Tillämpad kulturarvspolitik - Magisterprogram i hållbar destinationsutveckling

Läsåret 2022/2023

Bild för Tillämpad kulturarvspolitik - Magisterprogram i hållbar destinationsutveckling 2022/2023
Anmälan

Hur kan tillämpad kulturarvspolitik och destinationsutveckling bidra till hållbarhet? Det är vad du kommer att få lära dig på denna utbildning. Magisterprogrammet i hållbar destinationsutveckling, med inriktning mot tillämpad kulturarvspolitik är ett internationellt magisterprogram för dig som tillsammans med forskare och lärare från många olika ämnen vill arbeta med hållbar destinationsutveckling. Programmet ges vid Uppsala universitet Campus Gotland.

Om programmet

Turistdestinationer över hela världen står inför stora utmaningar. Med färre besökare hotas deras ekonomi, med fler besökare hotas deras sociala, kulturella och ekologiska hållbarhet. Hur blir besök hållbara? Vad krävs för att åstadkomma hållbara besöksplatser och hur kan vi säkerställa att de fortsätter att vara det? Magisterprogrammet i hållbar destinationsutveckling, med inriktning mot tillämpad kulturarvspolitik är en ny magisterutbildning som vänder sig till dig som vill utveckla gränsöverskridande, internationella nyckelkompetenser inom detta område.

I samverkan med besöksnäring, regionala myndigheter och civilsamhälle får du arbeta teoretiskt, strategiskt och praktiskt med de utmaningar som besöksnäringsintensiva regioner över hela världen står inför. Målet med programmet är att du i din framtida yrkesutövning, med tillsyn, samhällsplanering, utbildning, forskning, kommunikation, förvaltning av naturresurser, entreprenörskap eller beslutsfattande, ska vara väl förtrogen med frågor som rör hållbar regional- och destinationsutveckling ur många perspektiv.

Väljer du inriktningen tillämpad kulturarvspolitik studerar du teman som kulturell hållbarhet, platsers utformning och betydelse, förvaltning av kulturresurser, värderingsgrunder och strategiskt ledarskap. Du får möjlighet att undersöka kulturarv både teoretiskt och praktiskt.

Under utbildningen kommer du att

  • ha ett nära samarbete med turistbranschen, regionala myndigheter och samhället
  • utforska vad som krävs för att uppnå hållbara besöksplatser
  • kunna hantera alla utmaningar som besöksintensiva regioner över hela världen kommer att möta i framtiden.
Du får också möjlighet att utveckla egna projekt inom programmets teman. Campus Gotland erbjuder dig en unik kunskapsmiljö med engagerade forskare och lärare som arbetar med hållbarhet ur ett brett, kritiskt och gränsöverskridande perspektiv, och i nära anslutning till aktörer som på olika sätt arbetar med besök.

Examen

Programmet leder till en filosofie magisterexamen (Master of Science, 60 credits) med hållbar destinationsutveckling som huvudområde.

Alla inriktningar inom programmet

Bild på student
Läs intervjun
Bild på student

Namn: Aida Alonso
​Från: Mexico
Program: Masterprogram i hållbar destinationsutveckling

Hur valde du ditt program?
Jag har alltid vetat att jag ville läsa en masterexamen någonstans i Europa relaterad till hållbarhet. Jag frågade mina vänner och mitt nätverk vilka program som var bra. Jag valde till slut mellan universitet i Nederländerna och Skandinavien. En av mina svenska vänner sa till mig att kolla Uppsala universitets hemsida för att se om det var något som intresserade mig. När jag väl gjorde det var jag helt fast i programmet i Hållbar Destinationsutveckling eftersom det var allt jag letade efter - en master som kombinerar hållbarhet och turism. Nu när jag är här tror jag att det är det bästa beslutet jag någonsin tagit.

Hur är det att vara en internationell student?
Det är en blandning av spänning och stress. Det är ganska givande att vara utlänning i ett nytt land eftersom jag lära mig nya saker inte bara på universitetet, utan också lära mig om kulturen, språket och människorna jag träffar. Å andra sidan kan det också vara väldigt påfrestande, speciellt när det kommer till administration, som att anmäla sig till kurser, skaffa studentbostad och sånt. När jag först kom till Sverige förstod jag inte riktigt vad jag behövde göra, och hur, och det var frustrerande. Men när jag ser tillbaka tänker jag på alla dessa upplevelser som en del av mitt lärande och anpassning till det svenska samhället.

Vad är det bästa med att studera vid Uppsala universitet?
Att studera på Campus Gotland har varit givande, speciellt eftersom det är ett mindre campus så man känner mer gemenskap och samhörighet. Jag får interagera med mina kurskamrater ofta och det gör det mycket lättare att samarbeta, även lärare är mycket mer tillgängliga och det gör att jag kan ställa frågor och prata med dem i en mer avslappnad miljö. Jag gillar hur öppet utbildningssystemet är vid Uppsala universitet, det finns inga strikta gränsdragningar mellan studenter och lärare. Jag känner att min åsikt är viktig och jag kan arbeta tillsammans med mina lärare för att få ut det bästa av mitt program.

Hur upplevde du dina första dagar i Sverige?
Det var en blandning av alla möjliga känslor. När jag fattade beslutet att läsa ett masterprogram hade jag redan jobbat i Mexiko i mer än åtta år och hade ett stabilt liv. Därför var det ganska nervöst att behöva sluta mitt jobb för att flytta, tillsammans med min hund (ja, jag tog med min hund hela vägen från Mexiko), till ett nytt land för att studera. Så fort jag kom till Sverige kände jag en lättnad och lycka över att äntligen vara här efter mer än ett års planering. Den känslan varade i några dagar tills jag var tvungen att oroa mig för att ansöka om personnummer, öppna ett bankkonto och registrera mig på mina kurser. Som tur är för mig hade jag redan svenska vänner, så jag kunde klara alla uppgifter ganska enkelt med deras hjälp.

Vad är unikt med ditt program?
En av sakerna jag gillar med programmet är att vi är en väldigt heterogen grupp av mestadels internationella studenter. Vi har alla olika bakgrund och åldrar. Det är väldigt givande att ha diskussioner och lyssna på människor som har andra perspektiv än mitt. Jag tror att jag har lärt mig mycket genom att bara lyssna på vad andra har att säga. Dessutom läggs stor vikt vid att arbeta i grupper och det gör att man lär sig mer.

Hur skulle du beskriva dina lärare på universitetet?
Som jag nämnde tidigare är det trevligt att lärare på campus är så tillgängliga eftersom det är ett mindre campus, och därmed blir kommunikationen lättare. Jag gillar att jag kan prata med dem inte bara om kursen utan också om mina planer och förväntningar. Jag har varit studentrepresentant, så jag fungerar som en länk mellan mina kursare och lärarna. Det har gett mig möjligheten att prata direkt med lärarna inom mitt program, och förstå hur de planerar och genomför saker. Att vara en del av den här typen av interaktion har fått mig att känna att mina idéer och mina kursares idéer spelar roll i utvecklingen av våra kurser.

Hur är studentlivet?
Att få vara en del av en aktiv gemenskap av studenter som bryr sig om miljömässiga och sociala effekter är den bästa delen av mitt studentliv. I mitt program har jag chansen att möta en varierad grupp människor och skapa relationer med dem. Jag organiserade en resa till Danmark med några av mina kurskamrater, där vi deltog i en konferens om hållbar turism. Vi deltog även i BUP-symposiet (Baltic University Program) i augusti som presentatörer och nu letar vi efter möjligheten att publicera en artikel tillsammans.

Vad är din anledning till att studera och ditt slutliga mål?
Jag tror att jag alltid haft den här nyfikenheten att fortsätta lära mig nya saker och att kunna bidra på ett positivt sätt i min omgivning. Det är den främsta anledningen till att jag bestämde mig för att sluta på mitt tidigare jobb och gå tillbaka till att studera. Jag nådde en punkt där jag frågade mig själv var jag såg mig själv om fem eller tio år och jag visste att jag ville göra mer med mitt liv än att bara ha ett företagsjobb. Jag vill kunna arbeta som projektledare eller konsult inom turistnäringen och utveckla projekt som syftar till att förbättra miljömässig hållbarhet och socialt ansvar. Jag gillar att bo i Sverige, så jag skulle inte ha något emot att utveckla min framtida karriär i detta underbara land.

