Spanish B3
30 credits
Reading list, Bachelor's level, 5SP013
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Fält, Gunnar, Spansk grammatik för universitet och högskolor, Lund, Studentlitteratur, 2000Compulsory
- Fält, Gunnar, Spansk grammatik för universitet och högskolor. Övningar med facit., Lund, Studentlitteratur, 2003Compulsory
- Spanska B. Skriftlig språkfärdighet. Övningstexter., Institutionen för moderna språkCompulsory
Main group 3
- Baralo, M., l desarrollo de la expresión oral en el aula de E/LE, ., 2012, I: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/carabela/pdf/47/47_005.pdfCompulsory
- Cadierno, T., "El aprendizaje y la enseñanza de la gramática en el español como segunda lengua.", En Marcolele, nro 10., 2010, ps://marcoele.com/descargas/10/cadierno_gramatica.pdfCompulsory
- EALTA Guidelines for Good Practice in Language Testing and Assessment, EALTA, http://www.ealta.eu.org/guidelines.htmCompulsory
- Edvardsson, Jenny; Godhe, Anna-Lena; Magnusson, Petra, Digitalisering, literacy och multimodalitet, Upplaga 1, 2018Compulsory
- Ericson, G., Bedömningens dubbla funktion -för lärande och likvärdighet, ., 2016Compulsory
- Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. Companion Volume with new descriptors., Europarådet, 2018, https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989Compulsory
- Europeisk språkportfolio 16+, Europarådet, (2010)Compulsory
- Fischer, L.; Samuelsson, Ch., Läromedlens roll i undervisningen. Grundskollärares val, användning och bedömning av läromedel i bild, engelska och samhällskunskap., Rapport. Skolverket.Compulsory
- Grimson, Alejandro., Interculturalidad y comunicación, 1. ed., Bogotá, Grupo Editorial Norma, 2001Compulsory
- Lindqvist, C., Tredjespråkets ordförråd, Part of: Tredjespråksinlärning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2016, p. 59–75Compulsory
- Mattlar, Jörgen, Skolbokspropaganda?: en ideologianalys av läroböcker i svenska som andraspråk (1995-2005), Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis (AUU, 2008Compulsory
- Muñoz-Basols, J.; Gironzetti, E.; Lacorte, M., The Routledge Handbook of Spanish Language Teaching: metodologías, contextos y recursos para la enseñanza del español L2., London: Routledge, 2018Compulsory
- Rottenberg, D., "¿Será puro cuento? Algunas propuestas para enseñar literatura en las clases de español de la escuela sueca.", Språklärarnas Riksförbund. Lingua, 2, 37-43., 2015Compulsory
- Feedback i skrivundervisningen, [Solna], Skolforskningsinstitutet, 2018Compulsory
- Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning och bedömning., Skolverket, 2009, https://www.skolverket.se/getFile?file=2144Compulsory
- Ämne Moderna språk. Ämnesplan och kursplaner, Skolverket, 2011, https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-igymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne?url=1530314731%2Fsyllabuscw%2Fjsp% 2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DMOD%26tos%3Dgy&sv.url=12.5dfee44715d35a5c dfa92a3Compulsory
- Kommentarmaterial till ämnesplanen i moderna språk i gymnasiet, Skolverket, 2011, https://www.skolverket.se/download/18.4fc05a3f164131a74183713/1536823343135/ Kommentarmaterial%20till%20%C3%A4mnesplanen%20moderna%20spr%C3%A5k %20gymnasiet.pdfCompulsory
- Smith, Steve; Conti, Gianfranco, The language teacher toolkit, 2016Compulsory
- Stenberg, G., Bedömningsaspekter i språk - vad och hur?, Lingua, 3. Sidor 9-13, 2013Compulsory
- Tornberg, Ulrika, Språkdidaktik, 6 uppl., Gleerups Utbildning AB, 2020Compulsory
- Manuguerra, N.; Rottenberg, D., Målspråket i klassrummet: en nyckel till receptionsträning. Språksprånget., (under utgivning), 2021Compulsory
- Newby, David; et al., European Portfolio for Student Teachers of Languages (EPOSTL), (Finns på franska, spanska och tyska)., 2007, archive.ecml.at/mtp2/fte/pdf/C3_Epostl_E.pdfCompulsory
- Nilsson, T., Det språkliga inflödets betydelse för muntlig språkutveckling, Institutionen för moderna språk, 2018, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1a-moderna-sprak/Grundskola/910-muntlig-sprakutveckling/del_05/Material/Flik/Del_05_MomentA/Artiklar/MS1_GRGYVX_05A_inflode.docxCompulsory
- Betyg och betygsättning, Skolverket, 2018, https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65d5c2/1553968119879/pdf 4000.pdfCompulsory
- Diccionario de términos clave de ELE, Instituto Cervantes, 2020, http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/default.htmCompulsory
- Bardel, C., Kommunikativ språkundervisning och en handlingsorienterad språksyn, ., 2018, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1a-moderna-sprak/Grundskola/910-muntlig-sprakutveckling/del_02/Material/Flik/Del_02_MomentA/Artiklar/MS1_GRGYVX_02A_01_kommunikativ.docxCompulsory
- Ellis, R., Task-based language teaching: Sorting out the misunderstandings., International Journal of Applied Linguistics, 19(3), 212-246., 2009
- Erlam, R., "I', not sure what a task is": Teachers designing language tasks, Language Learning Research, 20(3), 279-299., 2016
- Llopis-García, R.; Real Espinosa, J. M.; Ruiz-Campillo, J. P., Qué gramática enseñar, Qué gramática aprender, Madrid: Edinumen, 2012
- Sancez Lobato, J.; Santos Gargallo, I., Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2)/ lengua extranjera (LE)., SGEL (1308s.), 2004
- Erickson, Gudrun, Handle with care. Om referensramen och bedömning av språklig kompetens., I: Språklärarens stora blå.
- Vázquez, Graciela, La destreza oral: conversar, exponer, argumentar, 1. ed., Madrid, Edelsa, 2000
Main group 4
- Benson, Ken; Strandvik, Ingemar; Santos Melero, María Esperanza, Norstedts spanska ordbok: spansk-svensk, svensk-spansk: [127.000 ord och fraser], 1. uppl., Stockholm, Norstedts ordbok, 1999
- Diccionario clave: diccionario de uso del español actual, Boadilla del Monte, Ediciones SM, 2006
- Diccionario Salamanca de la lengua española, Madrid, Español Santillana Universidad de Salamanca, 2006
- The Oxford Spanish dictionary = Gran diccionario Oxford, 3. ed edited by Carol Styles Carvajal, Jane Horwood, Oxford, Oxford U.P., 2003
* Compulsory