Kursplan för Forskningsdesign och metod inom folkhälsoområdet
Research Design and Methodology in Public Health
Kursplan
- 15 högskolepoäng
- Kurskod: 3FV386
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Folkhälsovetenskap A1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G)
- Inrättad: 2020-12-17
- Inrättad av: Programkommittén för masterprogrammen vid medicinska fakulteten
- Reviderad: 2022-08-26
- Reviderad av: Programkommittén för masterprogrammen vid medicinska fakulteten
- Gäller från: VT 2023
-
Behörighet:
Examen om 180 hp
- Ansvarig institution: Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1. Tolka och kritiskt granska vetenskapliga resultat samt planera för implementering i relevant verksamhet
2. Tillämpa vetenskapsteoretiska och vetenskapsmetodologiska begrepp
Färdigheter och förmåga
3. Självständigt planera för samt motivera och värdera val av kvantitativ och kvalitativ forskningsdesign, datainsamlingsmetoder och dataanalyser
4. Självständigt och kreativt identifiera och formulera vetenskapliga frågeställningar inom folkhälsoområdet
5. Planera för att med adekvata metoder besvara frågeställningar inom folkhälsoområdet samt tillämpa vetenskapligt skrivande
Värderingsförmåga och förhållningssätt
6. Visa förmåga att förklara och värdera forskningsetiska ställningstaganden
7. Visa förmåga att identifiera och värdera sitt behov av ytterligare kunskap inom området
Innehåll
Kvantitativa metoder (4 hp)
- kvantitativa begrepp och metoder (observationsstudier, experimentella studier, enkäter, psykometriska begrepp)
- design och planering av kvantitativa studier
- kritisk granskning av kvantitativa originalartiklar
Statistik (3 hp)
- statistik (deskriptiv statistik samt bi- och multivariata analysmetoder)
Kvalitativa metoder (3 hp)
- design och planering av kvalitativa studier
- kvalitativa datainsamlingsmetoder (intervju- och fältstudier)
- kvalitativa dataanalysmetoder
Systematiska översikter (1 hp)
- kritisk granskning av systematiska litteraturöversikter
Vetenskapsteori (1 hp)
- tillämpningar av vetenskapsteoretiska begrepp
Forskningsetik (1,5hp)
- Beskrivning av forskningsetiska principer och värdering av forskningsetiska ställningstaganden
Implementeringsteorier och -strategier (1,5hp)
- Med utgångspunkt från implementeringssteori planera implementering av forskningsresultat i relevant verksamhet
Undervisning
Föreläsningar samt obligatoriska moment i form av seminarier och workshops
Examination
För godkänd kurs krävs godkänt resultat i skriftliga examinationer, samt godkänt deltagande i obligatoriska moment. Examinationer utgörs av individuella skriftliga fördjupningsuppgifter, skriftliga gruppuppgifter, examinerande seminarium samt individuella skriftliga tentamina. För tentamen gäller utöver det ordinarie tillfället minst ett omprovstillfälle per termin. Frånvaro från obligatoriska moment ersätts i första hand med deltagande i seminarium vid annat tillfälle, i andra hand med skriftlig ersättningsuppgift.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från VT 2023)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2021)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: VT 2023
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Obligatorisk litteratur
-
Henricson, Maria
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad
Andra upplagan: Lund: Studentlitteratur AB, 2017
Obligatorisk
-
Petrie, Aviva;
Sabin, Caroline
Medical statistics at a glance
Fourth edition.: Hoboken, NJ: Wiley-Blackwell, 2020
Obligatorisk
Rekommenderad litteratur
-
Malterud, Kirsti
Kvalitativa metoder i medicinsk forskning : en introduktion
3., [uppdaterade] uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2014
-
Polit, Denise F.;
Beck, Cheryl Tatano
Nursing Research : generating and assessing evidence for nursing practice
Eleventh edition. International edition: Philadelphia: Wolters Kluwer, [2021]
https://s1.adlibris.com/images/55557964/nursing-research.jpg
-
Streiner, David L.;
Norman, Geoffrey R.;
Cairney, John
Health measurement scales : a practical guide to their development and use
5. ed.: Oxford: Oxford University Press, cop. 2015
-
Kazdin, Alan E.
Research design in clinical psychology
Fifth edition.: Boston: Pearson, [2017]
-
Hellmer, Stefan
Grunderna i statistisk dataanalys : med tillämpning inom hälsovetenskaperna
Upplaga 1: Lund: Studentlitteratur, [2022]
-
Kirkwood, Betty R.;
Sterne, Jonathan A. C.
Essential medical statistics
2. ed.: Malden, Mass.: Blackwell Science, cop. 2003