Hösten 2020.

Upplägg

Första terminen börjar med en introduktionskurs till hållbar destinationsutveckling. Därefter läser du kurser i kulturarv, naturarv och det immateriella kulturarvet.

Termin två börjar med en verklighetsnära projektkurs i mångvetenskapliga team. Där arbetar du med en så kallad Design Thinking-metodik kring en hållbarhetsutmaning. Därefter följer en metodkurs. Andra halvan av andra terminen skriver du ett examensarbete.

Kurser inom programmet

Se studieplanen för kurser inom inriktningen.

Om undervisningen

Undervisningsspråket är engelska, liksom litteraturen. Undervisningen sker på Campus Gotland i Visby. I klassrummet använder vi föreläsningar, seminarium, gruppuppgifter och enskilda arbeten, där teori och praktik blandas. En viktig del av utbildningen sker utanför klassrummet, ute i verkligheten, med exkursioner, studiebesök och konkret arbete tillsammans med både privata och offentliga aktörer på Gotland. Under utbildningen kommer du också få träffa många forskare och få möjlighet att bidra till deras forskningsprojekt.

Examinationerna varierar med allt från skriftliga prov och muntliga redovisningar till självständiga texter.

Karriär

Turismen står för cirka nio procent av världens BNP. Denna sektor är stadigt ökande och blir allt viktigare inte minst i regioner utanför den industrialiserade världen, och blir därmed allt viktigare för global utveckling generellt. Denna sektor står dock ständigt inför hållbarhetsutmaningar, socialt, ekologiskt och ekonomiskt. Det finns alltså stort behov av de kompetenser man får med sig från denna utbildning.

Programmet förbereder dig för arbete med hållbarhetsperspektiv i besöksnäringsintensiva regioner världen över, inom offentlig förvaltning, i stat, landsting och kommun, på destinationsbolag, eller inom besöksnäringsföretag. Du kan arbeta inom offentlig utvecklings-, strategi- och förvaltning, särskilt med inriktning mot natur- och kulturresurser, inom offentliga och privata destinationsbolag, inom affärsutvecklings- hållbarhets- och CSR-arbete. I din framtida yrkesutövning kan du arbeta med tillsyn, samhällsplanering, utbildning, forskning, kommunikation, förvaltning av naturresurser eller beslutsfattande som rör hållbarhet

Möjligheter till utbildning på forskarnivå är också goda inom ramen för den tvärvetenskapliga forskarmiljö med fokus på hållbarhet som finns på Gotland. Du kan forska till exempel inom industriell teknik, etnologi, geologi, historia, kulturvård eller företagsekonomi.

Karriärstöd
Under hela din studietid erbjuder UU Karriär stöd och vägledning. Du har möjlighet att delta i en mängd aktiviteter som förbereder dig för arbetslivet. Läs mer om UU Karriär.

Behörighet och anmälan

Tillämpad kulturarvspolitik

60 hp

HT 2022, 100 %, Campus

Studieort: Visby

Sista anmälningsdatum: 19 april 2022

Anmälningskod: UU-P1461 Anmälan

Undervisningsspråk: Engelska

Behörighet: Kandidatexamen eller motsvarande.

Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Urval: Urval baseras på en sammanvägd bedömning av tidigare akademiska studier samt ett personligt brev (1 sida) där du förklarar varför du vill läsa programmet.

Avgifter: Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.

Läs mer om avgifter och stipendier.

Anmälningsavgift: 900 kr

Studieavgift, första terminen: 72500 kr

Total studieavgift: 145000 kr

Kontakt och mer info

Vill du veta mer om det här programmet?

Kontakt

För mer information om programmet:

sdd-angstrom@uu.se

Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

Campus Gotland, Cramérgatan 3, 621 57 Visby

Senast uppdaterad: 2021-03-02