Strålande jord 2018
Under höstterminen 2018 pågick ett forskningsprojekt där högstadieelever tillsammans med våra forskare mätte strålning i omgivningen.
Lärarhandledning – Så här går det till
Lärarhandledningen är uppdelad i tre olika delar, där den obligatoriska delen av projektet är beskrivet i del 1. Del 2 innehåller frivilliga moment och del 3 består av ämnesstoff som kopplar till projektet.
I materialet som ni får av oss medföljer 1 st sats för DNA-extraktion.
Bokning av Skype-tider med forskarna i projektet
Om klassen haft frågor kring projektet och önskar få svar direkt från forskarna så har de haft möjlighet att boka in Skype-samtal. På bokningssidan syntes vilka forskare som var med och vilka områden de kan svara på frågor kring.
Inlämning av svar
Digitala svar lämnades in via en ankät.
Övergripande beskrivning
Forskningen handlar om att undersöka och mäta strålning i vår omgivning. Klassernas insats handlar om att samla in prover, göra egna mätningar och förbereda prover för inskick till Uppsala universitet. Projektet omfattar 250 högstadieklassers deltagande i hela landet. Se karta med alla deltagande skolor utmarkerade.
Insamling och analys
Under augusti/september samlar eleverna in analysmaterial genom att:
- plocka och identifiera svampar
- ta jordprov
- samla in djurspillning
Efter att det insamlade materialet har torkats, analyseras det bland annat med hjälp av en strålningsdetektor som klassen får bygga. Resultaten från klassundersökningarna skickas därefter in till Uppsala universitet tillsammans med insamlade prover. Våra forskare kommer därefter analysera de inskickade proverna igen och sammansställer sedan resultaten och återrapporterar det till eleverna.
Förväntad tidsåtgång
Beräknad tidsåtgång motsvarar 3 x 60 minuter i klassrummet samt exkursion i skogen. Projektet innehåller flera delar där klassen kan delas upp i olika ansvarsgrupper som kan jobba parallellt och vid olika tidpunkter. Projektet kopplar till läroplanen.
Maj 2018
Anmälan öppnar.
Aug-sep 2018
Eleverna utför uppdraget och prover skickas till Uppsala universitet.
Okt-jan 2018-2019
Forskarna sammanställer insamlade prover, analyserar och drar slutsatser.
Material
Uppsala universitet står för det material som behövs för att kunna genomföra undersökningen.
- lärarhandledning
- elevprotokoll
- provrör
- behållare
- påsar
- verktyg att ta jordprov med
- elektroniksats för detektorbygge
- frankerade påsar att skicka tillbaka proverna i
Utöver det medskickade materialet kommer visst material behöva kompletteras av skolan, till exempel verktyg och salt. I lärarhandledningen finns tips om fördjupningsuppgifter, till dessa ingår ej material.
Frivilligt tävlingsmoment
Klasserna får presentera sitt resultat på ett valfritt innovativt sätt. En jury utser vinnarklassen som får 5000 kronor.
Avslutning
Det sammanställda resultatet presenterades senast februari/mars 2019.
Resultatet - en hälsning från forskarna
2019-03-14: Vi har ett resultat!
Resultatkarta nr 1 visar alla prover forskarna har mätt på (de som kommit i burkarna) visualiserade i form av olika svampsorter. Dessa är uppdelade i 8 kategorier, där olika arter inom en viss kategori oftast (men inte alltid) delar samma symbol.
Resultatkarta nr 2 visar svampmackeindex. Varje punkt innehåller samma information som på den första kartan men visualiserat i form av staplar med svampmackor.
Analysarbetet av inskickade prover via projektet fortgår även efter avslutat skolprojekt. Ev nya framsteg/upptäckter kommer att återspeglas på denna sida.
Har du frågor eller kommentarer om den fortsatta forskningen kan du kontakta Cecilia Gustavsson,
cecilia.gustavsson@physics.uu.se
Kontakt
- Har du frågor om någon av våra aktiviteter? Kontakta respektive ansvarig eller skicka ett mail till teknat-skola@uu.se.
- teknat-skola@uu.se