Tillämpad epistemologi

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5FT182

Kod
5FT182
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Teoretisk filosofi A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 27 februari 2023
Ansvarig institution
Filosofiska institutionen

Behörighetskrav

120 hp, eller motsvarande, inkl. 60 hp filosofi, estetik, musikvetenskap, litteraturvetenskap eller konstvetenskap. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.

Mål

Efter godkänd kurs skall studenten:

  • kunna tillämpa centrala kunskapsteoretiska begrepp som evidens, (internalistiskt och externalistiskt) berättigande, vittnesbörd och (epistemisk och Bayesiansk) rationalitet, på psykologiska och sociala aspekter av bildningen av övertygelser
  • ha en god förståelse av de viktigaste psykologiska och sociala fenomen som diskuteras i nutida tillämpad kunskapsteori, såsom kognitiv skevhet (bias), övertygelsepolarisering (belief polarization), ekokammare, epistemisk orättvisa o.s.v.
  • kunna beskriva och utvärdera de huvudsakliga positionerna i nutida tillämpad kunskapsteori (och i kunskapsteoretiskt inriktad psykologi) i förhållande till ovanstående fenomen.

Innehåll

På den här kursen kommer vi att diskutera ett av de huvudsakliga sätt som begreppsliga verktyg från nutida kunskapsteori kan tillämpas på verkliga situationer. Vi kommer nämligen att diskutera sådana övertygelser som har en betydande påverkan på våra sociala och politiska liv. Dessa övertygelser bildar vi genom att selektivt samla och värdera evidens under påverkan av våra tidigare övertygelser och vår kulturella identitet. Standardexempel på sådana övertygelser är klimatskepticism och vaccinmotstånd men det är troligt att vi alla har många övertygelser som bildats utifrån kognitivt skeva och/eller fördomsfulla förhållningssätt och som kan leda till attitydpolarisering, att vi samlas i ekokammare, eller till epistemisk orättvisa. Vi kommer att fråga oss hur dessa övertygelser bör värderas utifrån en kunskapsteoretisk utgångspunkt. Är det t.ex. fallet att de som har kognitivt skeva eller fördomsfulla övertygelser inte uppfyller vissa kunskapsteoretiska krav (t.ex. att respektera given evidens)? Har de på något sätt fallit offer för epistemiska felsteg? Är polariserade övertygelser eller övertygelserna hos individer i en ekokammare irrationella eller oberättigade? Och, om inte, bör vi kanske leta efter vad som är fel på ett samhälleligt eller strukturellt plan (och inte förebrå individer)? Kursen kommer att ge en överblick av den aktuella intensiva debatten om sådana frågor. Vi kommer att avsluta med att diskutera vilka alternativ som finns för att förbättra det (förmodat) problematiska med vissa övertygelser och dem som har dessa övertygelser (såväl på individnivå som samhällelig nivå).

Undervisning

Undervisning ges genom seminarier och föreläsningar.

Examination

Deltagande i undervisningen och en uppsats om 3 500 ord i slutet av kursen om ett ämne som godkänts av läraren.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

Kursen kan komma att ingå i en samläsning med 5FT183 på C-nivå.

Kursen kan också komma att ingå i en samläsning med en doktorandkurs. Examinationen för doktorander består av deltagande i undervisningen och en uppsats i slutet av kursen om 4 500 ord om ett ämne som godkänts av läraren.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin