Ekologi

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 1BG200

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
1BG200
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Biologi G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 15 mars 2007
Ansvarig institution
Institutionen för biologisk grundutbildning

Behörighetskrav

Biologi, 53 p/80 hp motsvarande basblocket i biologi inom Kandidatprogrammet i biologi samt Floristik och faunistik 5 p/7,5 hp.

Mål

Kursen avser att, utifrån basblockets kurser, ge fördjupade kunskaper i ekologi med betoning på beteende-, populations- och samhällsekologi. Efter kursen ska studenten kunna

  • förstå och redogöra för - grundläggande evolutionsteori - grundläggande modeller för sexuell selektion, optimal furagering och alternativa strategier - orsaker till olika typer av parningssystem och avkomme-omsorg - sambandet mellan släktskap, altruism, samarbete och grupplevande - anpassningar till biologiska fiender (konkurrenter, predatorer och parasiter) - evolutionen av signaler och kommunikation - grundläggande livshistorieteori - modeller för populationstillväxt och populationsreglering (logistisk tillväxtfunktion) hos unitära och modulära organismer, inklusive deterministiska modeller för ostrukturerade och strukturerade populationer - modeller för mellanartskonkurrens och trofiska interaktioner (t.ex. Lotka-Volterramodeller, Tilmans modell för växtkonkurrens, skördemodeller) - vad som driver succession och andra förändringar i växt- och djursamhällen - jämvikts och icke-jämviktsprocesser som förklaringar till variation i artrikedom på olika skalor - grundläggande metoder för att analysera samhällsdata (artsammansättning) - ekologiska teorier som är relevanta för att förstå naturvårdsproblem - ekologiska processer och naturvårdsproblem i barrskog och myrmark - grundläggande födovävsteori och tillämpning av födovävsmodeller inom naturvården
  • genomföra simuleringar av populationsmodeller i datormiljö
  • genomföra en ekologisk undersökning: problemformulering, litteratursökning, experimentplanering, datainsamling och grundläggande statistisk analys
  • presentera resultaten från undersökningen vid både muntligen och i form av en vetenskaplig artikel
  • kritiskt granska och kommentera en vetenskaplig text som hjälp inför omarbetning
  • aktivt delta i diskussioner under seminarier där vetenskapliga texter ventileras

Innehåll

Delkurser: Teori 10 hp; Seminarier 2 hp; Fältkurs 3 hp

Kursen omfattar en teoridel i vilken ingår föreläsningar, datorsimuleringar, räkneövningar, seminarier och exkursioner till barrskog, myrmark och havsstrand. Under en fältkurs genomförs en ekologisk undersökning som grupparbete där stor vikt läggs vid statistisk utvärdering samt muntlig och skriftlig presentation av ekologiska data. Seminarieverksamheten fokuserar på kritisk läsning av vetenskapliga uppsatser.

Kursen orienterar om pågående ekologisk forskning och utgör en bas för högre utbildning och arbete inom de områden där kunskaper i ekologi är viktiga, t.ex. naturvård och som underlag för arbete med hållbar utveckling. Flera moment som är relevanta för ett framtida arbete inom ekologi-naturvårdssektorn ingår, såsom kvantitativa metoder och datorsimuleringar, tillämpade exempel från naturvården och projektarbeten i grupp. På kursen förekommer ämnesintegrerad kommunikationsträning med återkoppling och självvärdering.

Undervisning

Kursen omfattar en teoretisk del i vilken ingår föreläsningar, datorsimuleringar, räkneövningar, seminarier och exkursioner samt fältkurser där de studerande bl.a. skall planera, genomföra och rapportera en egen undersökning.

Examination

Deltagande i fältkurs, exkursioner, seminarier och räkneövningar är obligatoriskt. Teoridelen omfattas av ett skriftligt prov (10 hp). Fältkursprojektet rapporteras som en skriftlig rapport och en symposiepresentation (3 hp). Vid seminarierna (2 hp) ska varje student redovisa innehåll och initiera diskussion kring vetenskapliga uppsatser

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin