Lärarhandledning

Välkommen till medborgarforskningsprojektet Kallt och svettigt! Här hittar du som lärare information om bakgrunden till projektet, instruktioner för anmälan, hur undersökningen går till och vad som händer med resultaten.

Kallt och svettigt är ett medborgarforskningsprojekt som vill undersöka hur människor i Sverige upplever utomhustemperaturer där de bor och hur temperaturerna varierar mellan närliggande områden. Från och med juni kommer mellanstadie- och högstadieklasser runt om i hela Sverige att kunna att vara med och hjälpa forskare från Uppsala universitet med att mäta temperaturen utomhus och intervjua människor.

Genom materialet på denna sida hoppas vi att du ska hitta svar på de frågor som kan uppstå under arbetets gång. Titta även på FAQ-sidan ifall din fråga redan har blivit besvarad. Hittar du inte svar på dina frågor kan du alltid kontakta oss, se kontaktinformation längst ner på sidan. Projektet Kallt och svettigt innehåller även två ytterligare dokument: ett med råd om lämpligt upplägg för intervjusituationerna samt ett med möjliga extrauppgifter.

Anmäl din klass!

För att kunna vara med i projektet måste du anmäla din klass till projektet i förväg. Antalet skolklasser som kan medverka är begränsat, så anmäl din klass så snart du kan.

Temperaturen påverkar människors hälsa och välmående. En stor del av temperaturvariationerna beror på vädret, men den byggda miljön kan också påverka hur varmt eller kallt det är. Ett tättbebyggt område med höghus har ofta högre temperaturer än ett grönt villaområde och städer har högre temperaturer än områden utanför staden. Därför upplever olika människor olika temperaturer, även om de bor nära varandra. Det betyder också att temperaturerna i en väderprognos kanske inte är representativa för det specifika område man befinner sig i. Detta är ett problem särskilt när det är extremt varmt eller kallt, eftersom det är då temperaturen har störst effekt på folkhälsa.

Forskare vid Uppsala universitet tittar både på klimatvetenskapen bakom extrema temperaturerna och på hur dessa temperaturer påverkar olika samhällsgrupper, till exempel personer med sjukdomar som påverkar hjärtat och blodkärlen, eller gravida kvinnor. Det är dock svårt att veta vilka temperaturer enskilda människor egentligen upplever, eftersom temperaturerna kan variera mycket över korta avstånd, särskilt i de bebyggda områden där de flesta människor bor. Forskarna behöver därför hjälp med att samla in data om utomhustemperaturerna i olika bebyggda områden runtomkring Sverige och information om hur människorna som bor där upplever temperaturerna. Det är här din klass kommer in och kan bidra med viktiga data till forskningen genom att ta temperaturmätningar och intervjua människor. All data ni samlar in hjälper forskarna att bättre förstå hur olika byggda miljöer påverkar utomhustemperaturerna. Materialet hjälper också forskarna att upptäcka hur utomhustemperaturen påverkar människor.

Det finns flera olika åtgärder som man kan göra för att påverka utomhustemperaturen, till exempel att plantera träd och anlägga grönområden för att sänka temperaturen under varma sommardagar. Resultaten från detta projekt kan därför ge ett konkret och positivt bidrag till en jämställd utveckling av svenska städer.

Till projektet hör även en handledning för de medverkande skolklasserna. Eftersom dina elever ska medverka som medforskare behöver de tips på hur man på bästa sätt kan mäta temperatur och lägga upp en intervjusituation och hur de kan göra om till exempel allt inte går som de har tänkt sig. Ett annat stycke i handledningen handlar om hur seriös forskning bör bedrivas. Det är viktigt att du som lärare läser igenom denna information tillsammans med dina elever så att de känner sig trygga i sitt uppdrag som medforskare.

Läs mer under rubriken Forskarutbildning för medforskare

Så här kan du bidra till forskarutbildningen för medforskarna (eleverna)

Introducera eleverna till projektet:

  • Visa filmen för eleverna.
  • Berätta om bakgrunden till projektet och presentera de medverkande forskarna.
  • Gå igenom forskarutbildningen med eleverna och låta dem prova att utföra de föreslagna uppgifterna.
  • Prata med eleverna under perioden då temperaturmätningar och intervjuerna genomförs. Finns det svårigheter som måste lyftas/förtydligas?
  • Om tid finns för fördjupning kan ni arbeta med extrauppgifterna.

