Specifik omvårdnad inom intensivvård
Kursplan, Avancerad nivå, 3KR310
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3KR310
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Vårdvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 2 november 2009
- Ansvarig institution
- Institutionen för kirurgiska vetenskaper
Allmänt
Kursen är teoretisk och ingår i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot intensivvård, 60 hp. Kursen studeras parallellt med kurserna Akutmedicin och medicinsk teknik inom akutsjukvård, 7,5 hp, Medicinsk behandling inom intensivvård, 7,5 hp och integreras med de verksamhetsförlagda kurserna Omvårdnad inom perioperativ vård och intensivvård, 7,5 hp och Allmän och specialiserad omvårdnad inom intensivvård, 15 hp.
Behörighetskrav
Antagen till specialistsjuksköterskeprogrammet, inriktningen mot intensivvård 60 hp.
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- visa fördjupade kunskaper om intensivvårdssjuksköterskans profession och kompetensområde
- analysera omvårdnadsprocessen relaterat till intensivvård
- visa fördjupade kunskaper om den högteknologiska miljöns påverkan på patienter, närstående och vårdpersonal
- analysera företeelsen smärta ur ett fysiskt, psykiskt, sociokulturellt och andligt perspektiv och jämföra olika metoder att observera och bedöma upplevelser av smärta
- visa fördjupade kunskaper om ledarskap och organisationsmodeller
- visa fördjupade kunskaper om forskningsdesign, metoder för datainsamling och dataanalys
Färdighet och förmåga
- identifiera och analysera behovet av omvårdnad för intensivvårdspatienter i alla åldrar och med varierande sjukdomstillstånd och planera omvårdnaden för den individuelle intensivvårdspatienten baserat på teorier för omvårdnad
- identifiera och bedöma förutsättningar för information, stöd och kommunikation med patienter och närstående med olika sociokulturell bakgrund relaterat till teorier för kommunikation, krisbearbetning och copingstrategier
- tillämpa kunskaper om lagar, författningar och förordningar som reglerar verksamheten inom intensivvård
- tillämpa strategier för analys och problemlösning i samband med egna studier och vid grupparbete
- tillämpa pedagogiska modeller vid muntliga presentationer och undervisning
- tillämpa fördjupade kunskaper i vetenskaplig metodik vid kritisk granskning av forskningsresultat och genomförande av studieuppgifter och skriftliga rapporter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och reflektera över betydelsen av att tillvarata patientens autonomi och integritet baserat på etiska teorier och handlingsmodeller
- reflektera över hur värderingar gällande ålder, genus, etnicitet och sexuell läggning kan påverka omvårdnaden och relatera till intensivvårdssjuksköterskans ansvar att förhindra diskriminering
- självständigt analysera och värdera olika kunskapskällor och omvårdnadsforskning inom intensivvård
- utvärdera sina kunskaper, egna prestationer och förmåga till lyhördhet och samarbete samt identifiera behovet av fortsatt kunskapsutveckling och personlig utveckling
Innehåll
- Intensivvårdssjuksköterskans profession
- Intensivvårdens miljö
- Omvårdnadshandlingar/omvårdnadsåtgärder för barn, ungdomar, vuxna och äldre
- Omvårdnadsprocessen
- Omvårdnadsteorier
- Kommunikation
- Etik
- Kristeorier, stressreaktioner och copingstrategier
- Sociokulturella skillnader, genusperspektiv, diskriminering
- Ledarskap och organisationsmodeller
- Pedagogik
- Lagar, författningar och förordningar
- Forskningsdesign
- Metoder för datainsamling
- Analysmetoder
Undervisning
- Basgruppsarbete
- Föreläsningar
- Litteraturstudier
- Författande av rapport
- Muntlig redovisning
- Seminarier
- Webbaserad undervisning
OBLIGATORISKA MOMENT
Introduktion till kurs, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning.
Examination
Examination av kursens uppställda mål sker kontinuerligt under kursens gång i form av muntliga och skriftliga uppgifter - tentamina individuellt och i grupp. Vid examination i grupp skall studenten delta aktivt med kunskap och reflektion.
Övriga föreskrifter
Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare fyra gånger (= totalt fem tentamensprov). Efter fem underkända tentamensprov kan studenten förlora sin plats i utbildningen. Grundutbildningskommittén kan dock, om synnerliga skäl föreligger, medge rätt till ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s k "blank" skrivning räknas som tentamenstillfälle. I enlighet med 6 kap. 21-22 §§ högskoleförordningen (1993:100) har studenten rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.