Kandidatprogram i speldesign och grafik

Läsåret 2023/2024

Bild för Kandidatprogram i speldesign och grafik 2023/2024
Anmälan

Genom Kandidatprogrammet i speldesign och grafik, får du en akademisk utbildning i huvudområdet Speldesign och i biområdet Gestaltning i konvergerande medier, som är inriktat på konstnärlig framställning i 2D- och 3D-grafik för spel. Du får färdigheter i och kunskap om spelutveckling, liksom en fördjupad förståelse för hur spel fungerar och påverkar såväl spelaren som det omgivande samhället.

Programmet ges vid Uppsala universitet Campus Gotland, i Visby.

Om programmet

Kandidatprogrammet i speldesign och grafik ger dig de verktyg och färdigheter du behöver för att förstå och arbeta med spel på en professionell nivå. Studierna rustar dig för att kunna utveckla nya uttryck och upplevelser inom spelmediet. Programmet är specialiserat på spelgrafik, som inleds med 2D-datorgrafik för att sedan fortsätta med 3D-datorgrafik. Utbildningen varvar praktisk spelutveckling i projektform med teoretiska kurser inom speldesign och grafik.

Inom Speldesign utforskas teorier och metoder i speldesign, spelutveckling och spelanalys. Som speldesigner behöver du goda kommunikativa färdigheter både för att samarbeta väl med ditt arbetslag och för att kunna designa spelarens upplevelse. Utbildningen innehåller därför kommunikativ träning som utvecklar och stärker din förmåga att uttrycka dig såväl muntligt och skriftligt, som i bild och spel.

I grafikkurserna får du lära dig att producera grafik för 2D- och 3D-spel. Teoretisk och konstnärlig kunskap kombineras med andra praktiska och tekniska färdigheter som krävs för spelutveckling. Den fullständiga utvecklingsprocessen behöver normalt insatser av många yrkesroller såsom speldesigners, grafiker, producenter, testare och programmerare. Därför kommer du som grafiker också att få träna på att samarbeta i produktionsteam, vilket är särskilt viktigt i mångsidiga, och i branschen ofta internationella, spelutvecklingsprojekt.

Programmet har en varierad studentgrupp med många olika nationaliteter representerade och tack vare den höga nivån på studenternas produktioner har utbildningen ett gott anseende internationellt. Flera studentteam från Campus Gotland har under årens lopp vunnit priser för sina spel, särskilt vid det prestigefyllda Swedish Game Awards. Institutionen för speldesign är också medlem i Higher Education Video Game Alliance, en sammanslutning av huvudsakligen nordamerikanska spelutvecklingsutbildningar på högskolenivå där såväl utbildnings- som forsknings- och branschfrågor står på agendan.

Examen

Programmet leder till en filosofie kandidatexamen (Bachelor of Arts) med speldesign som huvudområde.

Bild på student
Läs intervjun
Bild på student

Namn: Sofiya Nilsson från Sverige, Pim Hopstaken från Nederländerna

Hur valde du ditt program?
Pim – Jag har alltid älskat att spela spel. Så jag letade efter ett universitetsprogram som verkade roligt och något som skulle hålla mig intresserad under tre år. Det här programmet stack ut för mig på grund av det breda utbud av ämnen du får, och det faktum att alla verkade roliga att lära sig om.

Sofiya – När jag forskade om olika program som hade 3D-kurser, speldesign och grafik kom Uppsala universitet upp som ett av alternativen som såg intressanta ut. Jag insåg att programmet hade många intressanta kurser, som jag skulle tycka vara kul att läsa. Jag tänkte inte plugga speldesign från början, men när jag ser tillbaka var det ett bra val att göra. Jag har utmanats kreativt och fått massor av erfarenhet.

Vad är det bästa med att studera vid Uppsala universitet?
Sofiya - Det bästa är studieutrymmena som vi får använda, för att studera, ha möten eller bara spendera tid med vänner och spela kortspel eller brädspel. Det andra bästa med att studera vid Uppsala universitet är de riktigt fina människor man träffar och blir vän med.

Pim – För mig är det faktumet att Campus Gotland ligger så fint. Jag älskar verkligen lugnet i Visby. Det är den perfekta platsen att studera på. Jag älskar också den interaktion vi har med lärare och personal.

Kommer du ihåg ditt första intryck av Visby? Berätta!
Sofiya – När jag först flyttade till Visby var det så fint väder ute. Det fick mig att älska att promenera genom staden och gå till olika kaféer och utforska gamla stan. Campus ligger i ett så fint område med en stor park precis utanför, och så ligger havet bara ett par minuter bort. Visby är en väldigt söt och mysig stad och är en fantastisk studiemiljö där du kan njuta av både lugnet under höst- och vintersäsongen och lite mer action under vår och sommar!

