Rekrytering av deltagare

Behöver du deltagare till din kliniska studie eller forskningsprojekt?

Här får du reda på hur du går tillväga för att få hjälp av UCR med rekrytering av studiedeltagare.

UCR erbjuder skräddarsydda lösningar för rekrytering av forskningsdeltagare. Vårt stöd kan anpassas efter behov, från en enkel annonsplats till omfattande annonskampanjer i olika kanaler.

Basstöd

UCR kan erbjuda forskare en enkel lösning för att publicera information om sin studie och rekrytera deltagare via våra kanaler:

  • Publicering av rekryteringsannons UCR:s webbplats och facebooksida.
  • Digitala/Print annonser i dagstidningar, kvällstidningar, lokala tidningar, patientorganisationer m.fl
    (Annonsdaxs plattformar, tex Blocket, Svenska Dagbladet, Aftonbladet, Blocket, lokalmedia)
  • Stöd vid framtagande av annonseringsmaterial.
  • Hjälp med ansökan av annonseringspaket till Etikprövningsmyndigheten (EPM).

Utökat stöd

För forskare som behöver en mer omfattande rekryteringsstrategi erbjuder vi riktade annonseringskampanjer där vi kan hjälpa dig att välja kanaler, anpassa ditt budskap, planera och genomföra annonskampanjer genom sociala medier eller andra kanaler.

Riktade annonskampanjer med målgruppsanalys i digitala kanaler

  • Facebook
  • Instagram
  • Google

Kostnad

Framtagande och koordinering av annonsering hanteras av UCR.

För att genomföra kampanjer behöver forskare eller företag ha en egen annonseringsbudget.

Vi rekommenderar att forskare avsätter minst 15 000 – 20 000 kr i budget för annonsering i sociala medier, där största delen av budgeten går till annonskostnader på plattformar som Facebook och Instagram.

Exempel på kostnader:

  • 1 veckas annonsering
    • Annonskostnad: ca 5000 kr
    • Innehållsproduktion: 5000 kr
    • Löpande hantering/uppdatering: 1025 kr/h

  • 3 veckors annonsering
    • Annonskostnad: ca 15 000 kr
    • Innehållsproduktion: 5000 kr
    • Löpande hantering/uppdatering: 1025 kr/h

  • Startavgift för kampanj: UCR tar ut en egen avgift på ca 5000 kr för att starta en kampanj (fem timmars arbete för en kommunikatör).

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin