Global reproduktiv hälsa

7 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3OG017

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3OG017
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Reproduktiv hälsa A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för specialistsjuksköterskeprogrammen, 19 november 2007
Ansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa

Behörighetskrav

Svensk eller nordisk legitimation som sjuksköterska med kandidatexamen i vårdvetenskap/omvårdnad (eller vetenskapligt uppsatsarbete 10 p/15 hp motsv. C-nivå i vårdvetenskap/omvårdnad).

Mål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:

- Redogöra för viktiga historiska milstolpar beträffande sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter i ett globalt perspektiv

- Analysera hur sexuell och reproduktiv hälsa påverkas av och påverkar folkhälsan i ett globalt perspektiv

- Analysera hinder för optimal reproduktiv hälsa ur ett fattigdomsperspektiv samt redogöra för kort och långsiktiga åtgärder

- Känna till aktuell internationell forskning beträffande reproduktiv hälsa i fattiga länder

- Redogöra för grundprinciperna för organisation av mödra, förlossningsvård, familjeplanering, säkra aborter och STI-program i fattiga länder samt analysera hinder och förutsättningar

- Diskutera hur sexuell och reproduktiv hälsa påverkas av akuta och kroniska konflikter och katastrofer samt redogöra för prioriterade insatser i ett kort och ett långsiktigt perspektiv

- Redogöra för olika internationella organisationer, nätverk och aktörer som arbetar med internationell reproduktiv hälsa

- Barnmorskans roll i organisation av reproduktiv hälsovård, samt i internationella organisationer på olika nivåer

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs ska studenterna visa förmåga att:

- integrera ovanstående kunskap vid analys av komplexa situationer, formulering av bedömningar och hypoteser samt värdering av information från olika källor

- självständigt kunna på ett begripligt sätt förmedla relevant kunskap till patienter, närstående, personal och studenter samt analysera och reflektera över sin egen förmåga till kommunikation.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs skall studenten visa förmåga att:

- självständigt kunna kritiskt granska och bedöma en vetenskaplig artikel inom ämnesområdet samt ta ställning till tillämpbarhet.

- Samla in, sammanställa, värdera och analysera fakta om reproduktiv hälsa i olika länder

Innehåll

Historiska milstolpar beträffande global reproduktiv och sexuell hälsa och rättigheter

Internationella konventioner

Internationella organisationer, närverk, och aktörer inom området

Global reproduktiv epidemiologi

Internationell reproduktiv hälsa i ett livscykelperspektiv samt påverkande faktorer

Fattigdomens avtryck på ungdomars, kvinnors och nyfödda barns hälsa

HIV/aids

Reproduktiv och sexuell hälsa vid konflikter och katastrofer

Organisation av reproduktiv hälso- och sjukvård samt barnmorskans roll

Internationella organisationers roll och insatser samt påverkansarbete för att främja global reproduktiv hälsa

Aktuell pågående forskning inom området

Undervisning

Utbildningen sker genom aktivt kunskapssökande, problemsökning, reflektion och kritisk analys enskilt och i grupp. I delkursen ingår grunderna i problembaserat lärande, en pedagogik som skall bidra till att utveckla förmågan till problemlösning. Den studerande ska tillägna sig ett självstyrt lärande och identifiera sina inlärningsbehov inom aktuella områden.

Examination

Examination sker kontinuerligt under kursen i form av skriftliga redovisningar samt godkänt deltagande i seminarier och gruppstillfällen.

Moment 1:

Artikelgranskning

Moment 2:

Hemtentamen

Moment 3:

Inlämningsuppgift: Landprofil som presenteras vid ett seminarium

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin