Obesitasstigma i små barns miljöer

Ett barn blåser såpbubblor

Foto tagen från Unsplash

Syftet med projektet är att studera obesitasstigma i den miljö som omgärdar små barn, fem år och yngre.

Beskrivning

Obesitas är idag erkänd som en kronisk sjukdom som har många olika orsaker. Trots detta är budskapen om hälsa och viktnedgång från vården, medierna och samhället i stort nästan uteslutande fokuserade på individens ansvar. Detta leder till ett utbrett obesitasstigma som drabbar personer med hög vikt i alla åldrar, inklusive barn och ungdomar. Obesitasstigma innebär att personer som lever med obesitas upplever fördomar, stereotyper och negativa attityder på grund av sin vikt, vilket kan resultera i mobbning, diskriminering och social exkludering. Det här kan leda till allvarliga konsekvenser för den fysiska och psykiska hälsan, inte minst hos barn och unga som genomgår en kritisk period för formandet av självbild och självkänsla. Därför är det av yttersta vikt att undersöka hur barn utsätts för obesitasstigma och vilka konsekvenser det kan ha för dem.

Den befintliga forskningen på obesitasstigma fokuserar huvudsakligen på vuxna, tonåringar och äldre barn. När det kommer till barn som är fem år och yngre är forskningen skral, och i vissa fall helt obefintlig. På IKV pågår just nu ett doktorandprojekt som syftar till att fylla denna kunskapslucka. I detta forskningsprojekt används intervjuer och observationer för att undersöka obesitasstigma i miljöer där små barn vistas, med särskilt fokus på hemmet, förskolan och hälso- och sjukvården.

Projektledare: My Sjunnestrand