Pim - Det verkade mycket större än på bilderna. Även om staden är väldigt liten, verkar den fortfarande mer stor och livlig. Staden är definitivt väldigt vacker, och jag njuter fortfarande av solnedgångarna varje kväll.

Vad är tre saker i din kalender den här veckan?
Pim - Den här veckan har jag föreläsningar i mitt biämne grafik två gånger och föreläsning i mitt huvudämne speldesign två gånger. Sen i helgen ska jag gå ut med mina vänner eller kanske bara hänga hemma och avsluta några uppgifter.

Vad är din anledning att studera, och ditt slutmål?
Pim – Jag studerar för att jag vill lära mig saker och inte nödvändigtvis för ett visst jobb eller karriärväg. Men jag gillar verkligen de typer av karriärvägar som är möjliga med det här programmet. Jag skulle fortfarande vilja utforska vilka typer av vägar jag kan ta.

Sofiya - Min anledning till att plugga är att lära mig den tekniska sidan av det jobb jag strävar efter. Även om du kan lära dig mycket på egen hand, är det viktigt att få användbar feedback för din personliga utveckling både som artist och som speldesigner, från personer som antingen har varit en del av branschen eller har mycket erfarenhet.

Beskriv studentlivet!
Sofiya - Studentlivet i Visby är mycket mysigare än i andra studentstäder. Du och dina vänner kanske har ett par ställen som ni brukar umgås på och ni lär känna många nya människor från både ert program och från andra, vilket gör att det känns som att ni är en del av ett litet samhälle.

Pim – Studentlivet är fantastiskt här. Vi har en studentkår med bar. Det bästa de anordnade var nog ”Lamningen”, där nya studenter får en introduktion till studentlivet på Gotland.

Var är det bästa stället att studera?
Sofiya - För mig, som speldesign-student, är det bästa stället att studera förmodligen G-huset på campus. Det har några riktigt fina rum med stora bord där du kan lägga dina saker och stanna så länge du behöver.

Hösten 2022.

Registrera ditt intresse

Upplägg

Kandidatprogram i speldesign och grafik omfattar tre års heltidsstudier där huvudområdets kurser i Speldesign läses parallellt med grafikkurser inom biområdet Gestaltning i konvergerande medier. Teoretiska kurser varvas med praktiska produktionskurser som du läser tillsammans med studenter från övriga program inom speldesign vid Campus Gotland. På så vis får du tillfälle att omsätta dina kunskaper i grafisk gestaltning och speldesign i praktiken, för att kunna producera färdiga spel.

Grafikkurserna börjar från grunden. Du får studera perspektivlära, karaktärsdesign, digital grafik, färglära, komposition, 3D-modellering, animation, samt realtidsgrafik. Under det första året leder kursarbetet fram till ett mindre spelutvecklingsprojekt. Undervisningen och projekten tilltar sedan i komplexitet och omfattning under resten av utbildningen. Utöver biområdets obligatoriska grafikkurser, erbjuds under termin 5 ett brett utbud av valbara kurser inom bland annat motion capture-teknik, 3D-karaktärsanimation eller 3D-miljöer.

Programmet ger dig på det här sättet möjligheten att kontinuerligt testa och använda dina kunskaper i realistiska scenarier. Projektkurserna lär dig att hantera de utmaningar som uppstår när man arbetar i ett arbetslag som innehåller personer med bakgrunder inom många olika discipliner. Både projekten och de teoretiska kurserna tränar dig i akademiskt skrivande och presentationsteknik, vilket förbereder dig inför det examensarbete som avslutar det tredje året.

Inom programmet erbjuds 105 högskolepoäng (hp) inom huvudområdet Speldesign, medan biområdet Gestaltning i konvergerande medier utgör minst 30 hp. Resterande 45 hp är valbara utifrån dina egna intressen. Du kan exempelvis välja att ytterligare bredda eller fördjupa dig inom ditt huvud- eller biområde. Ett varierande antal valbara kurser finns att läsa vid Institutionen för speldesign. Du kan också välja att läsa ett helt annat högskoleämne som intresserar dig, eller läsa en termin utomlands.

Den sista terminen av programmet är gemensam för alla speldesignprogrammen och startar med en teori- och metodkurs i Speldesign, innan du påbörjar ditt avslutande examensarbete.

Se de andra programmen i speldesign:

Kandidatprogram i speldesign

Kandidatprogram i speldesign och projektledning

Kandidatprogram i speldesign och programmering

Kurser inom programmet

Se studieplanen för kurser inom programmet.

