Klimatledarskap i praktiken

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 1MV078

Kod
1MV078
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Hållbar utveckling G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 10 februari 2022
Ansvarig institution
Institutionen för geovetenskaper

Behörighetskrav

60 hp

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för klimatvariationer över tid, klimatvetenskapliga nyckelbegrepp och olika forskningsområdens viktigaste slutsatser;
  • redogöra för klimatförändringar och ledarskap ur ett miljöhistoriskt perspektiv;
  • sammanfatta och kritiskt förhålla sig till olika perspektiv, centrala teorier och begrepp gällande klimatförändringar och ledarskap;
  • redogöra för och problematisera aktuella frågor, forskning och vetenskapliga debatter inom klimatledarskapsområdet;
  • beskriva klimatförändringar och ledarskap ur ett rättvise-, makt- och genusperspektiv;
  • identifiera, analysera och kritiskt förhålla sig till maktförhållanden, etiska dilemman och konflikter som kan uppstå i arbetet inom området;
  • använda sig av olika kommunikativa strategier och metoder rörande klimatförändringar och ledarskap;
  • utforma en praktisk fördjupning inom klimatledarskapsområdet;
  • tillämpa relevanta metoder och leda ett arbete inom klimatledarskapsområdet;
  • författa ett tvärvetenskapligt arbete inom klimatledarskapsområdet;
  • tvär- och populärvetenskapligt kommunicera resultaten av ett arbete inom klimatledarskapsområdet.

Innehåll

Kursens första del ger en bred orientering och behandlar ett antal centrala begrepp, teorier och perspektiv (klimatförändringar, ledarskap, psykologi, antropologi, historia, etik, rättvisa, makt, genus) samt aktuell forskning inom motsvarande områden. Huvudfokus ligger på att analysera frågornas komplexitet, hur studenterna i olika sammanhang kan arbeta med dessa frågor och hur ledarskap kan spela en avgörande roll i arbetet för en hållbar utveckling. Olika metoder och verktyg med relevans för det praktiska arbetet introduceras även. Den inledande delen avslutas med att studenterna formulerar och avgränsar en praktisk fördjupning inom området. Den praktiska delen av kursen fokuserar på att i en lokal kontext leda och organisera förändringsarbete för minskade klimatutsläpp, klimatanpassning och/eller annat relaterat arbete. En bred ansats innebär att allt från mer tekniskt innovativa lösningar till organisationsanalytiska studier till fältbaserade specialiseringar är möjliga att välja. Arbetet sker i nära samarbete med lokala aktörer och kontakter. Kursens avslutas med en tvär- och populärvetenskaplig återrapportering där studentens erfarenheter och slutsatser diskuteras.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops och handledning. Föreläsningarna ges av gästföreläsare från olika akademiska discipliner och andra relevanta samhällssektorer. Stort utrymme ges till aktivt studentdeltagande och kritisk reflektion. Deltagande vid seminarier och workshops är obligatoriskt. Icke-obligatoriska studiebesök eller motsvarande kan förekomma.

Examination

Studenten examineras genom skriftliga uppgifter inför (3 hp) och aktivt deltagande vid seminarier och workshops (2 hp), löpande återrapportering (5 hp), samt genom skriftlig redovisning (18 hp) och muntlig framställning (2 hp) av ett större projektarbete.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Övriga föreskrifter

De fyra första veckorna av kursen ges i Uppsala. Den praktiska fördjupningen inom området genomförs i Uppsala, Sverige eller internationellt. Tvär- och populärvetenskaplig kommunikation av det praktiska arbetet genomförs i mitten av december i Uppsala.

Omexamination av aktivt deltagande sker i första hand genom omseminarium. Om student efter erbjudet omseminarium inte uppnått godkänt på de moment som kräver aktivt deltagande kan examinator även här besluta om en alternativ examinationsform.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin