Forskarutbildning för medforskare

Innan eleverna påbörjar sitt arbete som medforskare är det viktigt att de vet vad forskning är och vad som är viktigt att tänka på när man är en forskare. De ska helt enkelt genomgå en kort forskarutbildning. På den här sidan samlas material till forskarutbildningen.

Inled med att du tillsammans med dina elever går igenom de grundläggande begreppen och utgångspunkterna kring forskning som beskrivs nedan. Därefter kan ni fördjupa er ytterligare genom att genomföra forskarutbildningens övningsuppgifter. Texterna är skrivna för att eleverna även själva ska kunna läsa och förstå dem. Ni kan naturligtvis modifiera texter och uppgifter så att de passar er elevgrupp.

Forskarutbildningen avslutas med information och instruktioner för hur eleverna konkret genomför undersökningar som medforskare.

Om forskning

Vad är egentligen forskning?

Forskning går ut på att få fram ny kunskap. Det skiljer sig mot att exempelvis läsa i en bok om växter och genom den få mer kunskap om växter. Forskare vill inte bara lära sig sådant som andra redan vet om växter eller något annat ämne utan de vill komma fram till helt ny kunskap som ingen tidigare vet.

Men hur gör man det då?

Om man ska bli en riktig forskare behöver man gå en forskarutbildning i flera år på universitetet. Under de åren blir man en expert inom ett visst område. Där får man lära sig massor av saker som det är viktigt att tänka på för att bli en bra forskare. Det är nämligen inte så lätt att veta vad som är sant och vad som bara verkar vara sant. Därför behöver man fundera mycket på hur man får fram ny kunskap som är trovärdig. Det finns vissa sätt som forskare använder för att få fram ny kunskap. Dessa sätt kallas forskningsmetoder eller ibland vetenskapliga metoder. Men vad är egentligen vetenskap och metod?

  • Vetenskap: Organiserad kunskap, som man på ett systematiskt och metodiskt sätt hämtar in inom ett visst område. Det handlar alltså om att få ny kunskap och för att det ska bli bra och trovärdigt bör man göra det på ett bestämt sätt.
  • Metod: Ett bestämt sätt att göra något på. Människor har alltid velat förstå världen runt omkring sig och under årtusenden har det växt fram olika sätt att göra det på, olika metoder.

Elevernas forskningsmetod

De huvudmetoder som eleverna kommer att använda sig av i sin roll som medforskare är intervjuer och miljömätningar. En intervju innebär förenklat att man ställer frågor till människor för att förstå vad de tycker och hur de upplever specifika saker. Forskaren skriver också ofta ner eller spelar in svaren för att komma ihåg dem efteråt. I elevernas fall kommer de att ha redan förbestämda frågor och svarsalternativ, det vill säga en enkätintervju. Det som är extra viktigt i detta arbete är att eleverna inte försöker påverka hur den intervjuade svarar. En miljömätning innebär att man mäter värdet av någon egenskap i miljön omkring sig. Om man tänker specifikt på klimat kan sådana egenskaper vara lufttemperatur, vindstyrka, regnmängd eller liknande. Hur man tar mätningen kan påverka resultatet, vilket i sin tur kan leda till otillförlitliga eller i värsta fall helt felaktiga slutsatser. Det är därför av yttersta vikt att alla medforskarna noggrant följer instruktionerna om hur man ska göra mätningarna.

Övningsuppgifter

Innan eleverna ger sig ut på sina forskningsuppdrag vill vi att de genomför ett par övningsuppgifter för att de praktiskt ska få diskutera och träna på forskarrollen.

Övningsuppgift 1: Viktigt att tänka på

Snart är det dags för eleverna att ge sig ut och intervjua. Det finns dock flera saker som forskare bör tänka på i samband med intervjuer. Många är relativt självklara men låt gärna eleverna diskuterar dessa punkter och påminn dem om att detta är något de själva ska tänka på vid deras egna intervjuer.

Diskutera viktigt att tänka vid intervjuer i smågrupper eller i helklass utifrån dessa frågor:

  • Vad betyder de olika ”viktigt att tänka på”-punkterna?
  • Varför är de viktiga att följa vid intervjuer?
  • Vad finns det för risker om forskaren inte följer dessa?

