Spanska B3
Kursplan, Grundnivå, 5SP013
- Kod
- 5SP013
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Spanska G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2 mars 2007
- Ansvarig institution
- Institutionen för moderna språk
Allmänt
Kursen ges inom Lärarprogrammet, inriktning Spanska. Kursplanen gäller från och med 2007-07-01.
Kursansvarig institution: Institutionen för moderna språk.
Behörighetskrav
Minst 15 p/22,5 hp godkända av Allmänt utbildningsområde I eller Lärares arbete A och minst 14 p/21 hp av Spanska A, vari ska ingå delkurs 1.
Mål
Utbildningen syftar till att öka den skriftliga och muntliga språkfärdigheten samt att fördjupa kunskaperna om det spanska språket och den spanskspråkiga litteraturen. Inom ramen för den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) ska studenten vidare ges insikter i ämnesmetodik och ämnesdidaktik, dels genom skolförlagd utbildning i Sverige (delkurs 3), dels genom utlandsstudier (delkurs 4).
Efter avslutad kurs ska studenten
- i tal och skrift kunna uttrycka sig sammanhängande och med säkerhet
- ha förvärvat tillräckliga teoretiska insikter i spansk litteraturvetenskap för att kunna analysera texter
- ha fått fördjupade insikter i och praktiska erfarenheter av
spanskundervisningens metodik inom det svenska skolväsendet
- genom studier vid utländsk institution ha fått praktiska erfarenheter av metodik och planering vid undervisning i spanska som andraspråk
Kursen består av fyra delkurser med följande förväntade studieresultat:
Delkurs 1. Skriftlig språkfärdighet, 7,5 hp
Efter avslutad kurs ska studenten:
- väl behärska mer komplexa strukturer i spanskan för att kunna översätta svensk text till spanska
- kunna använda ett mer avancerat spanskt ordförråd
- vara väl förtrogen med skillnader och likheter mellan svenskt och spanskt språkbruk
Delkurs 2. 1900-talslitteratur, 7,5 hp
Efter avslutad kurs ska studenten
- i såväl muntlig som skriftlig form kunna analysera grundläggande språkliga, litterära och innehållsmässiga aspekter av en text
- ha skrivit en mindre uppsats på spanska utformad så att den förbereder studenten för examensarbetet på C-nivån
- kunna sätta in de lästa verken i ett litteratur- och kulturhistoriskt sammanhang
- ha viss förmåga att göra en litteraturvetenskaplig analys av de lästa verken
Delkurs 3. Didaktik och praktik, VFU, 7,5 hp
Efter avslutad kurs ska studenten:
- ha fått fördjupade insikter i kopplingen mellan ämnesstudier och yrkesverksamhet
- ha fått erfarenhet av hur undervisningen i spanska bedrivs och organiseras inom relevanta skolformer
- ha fått praktisk erfarenhet av att planera och genomföra undervisning i spanska
Delkurs 4. Utlandsstudier, VFU, 7,5 hp
Efter avslutad kurs ska studenten:
- ha fördjupat sin kännedom om spanskt skolväsende och samhällsliv
- ha utökat sina färdigheter i att kommunicera på spanska
- ha god kännedom om undervisningsterminologi på spanska
- i skriftlig form på spanska kunna göra en lektionsplanering
Innehåll
Delkurs 1. Skriftlig språkfärdighet, 7,5 hp
Översättning från svenska till spanska. Systematiska övningar i spansk grammatik.
Delkurs 2. 1900-talslitteratur, 7,5 hp
Introduktionsföreläsningar i Spaniens och Latinamerikas litteraturhistoria från 1900-talet. Genomgång av skönlitterära verk från 1900-talet till ett omfång av ca 1 000 sidor. 1900 talets spanska och latinamerikanska litteraturhistoria studeras med särskild hänsyn till de litterära riktningarna och de lästa författarna. Texterna studeras från såväl språklig som litterär synpunkt. Förmågan till analys av litterär text tränas, liksom den muntliga framställningsförmågan. Varje studerande fullgör inom ramen för kursen två självständiga uppgifter: en muntlig och en skriftlig. Den skriftliga redovisas i form av en mindre uppsats om ca 4 sidor, som genom ämnesval och krav på utformning ska förbereda den studerande för examensarbetet på C-nivån.
Delkurs 3. Didaktik och praktik, VFU, 7,5 hp
Kursen är till största delen förlagd till skolväsendet. Studenten handleds under en treveckorsperiod av en lärarutbildare som är verksam inom skolan. Genom auskultationer, deltagande i skolans inre arbete och egen undervisning får studenten tillfälle att knyta samman ämnesstudierna med den pedagogiska yrkesverksamhet som lärarutbildningen leder fram till. Perioden inleds på ämnesinstitutionen med seminarier över metodiska och didaktiska frågor och sammanfattas med en skriftlig redovisning där studenten reflekterar över sina erfarenheter från VFU-n och sätter dem i relation till ämnesstudierna och sin kommande lärarroll.
Delkurs 4. Utlandsstudier, VFU, 7,5 hp
Kursen består av fyra veckors utlandsstudier som ingår i den obligatoriska verksamhetsförlagda utbildningen. Den planeras och genomförs i samarbete med en utbildningsanordnare i ett spanskspråkigt land. Stor vikt läggs vid specifikt ämnesmetodiska frågor. Studenterna får göra studiebesök på skolor och får också följa utbildningen av lärare i spanska som andraspråk vid den mottagande utländska institutionen. Kursen avslutas med ett mindre arbete på spanska i form av en lektionsplanering, som bedöms av den utländska institutionen.
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, individuell handledning och studiebesök. Informationsteknologi används för informationssökning och som pedagogiskt stöd.
Examination
Examination sker både skriftligt och muntligt samt genom fortlöpande bedömning.
Examination på delkurs 3 sker i samråd med lärarutbildare i kommunerna genom fortlöpande bedömning samt skriftlig redovisning. Betyg sätts av examinator på ämnesinstitutionen.
Betyg på delkurs 4 sätts av examinator på ämnesinstitutionen i samråd med lärare vid den utländska institutionen.
För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att detta betyg erhållits på minst 22,5 hp, vari ska ingå delkurs 1.
Studerande som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning erbjuds möjlighet till förnyad examination vid ett tillfälle. Om synnerliga skäl föreligger kan Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden efter anhållan bevilja den studerande ytterligare ett examinationsstillfälle.
Fördjupning i förhållande till examensfordringarna
Kursen avser andra terminens studier i ämnet spanska. För ämnesfördjupning till filosofie kandidatexamen krävs ytterligare 30 hp (Spanska C), varav ett självständigt arbete om 15 hp. För ämnesfördjupning till filosofie magisterexamen krävs därutöver ytterligare 30 hp (Spanska D1), och till filosofie masterexamen ytterligare 60 hp (Spanska D2 och Spanska E1).
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtas i examen tillsammans med Spanska B eller Spanska B 20.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2023
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2008
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2007