Kursplan för Flerspråkighet i samhället och hos individen
Multilingualism in Society and by Individuals
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 5NS194
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Svenska som andraspråk G1F
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2013-03-20
- Inrättad av: Institutionen för nordiska språk
- Reviderad: 2022-06-07
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: VT 2023
-
Behörighet:
Minst 22,5 hp från Svenska som andraspråk A
- Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk
Beslut och riktlinjer
Kursen är en fristående kurs. Den samläses med Svenska som andraspråk B inom Ämneslärarprogrammet.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- redogöra för och exemplifiera fenomenet flerspråkighet på såväl samhälls- som individnivå
- sammanfatta centrala aspekter av språkpolitik och språkplanering i svenskt och internationellt perspektiv
- förklara och problematisera sambandet mellan språkpolitik, språkideologi och attityder till språklig mångfald
- beskriva och analysera flerspråkiga talares språkliga resurser och praktiker
- identifiera och diskutera olika former av migrationsrelaterad språklig variation
- visa god skriftlig och muntlig förmåga till stöd för undervisningen i ämnet
- visa kunskaper och färdigheter i ämnesdidaktik inklusive metodik i olika undervisningssituationer.
Innehåll
Kursen behandlar flerspråkighet och språklig variation.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarie- och gruppövningar. Obligatoriska moment och skrivuppgifter förekommer samt även andra självständiga arbeten och fältstudier.
Examination
Kursen examineras genom seminarier samt genomförande av muntliga och skriftliga uppgifter och prov. I alla skriftliga arbeten bedöms studentens förmåga att skriva korrekt och funktionell sakprosa anpassad till situation och genre. Student som underkänts i visst prov två gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från VT 2023)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2020)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2015)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2013, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2013, version 1)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: VT 2023
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Litteratur
-
Bijvoet, Ellen
Attityder till spår av andra språk i svenskan : En forskningsöversikt
Ingår i:
Rapporter från SpråkrådetStockholm: Språkrådet, 2010-
vol. 12 (2020)Obligatorisk
-
Bijvoet, Ellen;
Senter, Karin
Förortsförankrat tal – ett inifrån- och ett utifrånperspektiv [Elektronisk resurs]
2021
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-434155
NF 31:1, 166-200
Obligatorisk
-
Eliaso Magnusson, Josefina
»Självklart känns det mer tryggt att vara där inne i huset« : om den sociokulturella kontextens betydelse för språkliga repertoarer och identiteter
Ingår i:
Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskningObligatorisk
-
Horner, Kristine;
Weber, Jean Jacques
Introducing multilingualism : a social approach
Second edition.: Milton Park, Abingdon, Oxon: Routledge, 2018.
Obligatorisk
-
Kolu, Jaana
» just de niillä oli sovmorgon » [Elektronisk resurs] : Kulturella och pragmatiska aspekter på kodväxling i tvåspråkiga ungdomssamtal i Haparanda, Stockholm och Helsingfors
2017
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-338874
NF 27, 129-158
Obligatorisk
-
Lainio, Jarmo
Tvåspråkighet och språkkontakter i Sverige
Ingår i:
Sociolingvistik2. uppl.: Liber, 2013
Obligatorisk
-
Spindler Møller, Janus
Learning to live with "Languages"
Ingår i:
Applied Linguistics ReviewDe Gruyter,
vol. 7 (2016) nr. 3 s. 279-303Obligatorisk
-
Melander, Björn
Språkpolitik och språkvård
Ingår i:
Sociolingvistik2. uppl.: Liber, 2013
Obligatorisk
-
Nordberg, Bengt
Vad är sociolingvistik?
Ingår i:
Sociolingvistik2. uppl.: Liber, 2013
Obligatorisk
-
Norrby, Catrin
English in Scandinavia [Elektronisk resurs] : Monster or Mate? Sweden as a Case Study
Bristol: Multilingual Matters, 2015
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-125480
17-32
Obligatorisk
-
Åhlund, Anna;
Aronsson, Karin
Stylizations and alignments in a L2 classroom : Multiparty work in forming a community of practice
Ingår i:
Language & communicationOxford: Pergamon P., 1981-
vol. 43 (2015) s. 11-26Obligatorisk
-
Åhlund, Anna;
Jonsson, Rickard
Peruvian meatballs? : Constructing the Other in the performance of an inclusive school
Ingår i:
Nordic journal of migration research [Elektronisk resurs]2011-
vol. 6 (2016) nr. 3 s. 166-174Obligatorisk