Läkarprogrammet
Utbildningsplan, MME2Y
- Kod
- MME2Y
- Fastställd av
- Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 30 maj 2017
- Diarienummer
- MEDFARM 2017/535
- Ansvarig fakultet
- Medicinska fakulteten
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4 eller Biologi B, Fysik B, Kemi B, Matematik D (områdesbehörighet A13/13)
Undervisning
Studenter inom läkarprogrammet kan endast läsa och tentera obligatoriska kurser som ingår i läkarprogrammet inom ramen för kurserna i programmet. Undantag utgörs av student som läst och tenterat kurs som ingår i läkarprogrammet, innan studenten antogs till läkarprogrammet. I detta fall kan den tenterade kursen tillgodoräknas om studenten så önskar.
Undervisningen omfattar föreläsningar, basgruppsarbete, seminarier, laborationer, demonstrationer, gruppövningar och handledd klinisk tjänstgöring.
Obligatorisk närvaro kan krävas vid följande typ av undervisning
a) Basgruppsmöten
b) Föreläsningar, vilka i väsentlig grad inrymmer moment av demonstrationskaraktär, t.ex. patient, undersökningsmetod eller annan färdighet. Hit kan även hänföras föreläsningar, vilkas innehåll i väsentlig del inte täcks av fastställd baslitteratur och som efterfrågas i målbeskrivningen för respektive kurs.
c) Demonstrationer och gruppundervisning.
d) Seminarier och konferenser
e) Laborationer, dissektioner och obduktioner.
f) Klinisk tjänstgöring.
g) Studiebesök
Läkarprogrammets regelverk för frånvaro från obligatoriska moment samt regler för deltagande i tentamen.
Obligatoriskt moment (allmänt):
Läkarprogrammet innehåller moment med obligatorisk närvaro. Detta innebär att en student på en kurs skall ha godkänt på dessa undervisningsmoment för att erhålla godkänd kurs. Vanligtvis rör det sig om gruppundervisning, seminarier, och avdelningsplaceringar. Undantagsvis kan även föreläsningar vara obligatoriska.
- För att ett moment skall vara obligatoriskt skall det vara av prövande karaktär, alternativt skall kunskapen ej vara möjligt att inhämta på annat vis.
- Kurs-/blockledning skall vid kursstart tydligt informera om vilka undervisningsmoment som är obligatoriska.
- Vissa obligatoriska moment kan ej kompletteras under pågående termin. Komplettering kan endast ske vid senare termin. Kursledningen skall vid kursstart informera om vilka dessa undervisningsmoment är.
- Studenten skall omedelbart kontakta kursledning/kursadministration när frånvaro från obligatoriska moment uppstått eller kommer att uppstå. Kursledningen ansvarar för information om hur sjukanmälan/annan frånvaro skall ske.
- Om ett större antal studenter är frånvarande pga gemensam resa, eller annan orsak som av kursledningen bedöms som omotiverad, behöver inte kursledningen erbjuda möjlighet till komplettering under kursen/blocket. Komplettering kan då ske först vid nästa tillfälle, alternativt på annat sätt som kursledningen bestämmer.
Regler för komplettering av ej godkänt obligatoriskt moment:
Termin 1 - 4
- Frånvaro från obligatoriska teoretiska moment (t.ex. PBL- och seminarieundervisning) skall kompletteras genom godkänd genomförd kompletteringsuppgift, alternativt närvaro vid extrainsatt undervisningsmoment. Kursledningen avgör vilket alternativ som används.
- Varje kursledning avgör formerna för kompletteringsuppgift. Vid frånvaro från PBL-seminarier bör kompletteringsuppgiften i första hand vara en muntlig presentation, och i andra hand ett PM. För korta kurser kan PM vara det bästa alternativet.
- Kompletteringsuppgift bör erbjudas inom kursens ram. För studenter med omfattande frånvaro (mer än 20 % av de obligatoriska momenten) måste varje enskilt fall bedömas individuellt av kursledningen, då läkarintyg eller liknande beaktas. Om frånvaron är omotiverad och/eller alltför stor kan kursledningen välja att ej ordna kompletteringsuppgifter, utan studenten får komplettera momenten/kursen vid senare termin/tillfälle.
Termin 5 - 11
Teoretiskt undervisningsmoment
Frånvaro från obligatoriska teoretiska moment (t.ex. PBL- och seminarieundervisning) skall kompletteras genom godkänd genomförd kompletteringsuppgift, i likhet med regelverket för de prekliniska terminerna (se ovan). Vid omfattande frånvaro gäller samma regler som för de prekliniska terminerna.
Klinisk praktisk undervisning/Klinisk placering
För kliniska placeringar och annan praktiskt inriktad undervisning under T5–T11 görs skillnad mellan "giltig" och "ogiltig" frånvaro när det gäller möjlighet till komplettering. Giltig frånvaro är t.ex. sjukdom, vård av sjukt barn, medicinsk behandling, allvarlig händelse bland närstående samt studiebevakande verksamhet. Förseningar som uppstår, utan studentens förskyllan, vid persontransport betraktas som giltig frånvaro. Ej meddelad frånvaro (i förväg eller vid sjukdom/motsv. inom rimlig tid) anses som "ogiltig".
- Komplettering vid "giltig" frånvaro.
Kursledningen bedömer varje fall individuellt och ordnar i möjligaste mån ersättningsplacering/uppgift. Vid kortare planerad frånvaro från klinisk placering, t.ex. vid tandläkarbesök, kan om den i förväg planeras tillsammans med block/kursledning (för att om möjligt hitta lämplig tidpunkt) ej behöva kompletteras. Kursledningen avgör om enstaka sjukdagar som anmälts inom rimlig tid behöver kompletteras eller ej.
- Komplettering vid "ogiltig" frånvaro.
För frånvaro av andra orsaker, som av kursledningen bedöms som "ogiltig", behöver kursledningen inte anordna ersättningsplacering/uppgift under kurstiden. Studenten ansvarar tillsammans med block/kursledning att hitta annan lämplig tid för komplettering. Kursledningen har rätt att avgöra omfattning av komplettering för oanmäld missad klinisk placering.
I enlighet med gällande regelverk för Uppsala universitet skall översiktliga scheman, där obligatoriska moment ingår, föreligga senast fem (5) veckor före kursstart. Ett detaljerat och definitivt schema ska föreligga senast 1 vecka före kursstart. I de fall hela terminskurser eller andra längre kurser är aktuella kan dock 5/1-veckorsreglerna gälla separat för integreringsperiod och de kliniska placeringarna. Översiktligt schema för integreringsperiod skall då föreligga senast fem veckor innan kursstart medan schema för kliniska placeringar skall föreligga senast fem veckor innan första kliniska placering. Om en schemaändring strax före eller under pågående kurs sker, t.ex. p.g.a. sjukdom hos lärare, skall detta snarast meddelas från kursledningens sida. Om denna ändring inkluderar ett obligatoriskt moment ska kursledningen ordna ett ersättningstillfälle/ kompensationsuppgift för de studenter som inte kunnat närvara p.g.a. schemaändringen. I de fall en student ej har fullgjort alla obligatoriska moment under en termin har studenten ändå möjlighet att skriftligt tentera kursen. Vid examinationer där tredje part involveras (t.ex. patienter) eller det av säkerhetsskäl är nödvändigt, kan dock krävas att relevanta undervisningsmoment är fullgjorda innan studenten tillåts delta i prov.
Förkunskapskrav för tillträde till ny termin:
För tillträde till ny termin krävs att samtliga obligatoriska moment och tentamensprov skall vara godkända från samtliga terminer som föregår den som studenten läser (är registrerad på) eller senast har läst. För tillträde till ny termin medges dock att tre (3) obligatoriska moment och en (1) tentamen kan kvarstå som ej godkänd(a) från närmast föregående termin.
För tillträde till termin 6 beviljas inga dispenser vad gäller ej avslutade moment eller examinationer på terminerna 1-4 samt för tillträde till termin 11 beviljas inga dispenser vad gäller ej avslutade moment eller examinationer på terminerna 1-9.
Utbildningen följer en bunden studiegång, vilket innebär att kurserna skall läsas i en fastställd ordning.
Förläggning av klinisk utbildning och praktik:
Klinisk utbildning och praktik genomförs i sina huvuddelar inom Region Uppsalas sjukvårdsinrättningar. Obligatorisk praktik genomförs också vid andra sjukvårdsinrättningar i Sverige.
Valbara perioder:
Ett självständigt fördjupningsarbete om 30 högskolepoäng ingår samt en period med valbara kurser om tillsammans 7,5 högskolepoäng.
Prov anordnas antingen fortlöpande i samband med undervisningen eller i slutet av kursen eller gemensamt för flera kurser. Betyg sätts för kurs, del av kurs eller för flera kurser gemensamt. Som betyg används något av uttrycken underkänd eller godkänd.
Angående regler för examination, se ”Riktlinjer för studentens arbetsvillkor vid Uppsala universitet”.
Examen
Läkarexamen uppnås efter fullgjorda kursfordringar om sammanlagt
330 högskolepoäng. Examensbeviset utfärdas på begäran av studenten.