Kandidatprogram i speldesign och projektledning

Läsåret 2022/2023

Bild för Kandidatprogram i speldesign och projektledning 2022/2023
Anmälan

Vill du projektleda spelproduktioner från idé till färdig produkt? Inom kandidatprogrammet i speldesign och projektledning får du träning i att leda och stötta arbetslag, övning i kommunikation samt verktyg för att planera och utvärdera spelutvecklingsprojekt i en internationell miljö.

Programmet ges vid Uppsala universitet Campus Gotland, i Visby.

Om programmet

Kandidatprogrammet i speldesign och projektledning ger dig en akademisk utbildning i huvudområdet speldesign och i biområdet industriell teknik, inriktat mot projektledning i spelproduktion. Du får färdigheter och kunskaper i att utveckla spel, liksom en god förståelse för hur de fungerar och påverkar oss. Utbildningen varvar praktisk spelutveckling i projektform med teoretiska kurser.

Som projektledare i speldesign får du kunskaper i gruppdynamik, planering och spelspecifik produktionsmetodologi. Du kommer också att få träna dina samarbetstekniska färdigheter eftersom dessa behövs i komplexa och ofta internationella spelutvecklingsprojekt. Inom programmet varvas projekt inom praktisk spelutveckling med teoretiska kurser inom speldesign och metoder för projektledning.

Inom speldesign utforskas teorier och metoder i speldesign, spelutveckling och spelanalys. Som speldesigner behöver du goda kommunikativa färdigheter både för att kommunicera med ditt arbetslag och för att utforma spelarens upplevelse. Utbildningen innehåller därför kommunikativ träning som ger dig färdigheter i att uttrycka dig, i såväl text och bild som spel.

Utbildningen har ett gott anseende internationellt tack vare den höga nivån på studenternas produktioner. Studentteam från Campus Gotland har en tradition av att vinna priser för sina spel, särskilt vid prestigefyllda Swedish Game Awards.

Institutionen för speldesign är medlem i Higher Education Video Game Alliance, en sammanslutning av huvudsakligen nordamerikanska spelutvecklingsutbildningar på högskolenivå där såväl utbildnings- som forsknings- och branschfrågor står på agendan.

Examen

Programmet leder till en filosofie kandidatexamen (Bachelor of Arts) med speldesign som huvudområde.

Bild på student
Läs intervjun
Bild på student

Clara Lüty, från Tyskland. Brian Luai Barikhan, från Syrien.

Hur valde ni det här programmet?
Brian – Jag var intresserad av att hitta ett program som hjälper mig att utforska min passion för spel. Det här program verkade ge en mångfacetterad upplevelse för att lära sig speldesign genom olika ämnen. Jag tyckte att speldesign och projektledning passade mig bra, eftersom jag tror jag är en bra team-leader.

Clara – Jag gjorde en kort praktik på en Malmöbaserad speldesignstudio 2019. Jag var intresserad av speldesign, och det här programmet gav mig den sista push jag behövde för att engagera mig och lära mig mer om branschen.

Vad är det bästa med att studera vid Uppsala universitet?
Clara – På samma sätt som man arbetar i ett riktigt speldesignföretag kan vi studenter bestämma när och var vi ska arbeta och träffas under ett spelprojekt. Det gör att vi kan förbättra våra förmågor inom organisering och kommunikation, eftersom lärarna är mer som assistenter snarare än strikta chefer som talar om för oss vad vi ska göra.

Brian – Vi får tillgång till alla verktyg som behövs för våra studier. Vi ges också möjligheter att träffa människor från branschen.

Hur är det att vara en internationell student?
Clara – Jag föreställde mig att det skulle vara mer komplicerat, till min förvåning var det mycket lättare än jag trodde. Alla på Gotland pratar engelska, med det menar jag inte bara eleverna och lärarna, jag menar också de anställda på ICA, på biblioteket, frisören, caféanställda, nästan alla. Därför utgör språkbarriären inte riktigt ett så stort problem som man kan tro. Jag hittade vänner väldigt snabbt.

Vad är din anledning till att studera?
Brian – Jag vill plugga så att jag kan ta de idéer jag har haft i flera år och göra om dem till verklighet. Efter det här programmet vill jag jobba inom spelutvecklingsbranschen och så småningom starta min egen studio.

Clara – Mitt slutmål är att ha en egen spelstudio och skapa berättelsedrivna spel som folk kommer ihåg. Jag vill jobba med kreativa människor och ha en slutprodukt som man kan vara stolt över. För att ha min studio och skapa meningsfulla spel vill jag lära mig om vad som gör ett spel bra, hur man arbetar effektivt i ett team och om branschen.

