Neuropsykologi II
Kursplan, Grundnivå, 2PS634
- Kod
- 2PS634
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Psykologi G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Ordförandebeslut Jörgen Borg, 20 juni 2007
- Ansvarig institution
- Institutionen för psykologi
Behörighetskrav
Godkänd kurs Neuropsykologi I
Mål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
- redogöra för grundläggande utvecklingspsykopatologiska begrepp och principer,
- kunna föra neuropsykologiska resonemang om funktionshinder av typen ADHD, inlärningssvårigheter, autism, Aspergers syndrom, Tourettes syndrom, depressiva tillstånd och ångesttillstånd hos barn och ungdom.
Innehåll
Kursen ska ge neuropsykologiska aspekter av psykopatologiska diagnoser och beteenden. Kursens innehåll utgörs av fakta och teorier om den mänskliga hjärnan och dess avvikande utveckling vid vissa utvecklingspsykopatologiska tillstånd.
Undervisning
Undervisning ges i form av lektioner kompletterade med läsanvisningar, filmade minilektioner samt TV- och radioprogram åtkomliga i den nätbaserade kursen "Hjärna och beteende" med adress http://www.psyk.uu.se/distans/hb.
Examination
Bedömning av studentens kunskaper sker skriftligt och muntligt vid ett redovisningsseminarium. Betygsgraderna godkänd eller underkänd används.
Godkänd kurs
För godkänd kurs krävs godkänt resultat på samtliga obligatoriska moment samt godkänt tentamensprov.
Studerande som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.
Övriga föreskrifter
Övriga krav, förutsättningar och villkor för deltagande i och fullgörandet av kursen, t.ex. obligatorisk närvaro, utformning av egna arbeten m.m. framgår av information vid kursstarten. Student som ej uppfyller föreskrivna krav för betyget godkänd ges vanligen tillfälle att ta igen resterande moment nästkommande tillfälle kursen ges och/eller förelägger kursledaren ersättningsuppgifter.
Övergångsbestämmelser
Programmets uppläggning bygger på klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.