Datoranalys av språk och tal. Datorstöd i språklig rehabilitering och testning
Kursplan, Grundnivå, 5LN330
- Kod
- 5LN330
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Lingvistik G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för logopedprogrammet/ordförandebeslut, 17 januari 2008
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Behörighetskrav
Kursen ingår som obligatorisk kurs i Logopedprogrammet. Programmets uppläggning bygger på klar progression, varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.
Godkända kurser: Lingvistik II 7,5 hp, Fonetik II 7,5 hp, Röstanalys 3 hp.
Mål
Kursen syftar till att ge kunskaper om datorbaserade verktyg som för analys av språk och tal. Kursen ger också en inledning i IT-design för funktionshindrade samt en översikt av de tekniska hjälpmedel som används eller håller på att utvecklas för logopedi samt språkligt orienterade hjälpmedel för döva och funktionshindrade.
Efter avslutad kurs skall studenten för att förtjäna betyget Godkänd minst kunna:
Redogöra översiktligt för olika datorbaserade verktyg som används för analys av språk och tal. Redogöra för kriterier inom IT-design för funktionshindrade samt lista och beskriva de tekniska hjälpmedel som är aktuella när det gäller funktionshindrades kommunikation, rehabilitering och testning. Vidare skall studenterna reflektera och hypotetisera över sådana hjälpmedel som logopeder eventuellt skulle kunna dra nytta av men som inte än har utvecklats.
Innehåll
Kursen skall ge grundläggande kunskaper om datorbaserade verktyg som används för analys av språk och tal samt aktuella hjälpmedel för språklig kommunikation, rehabilitering och testning. En viktig del av kursen är studenternas egna analyser och funderingar om hjälpmedel som eventuellt skulle kunna utvecklas och användas inom området logopedi.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsnings- och examinationsmoment. Studentens självständiga lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen.
Examination
Studenterna visar resultaten av sitt lärande genom en kombination av examinerande moment. Dessa moment kan vara muntliga eller skriftliga. De kan äga rum vid schemalagd tid och plats (t.ex. inom ramen för ordinarie undervisning), eller vara sådana som studenten utför på egen hand. Föreskrifter om detta föreligger vid kurstillfällets början.
Fördjupning i förhållande till examensfordringarna
Kursen avser studier inom termin 7 på Logopedprogrammet.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan i examen medtagen kurs.