Viktigt att tänka på vid intervjuer:

  • Du ska alltid berätta om forskningen och vad det är du vill studera.
  • Du ska fråga den du ska intervjua om den vill delta i studien och berätta att det är helt frivilligt.
  • Du ska alltid vara ärlig och tala sanning.
  • Du ska alltid vara trevlig och aldrig dömande. Det betyder att du aldrig ska säga att något de svarat är konstigt eller fel.
  • Du ska inte påverka den som svarar.
  • Du ska berätta att deras svar är anonyma. Det betyder att ingen efteråt kommer att kunna veta att det är just de som har svarat.
  • Du ska också berätta att det är viktigt att de är helt ärliga i sina svar för att forskningen ska bli så bra som möjligt.

Övningsuppgift 2: Hur tillförlitliga är miljömätningar?

Att ta tillförlitliga miljömätningar är nästan en konst. Snart är det dags för eleverna att ge sig ut och mäta utomhustemperaturer. Det är viktigt att de förstår vad som kan påverka mätningarna och vilka till synes oviktiga detaljer de måste ha koll på.

Läs på om hur temperaturmätaren fungerar:

  • Läs på den medskickade instruktionen.

Testa hur olika aspekter påverkar temperaturmätningar:

  • Gå ut på er skolgård med temperaturmätarna som ni har fått.
  • Ta mätningar vid olika punkter av gården. Ta alltid en mätning med varje mätare.
  • Välj en punkt i skuggan. Anteckna mätningarna från båda mätarna i undersökningssidan i formuläret Övningsuppgift 2.

Viktigt att tänka på vid mätningar:

  • Hur stor skillnad är det mellan de olika temperaturmätarna? Mätinstrument är aldrig ”perfekta” och mätningar kommer alltid med en viss felmarginal.
  • Hur stor skillnad är det mellan punkter i skuggan och i solen?
  • Gör det någon skillnad om du håller mätaren nära en vägg eller annan hård yta (t.ex. asfalterad mark)?
  • Hur lång tid tar det för mätaren att stabiliseras, dvs. att temperaturen som mätaren visar blir oförändrad och man får en slutlig mätning.
  • Hur stor skillnad gör det om du håller mätaren i handen eller har den i nätpåsen som du fick med mätaren?

Några sista ord innan ni sätter igång

Eleverna har nu lärt sig mer om forskning och är därmed snart redo för uppdraget som medforskare. Innan de ger sig iväg är det dock viktigt att du som lärare tillsammans med dina elever bekantar er med websidan där intervjusvaren och temperaturerna ska registreras.

Eleverna ska intervjua vuxna. Under intervjuerna behöver eleverna ha tillgång till antingen en mobiltelefon/padda eller en dator, alternativt ha frågorna utskrivna på papper. Om eleverna använder mobiltelefon/padda eller dator ska de komma in på undersökningssidan. Titta gärna igenom alla frågor i klassrummet så att eleverna har sett dem innan. Eleverna kan med fördel även prova att intervjua varandra och fylla i svarsformuläret. När de provar kan de ange postnummer 00000 när den frågan kommer i svarsformuläret. Då vet forskarna att det inte är en riktig intervju.

Dags för intervjuer och mätningar

När du har personen framför dig som du ska intervjua går du in på undersökningssidan, alternativt tar fram dina utskrivna frågeformulär.

Du börjar med att berätta om forskningen och vad det är du vill studera. På undersökningssidan finns en kort text du kan läsa upp innan du ställer frågorna.

För att forskarna ska veta var de som svarar bor är det väldigt viktigt att ni skriver in alla fem siffror i deras postnummer.

Låt de ni intervjuar sedan svara på frågorna. Ta sedan temperaturmätningen och avsluta med att skicka in svaren och temperaturen. Om det är någon fråga de inte vill eller kan svara på gör det inget. Gå då bara vidare till nästa.

Lycka till!

Kontakt

  • Har du frågor om någon av våra aktiviteter? Kontakta respektive ansvarig eller skicka ett mail till teknat-skola@uu.se.
  • teknat-skola@uu.se

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin