Kursplan för Flerspråkighetsforskning
Multilingual Research
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 5NS216
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Svenska A1N,
Svenska som andraspråk A1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2017-10-18
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Reviderad: 2022-02-10
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2022
-
Behörighet:
120 hp varav 90 hp i ett språkvetenskapligt ämne. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
- Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk
Beslut och riktlinjer
Kursen är en fristående kurs som utgör en valfri del i studier på avancerad nivå och kan ingå som en del i en master- eller magisterexamen.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- redogöra för och självständigt sammanfatta flerspråkighetsforskningens framväxt och utveckling
- redogöra för och kritiskt diskutera några av forskningsområdets centrala frågeställningar och teoretiska och metodologiska utgångspunkter
- föreslå en mindre undersökning samt diskutera och reflektera över teoretiska, metodologiska och etiska överväganden i samband med denna
- diskutera för forskningsområdet relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
Innehåll
Kursen syftar till att ge en fördjupad översikt över delområdet flerspråkighetsforskning. I kursen behandlas områdets framväxt och utveckling, såväl internationellt som nationellt. Vidare behandlas några av flerspråkighetsforskningens centrala frågeställningar och teoretiska och metodologiska utgångspunkter. I kursen diskuteras också relationen mellan flerspråkighetsforskning, forskning om andraspråksinlärning och ämnet svenska som andraspråk. Forskningen diskuteras genomgående mot bakgrund av relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras dels genom skriftlig eller muntlig tentamen, dels löpande genom skriftliga och/eller muntliga redovisningar.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment läses inom annan kurs som ingår i examen.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2022, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2022, version 1)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2019)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2018)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2017)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2022
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
-
Abrahamsson, Niclas;
Hyltenstam, Kenneth
Age of onset and nativelikeness in a second language : Listener perception versus linguistic scrutiny
Ingår i:
Language learning : a journal of research in language studiesObligatorisk
-
Bhatia, Tej K.;
Ritchie, William C.
The handbook of bilingualism and multilingualism
Second edition.: Chichester, West Sussex, UK: Wiley-Blackwell, 2013.
Ca 50 s. enligt anvisning
Obligatorisk
-
Bialystok, Ellen;
Barac, Raluca
Cognitive effects
Ingår i:
The psycholinguistics of bilingualismChichester, U.K.: Wiley-Blackwell, 2013
(2013) s. 192-213Obligatorisk
-
Blommaert, Jan;
Rampron, Ben
Language and superdiversity
Ingår i:
DiversitiesUNESCO,
vol. 13 (2011) nr. 2 s. 1-21Obligatorisk
-
Cavanaugh, Jill
Language ideology revisited
Ingår i:
International journal of the sociology of language.S. 51-57.
Obligatorisk
-
Cenoz, Jasone
Defining multilingualism
Ingår i:
Annual review of applied linguisticsCambridge: Cambridge University Press, 1981-
vol. 33 (2013) s. 3-18Obligatorisk
-
Curdt-Christiansen, Xiao Lan
Conflicting language ideologies and contradictory language practices in Singaporean multilingual families
Ingår i:
Journal of multilingual and multicultural developmentClevedon, Somerset: Tietro Ltd., 1980-
vol. 37 (2016) nr. 7 s. 694-709Obligatorisk
-
Darvin, Ron;
Norton, Bonny
Identity and a Model of Investment in Applied Linguistics
Ingår i:
Annual review of applied linguisticsCambridge: Cambridge University Press, 1981-
vol. 35 (2015) s. 36-56Obligatorisk
-
de Groot, Annette
Bilingual memory
Ingår i:
The psycholinguistics of bilingualismChichester, U.K.: Wiley-Blackwell, 2013
(2013) s. 171-191Obligatorisk
-
Dörnyei, Zoltán
The L2 Motivational Self System
Ingår i:
Motivation, language identity and the L2 selfBuffalo: Multilingual Matters, 2009
s. 942Obligatorisk
-
Heller, Monica
Legitimate language in a multilingual school
Ingår i:
Linguistics and education. : an international research journalNorwood N.J.: Ablex Publ., 1991-
vol. 8 (1996) s. 139-157Obligatorisk
-
Karrebæk, Martha Sif
'Don't speak like that to her'! : Linguistic minority childrens's socialization into an ideology of monolinguialism
Ingår i:
Journal of sociolinguistics1997-
vol. 17 (2013) nr. 3 s. 355-375Obligatorisk
-
May, Stephen
The multilingual turn : implications for SLA, TESOL and bilingual education
New York: Routledge, [2014]
s. 1-31 och s. 103-122
Obligatorisk
-
Montrul, Silvina.
The acquisition of heritage languages
Cambridge: Cambridge University Press, 2016
Ca 50 sidor enlig anvisning.
Obligatorisk
-
Pennycook, Alastair;
Otsuji, Emi
Metrolingual multitasking and spatial repertoires : 'Pizza mo two minutes coming'
Ingår i:
Journal of sociolinguistics1997-
vol. 18 (2014) nr. 2 s. 161-184Obligatorisk
-
Schmid, Monika
Languages at play : The relevance of LI attrition to the study of bilingualism
Ingår i:
Bilingualism : language and cognition1998-
vol. 13 (2010) nr. 1 s. 1-7Obligatorisk
-
Språk och stil: tidskrift för svensk språkforskning [Elektronisk resurs] : Tema Flerspråkighet
Aktürk Drake, Memet;
Bijvoet, Ellen;
Ganuza, Natalia;
Sahlée, Anna
Uppsala: Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet, 2021
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-434146
Ca 150 sidor enligt anvisning.
Obligatorisk
-
Martin-Jones, Marilyn;
Blackledge, Adrian;
Creese, Angela
The Routledge handbook of multilingualism
London: Routledge, 2012
Ca 50 s. enligt anvisning
Obligatorisk
Därutöver tillkommer en aktuell nordisk avhandling inom forskningsfältet flerspråkighet som väljs i samråd med examinator.