - Free Access

    (2021) nr. 11 s. 48-71

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Leonard, Diana J.; Arango, Grayson; Bowman and Vanek (Eds.), The Dynamic Life Cycle of Live Action Role-play Communities

    Creative Commons, California USA, 2013

    Wyrd Con Companion Book - free access

    Obligatorisk

  • Leonard, Diana J.; Arango, Grayson Conflict and Change : Testing a Life-cycle Derived Model of Larp Group Dynamics

    Ingår i:

    International journal of role-playing [Elektronisk resurs]

    2008-

    On Line Article - Free Access

    (2016) s. 15-22

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Leonard, Diana J.; Arango, Grayson The Dynamic Life Cycle of Live Action Role-play Communities

    The Wyrd Companion Book, 2013

    Finns tillgänglig på kursens sida i Studium.

    Obligatorisk

  • Living Games Conference Safety Team, Code of Conduct and Guidelines for Encouraged Behavior

    Google Docs/Dept. of Game Design, 2018

    Tillgänglig via kursen

    Obligatorisk

  • Mendez Hodes, James Representation Tier List

    jamesmendezhodes.com, 2022

    On Line Article - Free Access

    Obligatorisk

  • Montola, Markus; Stenros, Jaakko Play: The Soul of Knutepunkt.

    Jaakkostenros.com, May 2, 2013

    On Line Article - Free Access

    Obligatorisk

  • Nilsen, Elin High on Hell

    Helsinki, Finland: Pohjoismaisen roolipelaamisen seura, 2012

    On Line Article - Free Access

    s. 10-11

  • Pedersen, Troels Ken Tears and the New Norm

    Nordiclarp.org, Feb. 13, 2017

    On Line Article - Free Access

    Obligatorisk

  • Pedersen, Troels Ken Your Larp´s Only As Safe As Its Safety Culture

    Leaving Mundania.com - August 4, 2015

    On Line Article - Free Access

    Obligatorisk

  • Stark, Lizzie Building Larp Communities: Social Engineering for Good

    Leaving Mundania.com - March 18, 2014

    On Line Article - Free Access

    Obligatorisk

  • Toft, Ida; Harrer, Sabine Design Bleed: A Standpoint Methodology for Game Design

    Proceedings from DiGRA ’20 – Proceedings of the 2020 DiGRA International Conference: Play Everywhere, 2020

    On Line Article - Free Access

    s. 1-18

    Obligatorisk

  • Torner, Evan Just (the Institution of Computer) Game Studies

    Ingår i:

    Analog game studies [Elektronisk resurs]

    2014-

    On Line Article - Free Access

    vol. 5 (2018) nr. 2 (June 3)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Vanek, Aaron Behind the Larp Census: 29.751 Larpers Can’t (All) Be Wrong

    The Knudepunkt 2015 Companion Book, 2015

    On Line Article - Free Access

    s. 16-23

    Obligatorisk

  • Vanek, Aaron The Non-United Larp States of America

    Rollespilsakademiet, 2011

    On Line Article - Free Access

    s. 124-133

    Obligatorisk

  • Wood, Laura Why Larp Community Matters and How We Can Improve It

    Nordiclarp.org/Oslo, Norway: Knutepunkt, 2021

    On Line Article - Free Access

    Artikeln hittas i "Book of Magic: Vibrant Fragments of Larp Practices", Kari Kvittingen Djukastein, Marcus Irgens, Nadja Lipsyc och Lars Kristian Loeveng Sunde (red.)

    Obligatorisk

Obligatoriska videoinspelningar och rekommenderad litteratur kommer att finnas tillgängliga via kursen.