Kursplan för Andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling
Second Language Learner's Literacy Development
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 5NS193
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Svenska som andraspråk G1F
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2013-03-20
- Inrättad av: Institutionen för nordiska språk
- Reviderad: 2022-06-07
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: VT 2023
-
Behörighet:
Minst 22,5 hp från Svenska som andraspråk A
- Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk
Beslut och riktlinjer
Kursen är en fristående kurs. Den samläses med Svenska som andraspråk B inom Ämneslärarprogrammet.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- beskriva läs- och skrivutveckling på ett andraspråk hos personer i olika åldrar
- beskriva och problematisera läs- och skrivsvårigheter samt dyslexi hos flerspråkiga elever
- förklara och ge exempel på förhållandet mellan språk- och kunskapsutveckling
- diskutera och tillämpa olika typer av läs- och skrivutvecklande arbetssätt
- visa kritiskt och konstruktivt förhållningssätt till användning av digitala verktyg i undervisning.
Innehåll
Kursen behandlar andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling, sambandet mellan språk- och kunskapsutveckling samt genrepedagogik.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarie- och gruppövningar. Obligatoriska moment och skrivuppgifter förekommer samt även andra självständiga arbeten och fältstudier.
Examination
Kursen examineras genom seminarier samt genomförande av muntliga och skriftliga uppgifter och prov. I alla skriftliga arbeten bedöms studentens förmåga att skriva korrekt och funktionell sakprosa anpassad till situation och genre. Student som underkänts i visst prov två gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från VT 2023)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2020)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2013)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: VT 2023
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Litteratur
-
Damber, Ulla
Om tidig läsutveckling i det mångspråkiga samhället
Ingår i:
Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
(2013) s. 661-684Obligatorisk
-
Eklund Heinonen, Maria;
Lennartsson Hokkanen, Ingrid
Textstrategier för akademiskt skrivande : En smidigare övergång till högre studier
Ingår i:
Litteraciteter och flerspråkighetFörsta upplagan: Stockholm: Liber, [2019]
(2019) s. 96-109Obligatorisk
-
Freebody, Peter;
Kindenberg, Björn
Critical literacy : Pedagogy, diversity and the digital environment
Ingår i:
Litteraciteter och flerspråkighetFörsta upplagan: Stockholm: Liber, [2019]
(2019) s. 276-287Obligatorisk
-
Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande
Gibbons, Pauline
Heljesten, Eva;
Sävström, Rolf
Sjöqvist, Lena
Tredje upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2018]
Obligatorisk
-
Greppa språket : ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
2. uppl.: Stockholm: Skolverket, 2012
Huvudsakligen kap. 3-6
-
Hedman, Christina
Flerspråkig elev med dyslexi?
Ingår i:
Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning1. uppl.: Stockholm: Natur & Kultur, 2012
(2012) s. 98-128Obligatorisk
-
Hedman, Christina
Läsutveckling hos flerspråkiga
Ingår i:
Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning1. uppl.: Stockholm: Natur & Kultur, 2012
(2012) s. 78-97Obligatorisk
-
Jalali-Moghadam, Niloufar;
Hedman, Christina
Special Education Teachers’ Narratives on Literacy Support for Bilingual Students with Dyslexia in Swedish Compulsory Schools [Elektronisk resurs]
2016
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-131238
2, 1-18
Obligatorisk
-
Lindholm, Anna
Flerspråkiga elevers textförståelse och reflektioner kring användning av lässtrategier
Ingår i:
Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskningObligatorisk
-
Magnusson, Ulrika
Skrivande på ett andraspråk
Ingår i:
Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
(2013) s. 633-660Obligatorisk
-
Norlund Shaswar, Annika;
Wedin, Åsa
Språkdidaktik för SFI : att undervisa vuxna andraspråksinlärare
Upplaga 1: Lund: Studentlitteratur, [2020]
Obligatorisk
-
Pugh, Kenneth;
Verhoeven, Ludo
Introduction to This Special Issue : Dyslexia Across Languages and Writing Systems
Ingår i:
Scientific studies of reading. [Elektronisk resurs] : the official journal of the Society for the Scientific Study of Reading[Mahwah, NJ]: L. Erlbaum Associates, 1997-
vol. 22 (2018) nr. 1 s. 1-6Obligatorisk
-
Reichenberg, Monica;
Fröhling, Thomas
Vägar till läsförståelse : texten, läsaren, samtalet
2., [uppdaterade] uppl.: Stockholm: Natur & kultur, 2014
Obligatorisk
-
Rosén, Jenny;
Wedin, Åsa
Grundläggande skriftspråksundervisning inom Sfi : Funktionalitet, mångfald och social rättvisa
Ingår i:
Litteraciteter och flerspråkighetFörsta upplagan: Stockholm: Liber, [2019]
(2019) s. 192-204Obligatorisk
-
Sellgren, Mariana
Den dubbla uppgiften : tvåspråkiga elever i skolans mellanår arbetar med förklarande genre i SO
Stockholm: Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet, 2011
105 sidor (utvalda sidor läses)
Obligatorisk
-
Skillmark, Albin;
Skoog, Marianne;
Wahlström, Ninni
Ett sociopolitiskt perspektiv på critical literacy i en tid av globalisering
Ingår i:
Critical literacy i svensk klassrumskontextUmeå: Umeå universitet, 2015
(2015) s. 175-187Obligatorisk