Introduktion till språkteknologi
Kursplan, Grundnivå, 5LN424
- Kod
- 5LN424
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Språkteknologi G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Språkvetenskapliga fakultetsnämnden, 6 februari 2007
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen är en fristående kurs. Kursplanen är fastställd av språkvetenskapliga fakultetsnämnden 2005-10-17 och gäller från och med beslutsdatum.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Syfte: Kursen inför begreppet språkteknologi och ger en översikt över de tillämpningar som utvecklas inom dagens språkteknologi. Den låter också studenterna stifta bekantskap med de viktigaste metoderna bakom denna teknologi.
Efter avslutad kurs skall studenten för att förtjäna betyget Godkänd minst kunna:
- översiktligt redogöra för vilka produkter, tjänster och tekniker som är typiska för området språkteknologi
- räkna upp de viktigaste delområdena inom språkteknologin
- på ett översiktligt sätt redogöra för problem och metoder inom parsning av naturligt språk, språkgranskning, dokumentsökning, informationsextraktion, maskinöversättning, taligenkänning och talsyntes, samt översiktligt beskriva prestanda hos några viktiga aktuella system och deras kommersiella betydelse.
- implementera några elementära exempel på språkteknologisk problemlösning
- med viss självständighet kunna finna information om ett språkteknologiskt problem eller system och muntligen och skriftligen göra en presentation av det
Innehåll
Begreppet språkteknologi definieras utifrån tillämpningsdomäner och bakomliggande metoder. Bland de tillämpningar som behandlas återfinns dokumenthantering, informationssökning, språkgranskning, maskinöversättning, datorstödd översättning och datorstödd språkinlärning. Studenterna arbetar även praktiskt med tillämpningar av dessa slag. Vidare behandlas talteknologiska tillämpningar (talsyntes och talanalys). Kursen ger också en överblick över den språkteknologiska produkt- och arbetsmarknaden.
Undervisning
Undervisningen sker i form av lektioner och laborationer under handledning.
Examination
Kunskapskontroll sker genom muntligt och/eller skriftligt redovisade uppgifter och/eller tentamen. Läraren kan som del av examinationen kräva obligatorisk närvaro och aktivt deltagande vid undervisningsmoment. Kurskraven meddelas skriftligen av kursansvarig vid kursens start.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan i examen medtagen kurs.