Kursplan för Språkanalys och bedömning

Language Analysis and Assessment

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 5NS192
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Svenska som andraspråk G1F

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå

    • G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    • G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    • G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    • GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

    Avancerad nivå

    • A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    • A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    • A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    • AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2013-03-20
  • Inrättad av: Institutionen för nordiska språk
  • Reviderad: 2022-06-07
  • Reviderad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: VT 2023
  • Behörighet: Minst 22,5 hp från Svenska som andraspråk A
  • Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk

Beslut och riktlinjer

Kursen är en fristående kurs. Den samläses med Svenska som andraspråk B inom Ämneslärarprogrammet.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna

  • redogöra för och jämföra olika bedömningsverktyg och olika typer av språktest
  • beskriva och exemplifiera utformning av examination utifrån olika nivåer, kunskapskrav och testteori
  • redogöra för och hantera frågor om bedömning och betygssättning i ämnet utifrån relevanta styrdokument och bedömningsforskning
  • analysera och bedöma andraspråksinlärares språkutveckling
  • beskriva och ta ställning till läromedel i ett språkutvecklande perspektiv.

Innehåll

Kursen innehåller analys och bedömning av andraspråksinlärares språkutveckling samt av olika typer av läromedel.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarie- och gruppövningar. Obligatoriska moment och skrivuppgifter förekommer samt även andra självständiga arbeten och fältstudier.

Examination

Kursen examineras genom seminarier samt genomförande av muntliga och skriftliga uppgifter och prov. I alla skriftliga arbeten bedöms studentens förmåga att skriva korrekt och funktionell sakprosa anpassad till situation och genre. Student som underkänts i visst prov två gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.

Övriga föreskrifter

Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.

Versioner av kursplanen

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: VT 2023

I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.

Litteratur

  • Bygga svenska. Ett bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling i årskurs 7-9 och i gymnasieskolan.

    Skolverket, 2017

    Tillgänglig här

    Obligatorisk

  • Carlsson, Marie Sfi och sfi-läromedel i tid och rum – föreställningar, politik och tidsanda

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    (2013) s. 817–856

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Flyman Mattsson, Anna; Håkansson, Gisela Bedömning av svenska som andraspråk : en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2010

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Gemensam europeisk referensram för språk : lärande, undervisning och bedömning

    Stockholm: Skolverket, 2009

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Granfeldt, Jonas; Ågren, Malin Stages of processability and levels of proficiency in the common European framework of reference for languages : the case of L3 French

    Ingår i:

    Håkansson, Gisela Language acquisition and use in multilingual contexts : theory and practice

    Lund: Lund University Press, 2013

    s. 28–38

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Kartläggning av nyanlända elevers kunskaper

    Skolverket,

    Tillgänglig här

    Obligatorisk

  • Liberg, Caroline Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar

    Ingår i:

    Nauclér, Kerstin Symposium 2000 : ett andraspråksperspektiv på lärande

    Stockholm: Sigma, 2001

    S. 108-128

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • McNamara, T. F. Language testing

    Oxford: Oxford University Press, 2015

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Nation, I. S. P. Learning Vocabulary in another Language

    2. ed.: Cambridge: Cambridge University Press, 2013

    Läses enligt anvisningar.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Nygård Larsson, Pia Text, språk och lärande i naturvetenskap

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    (2013) s. 579-604

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Olofsson, Mikael; Sjöqvist, Lena Bedömning i svenska som andraspråk

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Rydell, Maria Construction of language competence : sociolinguistic perspectives on assessing second language interactions in basic adult education

    Stockholm: Department of Swedish Language and Multilingualism, Stockholm University, [2018]

    Läses enligt anvisningar.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Singer, Lauren M.; Alexander, Patricia A. Reading on Paper and Digitally : What the Past Decades of Empirical Research Reveal

    Ingår i:

    Review of educational research

    vol. 87 (2017) nr. 6 s. 1007–1041

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Abrahamsson, Tua; Bergman, Pirkko Tankarna springer före- : att bedöma ett andraspråk i utveckling

    2. uppl.: Stockholm: Liber, 2014

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Material om prov och bedömning från Skolverkets webbplats (http://skolverket.se/bedomning) valt i samråd med examinator.