Svante Pääbo

Nobelpristagaren och Uppsalaalumnen Svante Pääbo. Foto: Frank Vinken

Svante Pääbo, som disputerade vid Uppsala universitet 1986, tilldelades 2022 års Nobelpris i medicin för sina upptäckter rörande utdöda hominiders arvsmassa och människans evolution.

Genom banbrytande forskning åstadkom Svante Pääbo vad ingen trodde var möjligt: kartläggning av arvsmassan från Neandertalare, en utdöd släkting till nu levande människor. Han gjorde även den sensationella upptäckten av en tidigare okänd hominin, Denisova.

Pääbo gjorde också det viktiga fyndet att korsningar mellan Homo sapiens och våra utdöda släktingar skett efter migrationen ut ur Afrika för omkring 70 000 år sedan. Genflödet från utdöda människoformer som lämnat spår hos nu levande människor utanför Afrika har visats ha fysiologisk betydelse, bland annat för människors försvar mot infektioner.

Svante Pääbo har har återkommande varit gästprofessor vid Uppsala universitet, och har även suttit i universitetets styrelse, konsistoriet.

Svante Pääbo tittar på Anders Hagfeldt.

Svante Pääbo och rektor Anders Hagfeldt. Foto: Mikael Wallerstedt

2023 blev Svante Päbo utnämnd till Årets alumn vid Uppsala universitet. I samband med prisutdelningen fick han en cykelslinga uppkallad efter sig. Den så kallade Pääboslingan är cirka åtta kilometer lång, sträcker sig mellan Ekonomikum och Ångströmlaboratoriet och knyter ihop nio olika campusområden vid Uppsala universitet.