Nutritionsbehandling med kosttillägg vid sjukdomsrelaterad undernäring

Två hyllor fylld med måltidsersättningsdrycker

Foto tagen från Unsplash

Syftet med projektet är att analysera behandlingsdilemman som svenska dietister upplever när de förskriver kosttillägg till patienter och att, i samarbete med Umeå universitet, genomföra en omfattande systematisk litteraturöversikt om barriärer och underlättande faktorer som påverkar följsamhet till nutritionsbehandling med kosttillägg.

Beskrivning

Kosttillägg (exempelvis näringsdrycker) är vanligt förekommande som en del i nutritionsbehandlingen vid sjukdomsrelaterad undernäring. I Sverige är det i huvudsak dietister som ordinerar och förskriver kosttillägg vilka är subventionerade i respektive region.

Det övergripande syftet med avhandlingen ”Oral nutritional supplements within the nutritions therapy – prescription and adherence from a dietetic practice perspective” som publicerades vid institutionen år 2021 var att öka kunskapen om och fördjupa förståelsen för förskrivning av kosttillägg och följsamhet till denna behandling.

Arbetet med avhandlingen har väckt fler frågor kring detta område och i nuläget pågår fortsatt arbete med analys av behandlingsdilemman som svenska dietister upplever när de förskriver kosttillägg till patienter.

Därtill samarbetar vi med Umeå universitet i en omfattande systematisk litteraturöversikt om barriärer och underlättande faktorer som påverkar följsamhet till nutritionsbehandling med kosttillägg.

Projektledare: Evelina Liljeberg