Kursplan för Flerspråkighet i samhället och hos individen

Multilingualism in Society and by Individuals

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 5NS194
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Svenska som andraspråk G1F

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå

    • G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    • G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    • G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    • GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

    Avancerad nivå

    • A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    • A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    • A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    • AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2013-03-20
  • Inrättad av: Institutionen för nordiska språk
  • Reviderad: 2022-06-07
  • Reviderad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: VT 2023
  • Behörighet:

    Minst 22,5 hp från Svenska som andraspråk A

  • Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk

Beslut och riktlinjer

Kursen är en fristående kurs. Den samläses med Svenska som andraspråk B inom Ämneslärarprogrammet.

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • redogöra för och exemplifiera fenomenet flerspråkighet på såväl samhälls- som individnivå
  • sammanfatta centrala aspekter av språkpolitik och språkplanering i svenskt och internationellt perspektiv
  • förklara och problematisera sambandet mellan språkpolitik, språkideologi och attityder till språklig mångfald
  • beskriva och analysera flerspråkiga talares språkliga resurser och praktiker
  • identifiera och diskutera olika former av migrationsrelaterad språklig variation
  • visa god skriftlig och muntlig förmåga till stöd för undervisningen i ämnet
  • visa kunskaper och färdigheter i ämnesdidaktik inklusive metodik i olika undervisningssituationer.

Innehåll

Kursen behandlar flerspråkighet och språklig variation.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarie- och gruppövningar. Obligatoriska moment och skrivuppgifter förekommer samt även andra självständiga arbeten och fältstudier.

Examination

Kursen examineras genom seminarier samt genomförande av muntliga och skriftliga uppgifter och prov. I alla skriftliga arbeten bedöms studentens förmåga att skriva korrekt och funktionell sakprosa anpassad till situation och genre. Student som underkänts i visst prov två gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: VT 2023

I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.

Litteratur

  • Bijvoet, Ellen Attityder till spår av andra språk i svenskan : En forskningsöversikt

    Ingår i:

    Rapporter från Språkrådet

    Stockholm: Språkrådet, 2010-

    vol. 12 (2020)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Bijvoet, Ellen; Senter, Karin Förortsförankrat tal – ett inifrån- och ett utifrånperspektiv [Elektronisk resurs]

    2021

    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-434155

    NF 31:1, 166-200

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Eliaso Magnusson, Josefina »Självklart känns det mer tryggt att vara där inne i huset« : om den sociokulturella kontextens betydelse för språkliga repertoarer och identiteter

    Ingår i:

    Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning

    vol. 10 (2015) nr. 1 s. 7–28

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Horner, Kristine; Weber, Jean Jacques Introducing multilingualism : a social approach

    Second edition.: Milton Park, Abingdon, Oxon: Routledge, 2018.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Kolu, Jaana » just de niillä oli sovmorgon » [Elektronisk resurs] : Kulturella och pragmatiska aspekter på kodväxling i tvåspråkiga ungdomssamtal i Haparanda, Stockholm och Helsingfors

    2017

    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-338874

    NF 27, 129-158

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Lainio, Jarmo Tvåspråkighet och språkkontakter i Sverige

    Ingår i:

    Sociolingvistik

    2. uppl.: Liber, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Spindler Møller, Janus Learning to live with "Languages"

    Ingår i:

    Applied Linguistics Review

    De Gruyter,

    vol. 7 (2016) nr. 3 s. 279-303

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Melander, Björn Språkpolitik och språkvård

    Ingår i:

    Sociolingvistik

    2. uppl.: Liber, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Nordberg, Bengt Vad är sociolingvistik?

    Ingår i:

    Sociolingvistik

    2. uppl.: Liber, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Norrby, Catrin English in Scandinavia [Elektronisk resurs] : Monster or Mate? Sweden as a Case Study

    Bristol: Multilingual Matters, 2015

    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-125480

    17-32

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Åhlund, Anna; Aronsson, Karin Stylizations and alignments in a L2 classroom : Multiparty work in forming a community of practice

    Ingår i:

    Language & communication

    Oxford: Pergamon P., 1981-

    vol. 43 (2015) s. 11-26

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Åhlund, Anna; Jonsson, Rickard Peruvian meatballs? : Constructing the Other in the performance of an inclusive school

    Ingår i:

    Nordic journal of migration research [Elektronisk resurs]

    2011-

    Länk

    vol. 6 (2016) nr. 3 s. 166-174

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk