Kursplan för Franska i klassrummet: Franskspråkig barn- och ungdomslitteratur
Teaching French: Francophone Literature for Children and Youth
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 9LF071
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Didaktik G1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2022-02-09
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2022
-
Behörighet:
Minst 30 hp franska.
- Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Beslut och riktlinjer
Kursen är en fristående kurs och vänder sig till verksamma lärare i franska i grundskolan, gymnasieskolan och inom vuxenutbildning samt till lärarstuderande med franska som inriktning.
Mål
Kursens övergripande mål är att den studerande tillägnar sig kunskaper om litteraturdidaktik samt om franskspråkig barn- och ungdomslitteratur och dess betydelse. Deltagarna ska vidare utveckla litteraturdidaktisk kompetens, dvs. hur barn- och ungdomslitteratur kan integreras i språkundervisningen. Vidare ska kursen förbereda deltagarna att främja ett kommunikativt och interkulturellt förhållningssätt i klassrummet och därmed ge eleverna nya perspektiv på omvärlden, ökade möjligheter till kontakter och större förståelse för olika sätt att leva.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- Redogöra för utvecklingen av nutida franskspråkig barn-och ungdomslitteratur
- Redogöra för centrala teoribildningar inom litteraturdidaktik med hänsyn till undervisning i främmande språk särskilt franska,
- Analysera relevanta artiklar och läsa utvalda litterära verk på franska samt använda språk- och litteraturvetenskapliga verktyg för att på djupet förstå de utvalda verken och hur de kan användas i praktiken,
- Definiera ett interkulturellt förhållningssätt och redogöra för dess betydelse i skolan
- Välja samt motivera valet av lämplig barn- och ungdomslitteratur att integrera i språkundervisningen.
Innehåll
- Franskspråkig barn- och ungdomslitteratur
- Litteraturdidaktisk teori och metod
- Interkulturell och kommunikativ pedagogik
Undervisning
Kursen ges på distans och all kommunikation är nätbaserad. Undervisningen sker i form/består av föreläsningar och seminarier. Seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande. All undervisning och examination sker på franska.
Examination
Kursen examineras skriftligt och muntligt.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare
Övriga föreskrifter
Kursen ges helt på franska varför goda kunskaper i franska språket krävs både muntligt och skriftligt.
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2022
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
-
Aronsson, Mattias
La littérature francophone dans les manuels suédois de FLE [Elektronisk resurs]
Stockholm University Press, 2019
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:du-31184
2:1, 49-62
Obligatorisk
-
Artuñedo Guillén, Belén
La littérature-monde dans la classe de FLE : passage culturel et réflexion sur la langue
Ingår i:
Synergies Espagne2010-
(2009) nr. 2 s. 235-244Obligatorisk
-
Europarådet,
Cadre Européen Commun de Référence pour les Langues : Apprendre, Enseigner, Evaluer. Volume complémentaire avec de nouveaux descripteurs
Europarådet, 2018
https://rm.coe.int/cecr-volume-complementaire-avec-de-nouveaux-descripteurs/16807875d5
Obligatorisk
-
Jean-Marc Defays,
Enseigner le français langue étrangère et seconde: Approche humaniste de la didactique des langues et des cultures [Elektronisk resurs]
Mardaga, 2018
Obligatorisk
-
Lindgren, Charlotte
La littérature francophone en classe de langue [Elektronisk resurs] : chiche!
2021
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-461375
4, 33-37
Obligatorisk
-
Lindberg, Ylva;
Svensson, Anette
Litteraturdidaktik : språkämnen i samverkan
Första utgåvan: Stockholm: Natur & Kultur, [2020]
Marx Åberg, A. (2020) Litteraturens roll som plattform för autenticitet och motivation i språkundervisningen, pp. 90-105 (15 s.)
Obligatorisk
-
Prince, Nathalie
La littérature de jeunesse : pour une théorie littéraire
Paris: Armand Colin, cop. 2010
(valda delar; finns tillgänglig som PDF)
Obligatorisk
-
Maizonniaux, Christèle
La littérature de jeunesse en classe de langue : pour une pédagogie de la créativité
Grenoble: UGA Éditions, 2020
valda delar; Finns tillgänglig som PDF
Obligatorisk
Dessutom tillkommer ca 300 sidor enligt lärares anvisningar.
Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.