Kommer ni ihåg era första intryck av Visby? Berätta!
Clara – Visby ser ut som en vacker Harry Potter-film. Det var mitt första intryck när jag gick genom alla gränder och parker. Vissa säger kanske att det är som att gå tillbaka i tiden och se hur städer såg ut för hundratals år sedan. För mig väckte Visby min nyfikenhet och jag ville bara utforska varenda liten gränd.

Vilken är din bästa upplevelse hittills?
Brian – Studentlivet är en av de bästa delarna av att studera det här programmet. Du får träffa människor som alla brinner för olika aspekter av spelutveckling. En av mina största upplevelser hittills är att vinna pris på Gotland Game Conference. Universitetet är värd för konferensen och att vinna blev en perfekt belöning för vårt hårda arbete Konferensen hjälpte också studenterna att komma närmare branschen genom att hjälpa oss att skapa en portfölj och visa våra spel för personer från företag.

Två snabba frågor:
Vilket är ditt favoritställe på Gotland?
Clara – Bibliotekets café.

Brian – G-byggnaden på campus. Det är det perfekta stället att umgås med dina klasskamrater och plugga.

Var är det bästa stället att studera?
Brian – B- och G-byggnaderna på campus, eller Almedalsbiblioteket.

Clara – På stranden bredvid universitetet.

Hösten 2022.

Registrera ditt intresse

Upplägg

Programmet omfattar tre års studier där huvudområdet speldesign läses parallellt med din profil projektledning i såväl teoretiska kurser som praktiska projektkurser. Kurserna i projektledning ingår i programmets biområde industriell teknik. Kurser inom speldesign, där samtliga projektbaserade kurser ingår, läses tillsammans med övriga program inom speldesign vid Campus Gotland. Såväl projektledningen som speldesignen omsätts i praktiken för att producera spel tillsammans med studenter från samtliga speldesignprogram.

Således ger programmet dig kontinuerligt möjligheten att testa och använda dina kunskaper i realistiska scenarion. Projektkurserna visar på de utmaningar som uppstår när man arbetar i ett arbetslag som innehåller personer med bakgrunder inom många olika discipliner. Precis som de teoretiska kurserna tränar projekten dig i akademiskt skrivande och presentation, som träning inför examensarbetet som avslutar det tredje året.

Kurserna i projektledning börjar från grunden och kommer efter första terminen att leda till ett mindre spelprojekt, varpå undervisningen och projekten tilltar i komplexitet och omfattning under resten av programmet. Kurserna behandlar gruppdynamik, projektplanering, ledarskap, samt konflikt- och riskhantering.

Speldesign utgör 105 högskolepoäng (hp) av de 180 hp som ges inom programmet, medan projektledning utgör minst 30 hp. I programmet ingår därutöver 45 hp valbara kurser, vilka kan ägnas åt ytterligare bredd eller fördjupning inom huvud- eller biområdet, alternativt åt utlandsstudier.

Jämför med de andra programmen i speldesign:

Kandidatprogram i speldesign

Kandidatprogram i speldesign och programmering

Kandidatprogram i speldesign och grafik

Kurser inom programmet

Se studieplanen för kurser inom programmet.

Om undervisningen

Kandidatprogrammet i speldesign och projektledning ges på Campus Gotland i Visby. All undervisning sker på engelska. Huvudområdet speldesign samläses med studenter från de andra programmen i speldesign.

De teoretiska kurserna inom speldesign undervisas genom salsundervisning, workshoppar och projekt. Merparten av kurserna förutsätter grupparbete. Kurserna inom projektledning är lektionsbaserade och erbjuder kontinuerlig praktisk träning i relevanta områden.

Varje år innehåller en eller två projektkurser i vilka studenterna jobbar med sin specifika roll i grupper för att producera färdiga spel och då tar undervisningen formen av handledning under processen.

Studera utomlands

Utlandsstudier passar särskilt bra under termin fem och du kan söka de centrala partneruniversiteten eller de partneruniversitet som institutionen samarbetar med. Studenter erbjuds goda möjligheter till utbytesstudier eftersom Uppsala universitet har avtal med fler än 400 utländska universitet.

Karriär

Utbildningen inom programmet är teoretiskt och praktiskt förberedande för yrkesverksamhet inom företag, organisationer, myndigheter eller som egen företagare.

Bland våra tidigare studenter återfinns såväl företagare med egen utvecklingsstudio som anställda vid de mest framgångsrika spelföretagen både i och utanför Sverige, exempelvis Massive Entertainment, CD Project Red, Starbreeze, Crytek, Fatshark, Frictional Games, Ubisoft, Avalanche, Bohemia Interactive, Funcom, CCP, DICE, Activision Blizzard och Might & Delight. Före detta studenter undervisar även vid ett flertal av Sveriges utbildningar inom spelutveckling och speldesign.

En av utbildningens styrkor är dess mycket goda kontakter med spelbranschen, och utbildningens före detta studenter utgör ett särskilt användbart nätverk. Vid årligen återkommande evenemang som anordnas av institutionen inbjuds särskilt framstående profiler från den internationella spelindustrin, vilket ger dig mycket goda möjligheter att skapa dig ett eget kontaktnätverk för framtida arbete.

Spelbranschen är den största och snabbast växande branschen inom nöjesindustrin. Den genomgår en ständig utveckling vilket leder till stor efterfrågan på en bred skara yrkeskunniga med spelutveckling och speldesign som gemensam nämnare. Förutom expansionen inom industrin, ökar användningen av spel inom undervisning och andra områden.

Efter programmet finns möjligheter att studera vidare på magister- eller masterprogram i och utanför Sverige.

Tre alumnröster

"The game design education at Uppsala University equipped me with an indispensable understanding of the framework of both trust and craftsmanship that is inter-disciplinary collaboration. It offered a comprehensive overview of the development process of interactive media while also letting me build my personal portfolio. It has been an instrumental piece in my success in the game industry both as an artist and manager."

- Nicodemus Mattisson, Concept Art Director at Virtuos

"I think that the time on Gotland was an excellent opportunity to make my first contacts in the industry. All the founders of Toadman started their journey on Gotland. The chance to spend years to immerse oneself in game development and to meet like-minded people is invaluable."

- Robin Flodin, CEO at Toadman Interactive

"Visby is a wonderful place to study at with a great environment and where your classmates become family. If you ever lack inspiration you could just take a walk through the charming medieval town and along the harbour to recharge and gather new ideas and thoughts. During my studies I participated in many game development events where students got to meet developers from the industry. I believe networking today could be as important as having a strong portfolio when it comes to getting a job in the industry today."

- Lisa Wackenhuth Svanström, 3D Artist at Star Stable Entertainment

Karriärstöd

Under hela din studietid erbjuder UU Karriär stöd och vägledning. Du har möjlighet att delta i en mängd aktiviteter som förbereder dig för arbetslivet. Läs mer om UU Karriär.

Behörighet och anmälan

Kandidatprogram i speldesign och projektledning

180 hp

HT 2022, 100 %, Campus

Studieort: Visby

Sista anmälningsdatum: 19 april 2022

Anmälningskod: UU-P5126 Anmälan

Undervisningsspråk: Engelska

Behörighet: Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c

Urval: Betyg (60 %) - Högskoleprov (40 %)

Avgifter: Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.

Läs mer om avgifter och stipendier.

Anmälningsavgift: 900 kr

Studieavgift, första terminen: 55000 kr

Total studieavgift: 330000 kr

Kontakt och mer info

Vill du veta mer om det här programmet?

Kontakt

För frågor om programmet, kontakta Studievägledning, Campus Gotland:

studievagledning-cg@uu.se

Har du administrativa frågor om antagning el. registrering, kontakta gärna Studentservice, Campus Gotland:

studentservice-cg@uu.se

Institutionen för speldesign

Strandgatan 1b (Residenset) 621 57 VISBY

Uppsala universitet, Campus Gotland, 62167 Visby

gamedesign@speldesign.uu.se

Programstart och registrering

ANTAGNING OCH REGISTRERING

Om du är antagen och har tackat ja till en plats på ett utbildningsprogram i Speldesign, blir du även direktantagen till höstterminens inledande programkurser. För att behålla din plats på programmet behöver du registrera dig själv på kurserna i "Ladok för studenter". Registreringsperioden är öppen från den 29 juli t.o.m. 22 augusti 2022. Du registrerar dig på de kurser som ingår i ditt program. Följ instruktionerna i Studentingången.

Har du missat sista registreringsdag för de inledande kurserna? Kontakta Studentservice på Campus Gotland, studentservice-cg@uu.se, för att se om det fortfarande finns en chans att bli registrerad.

RESERV

Om du är placerad som reserv kommer du att bli kontaktad av Studentservice vid Campus Gotland, via e-post tidigast från den 22 augusti, om vi kan erbjuda dig en plats på programmet. Därefter har du ett par dagar på dig att tacka JA till erbjudandet. OBS! Eftersom vi måste avvakta och se hur många av de antagna som registrerar sig under registreringsperioden, kan vi inte på förhand svara på vilka chanser du har att bli antagen från reservlistan.

SEN ANMÄLAN

Har du gjort en sen anmälan (efter 15 juli)? Sena ansökningar hanteras i turordning, så snart som möjligt, av universitetets antagningsenhet. Om/när du blir antagen kommer du att bli kontaktad av Studentservice Campus Gotland för att erbjudas hjälp med kursregistreringar. Om du placeras på reservlistan behöver du avvakta tills Studentservice kontaktar dig. Det sker endast om vi har en ledig plats på programmet, upp till en vecka efter kursstart.

Senast uppdaterad: 2021-03-02