Om undervisningen

Kandidatprogrammet i speldesign och grafik ges på Campus Gotland i Visby. All undervisning sker på engelska. Huvudområdet Speldesign samläses med studenter från de andra speldesignprogrammen.

De teoretiska kurserna inom speldesign undervisas genom seminarier, föreläsningar, workshops och i mindre projekt. Merparten av kurserna genomförs som grupparbeten, vilket innebär att du behöver känna dig bekväm med att samarbeta med andra. Grafikkurserna ger dig träning i teckning, datorgrafik och modellering, med mera.

De två första åren innehåller en eller två projektkurser i vilka studenterna i grupparbeten fokuserar dels på rollen som speldesigner och dels på de specifika arbetsrollerna, dvs. som programmerare, grafiker eller projektledare. Under arbetet får varje enskild grupp handledning av en lärare.

Studera utomlands

Vill du studera utomlands passar det bäst att göra det under termin fem. Du kan söka till de centrala partneruniversiteten eller de partneruniversitet som institutionen samarbetar med. Studenter erbjuds goda möjligheter till utbytesstudier.

Karriär

Kandidatprogram i speldesign och grafik är teoretiskt och praktiskt förberedande för yrkesverksamhet inom företag, organisationer, myndigheter eller som egen företagare. Efter programmet finns också möjligheter att studera vidare på magister- eller masterprogram i och utanför Sverige.

Bland våra tidigare studenter återfinns såväl företagare med egen spelstudio, som anställda vid de mest framgångsrika spelföretagen både i och utanför Sverige, exempelvis Massive Entertainment, CD Project Red, Starbreeze, Crytek, Fatshark, Frictional Games, Ubisoft, Avalanche, Bohemia Interactive, Funcom, CCP, DICE, Activision Blizzard, Might & Delight, King, Star Stable och Mojang. Före detta studenter undervisar även vid ett flertal av Sveriges utbildningar inom spelutveckling och speldesign.

En av utbildningens styrkor är dess goda kontakter med spelbranschen och med många före detta studenter som tillsammans utgör ett stort och användbart nätverk. Via årligen återkommande evenemang som vi anordnar, inbjuds framstående profiler från den internationella spelindustrin, liksom före detta studenter som nu jobbar med spelutveckling. Dessa evenemang ger våra studenter utmärkta möjligheter att skapa breda kontaktnätverk inför framtida arbeten.

Spelbranschen är den största och snabbast växande branschen inom nöjesindustrin. Den genomgår en ständig utveckling vilket leder till stor efterfrågan på en bred skara yrkeskunniga med spelutveckling och speldesign som gemensam nämnare. Förutom expansionen inom industrin ökar användningen av spel inom undervisning och andra områden som exempelvis medicin, behandling av psykisk ohälsa och socialt arbete.

"Visby is a wonderful place to study at with a great environment and where your classmates become family. If you ever lack inspiration you could just take a walk through the charming medieval town and along the harbour to recharge and gather new ideas and thoughts. During my studies I participated in many game development events where students got to meet developers from the industry. I believe networking today could be as important as having a strong portfolio when it comes to getting a job in the industry today."

- Lisa Wackenhuth Svanström, 3D Artist at Star Stable Entertainment

Karriärstöd

Under hela din studietid erbjuder UU Karriär stöd och vägledning. Du har möjlighet att delta i en mängd aktiviteter som förbereder dig för arbetslivet. Läs mer om UU Karriär.

Behörighet och anmälan

Kandidatprogram i speldesign och grafik

180 hp

HT 2023, 100 %, Campus

Studieort: Visby

Sista anmälningsdatum: 17 april 2023

Anmälningskod: UU-P5365 Anmälan

Undervisningsspråk: Engelska

Behörighet: Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c

Urval: Betyg (60 %) - Högskoleprov (40 %)

Avgifter: Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.

Läs mer om avgifter och stipendier.

Anmälningsavgift: 900 kr

Studieavgift, första terminen: 55000 kr

Total studieavgift: 330000 kr

Kontakt och mer info

Vill du veta mer om det här programmet?

Kontakt

För frågor om programmet, kontakta Studievägledning, Campus Gotland:

studievagledning-cg@uu.se

Har du administrativa frågor om antagning el. registrering, kontakta gärna Studentservice, Campus Gotland:

studentservice-cg@uu.se

Institutionen för speldesign

Strandgatan 1b (Residenset) 621 57 VISBY

Uppsala universitet, Campus Gotland, 62167 Visby

gamedesign@speldesign.uu.se

Senast uppdaterad: 2021-03-02