När dina elever (och alla andra elever som deltagit i projektet runt om i Sverige) har rapporterat in data från intervjuerna och temperaturmätningarna kommer den att samlas i en gemensam databas. Det är då forskarnas analysarbete börjar. Syftet är att skapa en djupare förståelse för hur utomhustemperaturer skiljer sig mellan olika typer av bebyggda miljöer, samt utforska hur temperaturerna upplevs av de som vistas i dessa områden.

Analyserna förväntas både generera nya värdefulla forskningsresultat och användas som underlag för en fortsatt dialog med samhällsbyggande aktörer. Dina elevers arbete kommer med andra ord att fungera som kunskapsunderlag för framtiden. Forskarna planerar att återkoppla i början av maj 2026 med en sammanfattning av insamlade data. Längre fram ska de också dela med sig av ett delresultat av studien till de deltagande klasserna. Det brukar ta mellan 6 månader och ett år innan analyserna är färdiga. Självklart kommer ni också att få information om eventuella publicerade vetenskapliga artiklar eller nyhetsartiklar som uppmärksammar den data som ni har samlat in.

Tack för din insats som hjälper forskarna och bidrar till ny kunskap om temperaturer runtomkring Sverige.

De föreslagna extra uppgifterna som redovisas här kan ni med fördel genomföra för att göra ert engagemang mer omfattande. Det är dock inget krav från projektets sida att jobba med extrauppgifterna.

  • Öva på att gå in på SMHI:s webbsida för att lära er att titta på och förstå väderprognoserna.
    • Lär er att hitta på webbsidan.
    • Lär er att hitta uppgifter om kommande väder.
    • Lär er att förstå var väderprognosen betyder.
    • Lär er att ha framförhållning inför bra tillfällen för kommande temperaturmätningar och intervjuer.
  • Öva på att skapa bra intervjusituationer. Tänk på följande aspekter:
    • Öva på att fråga en person om du kan få ställa några frågor.
    • Öva på att berätta om vad du ska fråga om.
    • Öva på att välja en bra plats att genomföra intervjun på.
    • Öva på att ställa frågor.
    • Öva på att lyssna på svaren.
    • Öva på att styra tillbaka till intervjun ifall den svarande tappar tråden och börjar prata om annat.
    • Öva på att tacka för intervjun.

Instruktioner för lärare och elever

Här finns instruktioner för hur du som lärare kan ta dig an projektet tillsammans med dina elever. Det finns också instruktioner riktade till eleverna i hur undersökningarna går till.

Instruktioner för lärare

Projekttiden löper över ett helt läsår, du har möjlighet att planera in när ni önskar göra era insatser över läsåret. Från projektets sida får ni göra mätningar och intervjuer under hela läsåret om ni vill, men lägg fokus på perioder med de varmaste och kallaste säsongerna. Detta innebär att eleverna även kan få göra mätningar och intervjuer under sitt sommarlov om det är möjligt.

Projektet innebär två uppgifter:

  • att genomföra intervjuer och
  • att mäta utomhustemperatur

Efter anmälan kommer du att få både ett mejl från teknat@uadm.uu.se till skolans e-postadress som du har angett i din anmälan och ett paket skickat till adressen på din skola som du har angett i din anmälan.

Introducera eleverna till projektet genom att titta på filmen (publiceras här inom kort) och arbeta igenom instruktionerna för Forskarutbildning för medforskare.

Gå igenom intervjufrågorna i förväg tillsammans med eleverna för att skapa förståelse för frågorna och hur de ska göra. Ni kan tillsammans testa att fylla i “Intervjusvar och mätningar” enkäten. OBS! Kom ihåg att markera postnummer 00000 när ni testar, så kan forskarna skilja testsvar från äkta intervjusvar.

I mejlet från projektet till dig som lärare finns en länk som leder till projektets datainsamlingssida:

  • Via länken kan eleverna både förbereda sig genom att göra en övningsuppgift (se “övningsuppgift 2” och “forskarutbildning”)
  • Länken ska även användas för att mata in riktiga intervjusvar och temperaturmätningar (se “Intervjusvar och mätningar”).

Du som lärare delar länken till dina elever inför övningsuppgiften och genomförande av intervjuerna och temperaturmätningarna. Via länken kan eleverna digitalt mata in intervjusvar och mätningar löpande med hjälp av sin smartphone, surfplatta eller dator. Det går även bra att skriva ut frågorna på papper i förväg, anteckna temperaturmätningar och svar med penna och mata in svaren till den digitala enkäten vid ett senare tillfälle. På denna sida kommer det inom kort att finnas en utskrivbar PDF med enkätfrågorna.

