Bevarandebiologi

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1BG318

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
1BG318
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Biologi A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 6 november 2007
Ansvarig institution
Institutionen för biologisk grundutbildning

Behörighetskrav

120 hp, inklusive alt. 1) 40 p/60 hp biologi samt 20 p/30 hp kemi eller 20 p/30 hp geovetenskap.

alt 2) 60 p/90 hp biologi. I båda fallen dessutom Ekologi MN1.

Mål

Det övergripande målet är att studenten efter kursen ska ha mer fördjupade kunskaper inom ekologin och i större utsträckning kunna använda dem i naturvårdstillämpningar jämfört med på kandidatnivå.

Efter kursen ska studenten kunna

* förstå och redogöra för analyser kring orsakerna bakom små och stora populationers sårbarhet och deras utdöenderisker

* behärska modeller gällande ostrukturerade och strukturerade populationer samt metapopulationer och med och utan följande faktorer: Täthetsberoende (positivt och negativt), miljömässig och demografisk osäkerhet samt autokorrelation.

* förstå och redogöra för populationsgenetiska modeller om genetisk variation inom och mellan populationer

* behärska begreppet genetisk drift och dess relevans i bevarandebiologin

* förstå och behärska begreppen inavel och inavelsdepression och hur dessa påverkar hotade populationer

* länka populationsgenetik med demografi, samt inavel och utdöende.

* förklara kulturlandskapets historia och uppkomst

* förklara den boreala och nemorala skogens historia

* förklara våtmarkernas ekologi

* behärska matematiska modeller inom bevarandebiologi

* planera och genomföra en demografisk studie med efterföljande analys med hjälp av matrissimulering

* granska och upprätta en skötselplan för ett skyddat område, exempelvis ett naturreservat

* självständigt göra naturvårdsbedömningar, bl.a. med hjälp av matematiska modeller

* kritiskt granska vetenskaplig litteratur

* muntligt och skriftligt presentera eget och andras material.

Innehåll

Kursen omfattar en teoretisk del i vilken ingår föreläsningar, datorsimuleringar, räkneövningar, seminarier och exkursioner. Under ett projektarbete arbetar studenterna i grupp med exempelvis upprättande av skötselplan eller analyser av åtgärdsprogram för hotade arter och miljöer.

Undervisningen ges i form av föreläsningar, diskussionsseminarier, datorlaborationer, räkneövningar, exkursioner, studiebesök, kontakter med företag och myndigheter samt ett kortare projektarbete. Deltagande i seminarier, exkursioner, studiebesök och projektarbete är obligatoriskt.

Kursen bygger på studenternas tidigare kunskaper i ekologi och progressionen säkerställs genom ökat djup och självständighet samt yrkeslivsanknytning där förmågan att tillämpa kunskaperna i arbete med naturvård och hållbar utveckling.

Delkurser: Teori 11 hp, projekt 4 hp

Undervisning

Undervisningen ges i form av föreläsningar, diskussionsseminarier, datorlaborationer, räkneövningar, exkursioner, studiebesök, kontakter med företag och myndigheter samt ett kortare projektarbete. Deltagande i seminarier, exkursioner, studiebesök och projektarbete är obligatoriskt.

Examination

Delkursen projekt motsvarande 4 hp innefattar deltagande i projektarbete, exkursioner, seminarier, datalaborationer och räkneövningar. Samtliga övningar är obligatoriska och examineras genom muntliga och/eller skriftliga redovisningar. Teoridelen omfattas av ett skriftligt prov motsvarande 11 hp.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin