Kursplan för Barn- och ungdomsvetenskap A
Child and Youth Studies A
Kursplan
- 30 högskolepoäng
- Kurskod: 4UK065
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Barn- och ungdomsvetenskap G1N,
Utbildningsvetenskap G1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2010-02-16
- Inrättad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
- Reviderad: 2021-12-02
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2022
- Behörighet: Grundläggande behörighet
- Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Beslut och riktlinjer
Kursen är en baskurs på grundnivå och utgör högskolepoängen 1-30 i Barn- och ungdomsvetenskap. Kursen ges som fristående kurs.
Innehåll
Kursen syftar till att studenten ska få grundläggande kunskaper om olika teoretiska perspektiv, forskningstraditioner, centrala begrepp och teman inom Barn- och ungdomsvetenskap och består av fyra delkurser:
- Barns och ungdomars aktörskap och livsvillkor 7,5 hp
- Barn och ungdomars socialisation och identitet 7,5 hp
- Barn och ungdomstidens framväxt och institutionalisering 7,5 hp
- Barn- och ungdomsvetenskaplig forskning och kvalitativa metoder 7,5 hp
Barns och ungdomars aktörskap och livsvillkor 7,5 hp
Delkursen syftar till att introducera centrala teman och teoretiska perspektiv inom barn- och ungdomsvetenskap.
Innehåll
- Centrala teman och teoretiska perspektiv inom barn- och ungdomsvetenskap
- Barnkonventionen och olika idéer om hur barns bästa kan främjas
- Barns och ungdomars olika livsvillkor
- Relationen mellan individ/aktör och grupp/samhälle
- Centrala begrepp inom barn- och ungdomsvetenskap (såsom ålder, barn och barndom, unga och ungdom, socialisation, aktörskap och livsvillkor)
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för olika centrala teman och teoretiska perspektiv inom barn- och ungdomsvetenskap
- redogöra för barns rättigheter, barnperspektiv och barns perspektiv
- diskutera barns och ungas olika livsvillkor och förutsättningar för utveckling och aktörskap
- analysera fenomen och skeenden utifrån utvecklingspsykologiska och barndomssociologiska perspektiv och begrepp
Barn och ungdomars socialisation och identitet 7,5 hp
Delkursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om sociologiska perspektiv och centrala begrepp med fokus på maktrelationers betydelse för ungas socialisations- och identitetsprocesser.
Innehåll
- Teorier och begrepp om socialisations- och identitetsprocesser
- Teorier om makt- och normaliseringspraktiker
- Barn, unga och migrationsprocesser
- Barns och ungas livsvillkor och aktörskap i olika sammanhang såsom hem, skola och fritid
- Intersektionella perspektiv
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- beskriva hur normer och livsvillkor skapas och utmanas av ungdomar
- förklara kamratgruppens och sociala institutioners betydelse för hur ungdomars identiteter skapas
- diskutera migrationsprocessers betydelse för barn och unga utifrån sociologiska perspektiv
- redogöra för och i analyser tillämpa teoretiska perspektiv på barn och ungas socialisations- och identitetsprocesser
Barn och ungdomstidens framväxt och institutionalisering 7,5 hp
Delkursen syftar till att ge en introduktion till såväl barn och ungdomars levnadsförhållanden genom historien som den förändrade synen på barndom och ungdomstid samt hur den historiska utvecklingen bidragit till dessa förändringar.
Innehåll
- Barn- och ungdomstidens historia
- Institutionalisering av barndom/ungdom med särskilt fokus på utbildningsväsendets framväxt
- Konsekvenser av välfärdsstatens framväxt för barn och unga
Mål
Den studerande ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för olika former av social skiktning och dess betydelse för barn- och ungdomstidens framväxt
- redogöra för de förändrade förutsättningarna för vuxenblivande genom historien
- identifiera centrala samhällsskeendens betydelse för hur barn- och ungdomstiden utkristalliseras
- analysera barn- och ungdomstiden i ett historiskt perspektiv utifrån teorier om barn, unga och vuxenblivande
Barn- och ungdomsvetenskaplig forskning och kvalitativa metoder 7,5 hp
Delkursen syftar till att ge en introduktion till grundläggande perspektiv, principer och metoder i vetenskapligt arbete med ett särskilt fokus på kvalitativa forskningsmetoder, vetenskapligt skrivande och forskningsetiska aspekter inom det barn- och ungdomsvetenskapliga fältet.
Innehåll
- Vetenskapsteori och vetenskapligt skrivande
- Kvalitativa forskningsmetoder
- Forskningsetik i studier med barn och ungdomar
- Intervjuer, etnografi, fältarbete och observationer
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för olika vetenskapsteoretiska perspektiv och kvalitativa forskningsmetoder
- tillämpa grundläggande principer inom vetenskapligt arbete
Undervisning
Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och workshops.
Seminarier och workshops är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras skriftligt och muntligt, exempelvis genom skriftlig tentamen och muntlig redovisning. Kursen examineras även genom praktiska tillämpningsuppgifter.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2022)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2021)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2018)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2017)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2015)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2013, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2013, version 1)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2010)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2022
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Barns och ungdomars aktörskap och livsvillkor, 7,5 hp
-
Alakoski, Susanna
Svinalängorna : roman
Stockholm: Bonnier, 2006
Obligatorisk
-
Corsaro, William A.
The sociology of childhood
5th edition.: Los Angeles: SAGE, [2018]
Det är även tillåtet att använda den 4e uppl.
Obligatorisk
-
Ekman, Åsa
Barnets rättigheter : barnkonventionen i förskolan
Första upplagan: Stockholm: Gothia fortbildning, [2020]
Obligatorisk
-
Hwang, Philip;
Nilsson, Björn
Utvecklingspsykologi
Fjärde utgåvan: [Stockholm]: Natur & Kultur, [2019]
Obligatorisk
-
Johansson, Thomas;
Sorbring, Emma
Barn- och ungdomsvetenskap : grundläggande perspektiv
Första upplagan: Stockholm: Liber, [2018]
ss 365-578
Obligatorisk
Dessutom tillkommer ytterligare litteratur enligt lärares anvisningar. Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.
Barns och ungdomars socialisation och identitet, 7,5 hp
-
Bakhtiari, Marjaneh
Kalla det vad fan du vill
[Ny utg.]: Stockholm: Ordfront, 2006
Obligatorisk
-
Bak, Maren;
Brömssen, Kerstin von
Barndom & migration
1. uppl.: Umeå: Boréa, 2013
Valda delar ca 150 sidor.
Obligatorisk
-
Gustafson, Katarina;
Danielle, Ekman Ladru
Children’s socialization into the mobile preschool [Elektronisk resurs] : a priming event collectively performed by novice children, ‘old-timers’, and pedagogues
2020
-
Johansson, Thomas;
Sorbring, Emma
Barn- och ungdomsvetenskap : grundläggande perspektiv
Första upplagan: Stockholm: Liber, [2018]
ss 365-578
-
Krekula, Clary;
Närvänen, Anna-Liisa;
Näsman, Elisabet
Ålder i intersektionell analys
Ingår i:
Kvinnovetenskaplig tidskrift2005(26):2/3, s. 81-94
-
Moinian, Farzaneh
I'm just me! Children talking beyond ethnic and religion identities
Ingår i:
Childhood : a global journal of child research -
Rosales, René León;
Ålund, Aleksandra
Aktivism som platskamp. Självpositionering och medborgarskapande inom den svenska förortsrörelsen [Elektronisk resurs]
Lund: Arkiv förlag & tidskrift, 2018
9, 53-76
-
Nyström, Anne-Sofie;
Jackson, Carolyn
Coping with Higher Education Expectations: Wellbeing and Prestige-related Stress in Medicine and Law, i Duggan m. fl. (red) Social Justice in Times of Crisis and Hope: Young People, Well-being and the Politics of Education, Peter Lang, s. 27-44
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, 2019
Dessutom tillkommer ytterligare litteratur enligt lärares anvisningar. Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.
Barn- och ungdomstidens framväxt och institutionalisering, 7,5 hp
-
Heywood, Colin
Torhell, Sven-Erik
Barndomshistoria
Andra upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2018]
ca 300 sidor i urval
Obligatorisk
-
Edling, Christofer;
Liljeros, Fredrik
Ett delat samhälle : makt, intersektionalitet och social skiktning
2. rev. och utök. uppl.: Stockholm: Liber, 2016
Obligatorisk
-
Morell, Mats;
Hedenborg, Susanna (red.)
Sverige - en social och ekonomisk historia
Lund: Studentlitteratur, 2006
(urval s. 67-143, 231-370). 193 sidor i urval.
Obligatorisk
-
Larsson, Esbjörn;
Westberg, Johannes
Utbildningshistoria : en introduktion
tredje upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2019]
ca 200 sidor i urval
Obligatorisk
-
Fogelström, Per Anders
Mina drömmars stad : roman
Stockholm: Bonnier, 1960
Obligatorisk
Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.
Forskningsmetod, 7,5 hp
-
Bryman, Alan
Nilsson, Björn
Samhällsvetenskapliga metoder
Upplaga 3: Stockholm: Liber, [2018]
valda delar
Obligatorisk
-
Kvale, Steinar;
Brinkmann, Svend
Torhell, Sven-Erik
Den kvalitativa forskningsintervjun
2. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2009
Obligatorisk
-
Vetenskapsrådet (2010). Codex: Regler och riktlinjer för forskning. http://www.vr.se/etik/codexreglerochriktlinjerforforskning.4.10ae774712595bc27e98000286.html,
Sidantal ca 800 sidor. Härutöver tillkommer aktuella vetenskapliga artiklar inom olika vetenskapliga traditioner.
Obligatorisk
-
Källström, Åsa;
Andersson Bruck, Kjerstin
Etiska reflektioner i forskning med barn
Första upplagan: Malmö: Gleerups, [2017]
Dessutom tillkommer ytterligare litteratur enligt lärares anvisningar. Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.