Gå igenom intervjufrågorna i förväg tillsammans med eleverna för att skapa förståelse för frågorna. Diskutera tillsammans och förklara om det finns ord och begrepp som är obekanta dör eleverna. Ni kan tillsammans testa att fylla i “Intervjusvar och mätningar” enkäten. OBS! Kom ihåg att markera postnummer 00000 när ni testar, så kan forskarna skilja testsvar från äkta intervjusvar.

Det finns 2 st temperaturmätare tillgängliga per anmäld klass. Detta innebär att klassen behöver tänka ut en fördelningsplan över hela projekttiden så man kan turas om att använda temperaturmätarna.

Låt eleverna prova att använda temperaturmätarna i förväg på skolan (se “Övningsuppgift 2” i Forskarutbildning för medforskare). Testa att rapportera in temperaturmätningar på "Övningsuppgift 2” enkäten.

Tillsammans med temperaturmätaren följer en instruktion/manual med hur du använder dem.

Eleverna kan därefter genomföra och rapportera in sina svar efter skoltid. När eleverna är klara med alla sina intervjuer och har skickat in sina svar är er del som medforskare i projektet färdigt!

Om ni önskar följa upp detta med kompletterande arbete finns förslag till frivilliga extrauppgifter. Läs mer under ”Frivilliga extrauppgifter” på denna sida.

I början av maj 2026 kommer vi att återkoppla via mejl till alla som deltagit med en sammanfattning av insamlat data från forskarna.

Intervjuinstruktioner för elever

Du ska intervjua vuxna människor och mäta utomhustemperaturen under eller strax efter intervjun. Det ska inte vara mer än 5 minuter mellan när du avslutar intervjun och när du tar temperaturmätningen.

Gå in på länken du har fått från din lärare. Länken leder till en webbsida där du kan fylla i intervjusvaren och temperaturmätningarna. Du kan göra det under själva intervjutillfället eller i efterhand. Om du vill fylla i senare ber du din lärare om att få frågorna utskrivna på ett papper, så att du kan fylla i svaren för hand. Sedan kan du rapportera in temperaturer och intervjusvaren nästa gång du har tillgång till en internetkopplad smartphone, surfplatta eller dator.

På projektets webbsida finns alla frågor som du ska läsa upp för den person som blir intervjuad. Klicka i eller skriv in de svar som din intervjuperson anger. Om en person inte vill svara på en fråga kan du hoppa över den. Du ska helst intervjua vuxna personer.

På samma webbsida kan du också mata in temperaturen. Du kan ändra svaret om personen du intervjuar ångrar sig och vill svara något annat.

När du är klar med alla frågor samt har skrivit in temperaturen, klickar du på ”skicka”!

När du vill intervjua nästa person gör du likadant igen. Glöm inte att ta en ny temperaturmätning efter varje intervju, även om du står på samma plats.

Mätningsinstruktioner för elever

Mät utomhustemperaturen under eller strax efter intervjun, och i exakt samma plats där intervjun genomfördes. Det ska inte vara mer än 5 minuter mellan när du avslutar intervjun och när du tar temperaturmätningen.

Ha alltid din temperaturmätare i nätpåsen som du har fått av din lärare. Håll den inte i dina händer och stoppa den inte i en ficka, då kroppsvärme kan påverka mätningarna.

Temperaturmätarna tar tid att anpassa sig till stora temperaturskillnader, så det är bra om du inte genomför intervjuerna direkt efter att du gått ut från en inomhusmiljö.

En bra temperaturmätning kräver lite tålamod. Innan du antecknar temperaturen, vänta en eller två minuter för att vara säkert att temperaturmätning är stabil (se punkt 3 ovan).

Särskilt under sommarhalvåret och om det är en solig dag, försök genomföra intervjuerna och ta mätningar i skuggan. Temperaturer (t.ex. temperaturen som ni ser på mobiltelefonen eller i en prognos) avser alltid mätningar som tas i skuggan.

Kontakt

  • Har du frågor om någon av våra aktiviteter? Kontakta respektive ansvarig eller skicka ett mail till teknat-skola@uu.se.
  • teknat-skola@uu.se

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin