Omvårdnad inom psykiatrisk vård II
Kursplan, Avancerad nivå, 3PS302
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3PS302
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Vårdvetenskap A1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 28 oktober 2009
- Ansvarig institution
- Institutionen för medicinska vetenskaper
Allmänt
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot psykiatrisk vård, 60 hp . Kursen utgörs dels av teoretiska studier 7,5 hp och dels av verksamhetsförlagd utbildning (VFU) 7,5 hp.
Behörighetskrav
Godkända kurserna Psykiatri 15 hp samt Omvårdnad inom psykiatrisk vård I 15 hp.
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
Kunskap och förståelse
- visa fördjupade kunskaper i omvårdnad vid komplexa psykiatriska tillstånd
- visa fördjupade kunskaper om närståendes situation och betydelse för vården av patienter med psykisk ohälsa
- visa fördjupade kunskaper om vetenskaplig metodik.
Färdighet och förmåga
- planera och genomföra ett kvalitets- och utvecklingsarbete avseende omvårdnad inom psykiatrisk vård,
- visa fördjupad kunskap om att leda arbete i psykiatrisk vård,
- visa fördjupad förmåga att självständigt identifiera och bedöma patientens behov och resurser och att enligt bästa tillgängliga evidens, leda, planera, genomföra, samordna och utvärdera vården vid specifik psykiatrisk omvårdnad vid komplexa sjukdomstillstånd
- visa förmåga att handleda och undervisa medarbetare, studenter, patienter och närstående,
- visa förmåga till handlingsberedskap, prioritering, befrämjande av en god arbetsmiljö, samt förmåga att tillämpa strategier i effektivt resursutnyttjande,
- tillämpa kunskaper i vetenskaplig metodik, modeller teorier och referensramar relaterat till psykiatrisk omvårdnad.
- visa förmåga att utvärdera kvalitets- och utvecklingsarbete inom psykiatrisk vård,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga till ett flexibelt och problemlösande arbetssätt inom team- och nätverk
- visa förmåga att kritiskt reflektera över samt värdera sin egen kunskap och behov av utökad kunskap, att utveckla och fördjupa den egna kompetensen samt medverka till kunskapsförmedling inom kompetensområdet.
Innehåll
Arbetsmiljö och vårdmiljö
Vetenskaplig metodik
Fördjupning i omvårdnadsprocessen
Kvalitetssäkring och utvärdering
Organisation, ledarskap och grupprocesser
Närståendeperspektiv
Omvårdnadshandledning
Omvårdnad vid komplexa psykiatriska tillstånd
Patient- och närståendeutbildning
Psykiatrisk rehabilitering/habilitering
Samverkan, team- och nätverksarbete
Undervisning
Teoretiska studier: Föreläsningar, reflektionsseminarier, grupparbeten, case-metodik, litteraturstudier, hemskrivning och enskilda inlämningsuppgifter.
Verksamhetsförlagd utbildning är förlagd inom kommunala, statliga, privata och landstingsverksamheter under handledning av kliniskt verksamma specialistsjuksköterskor i form av bashandledare i samverkan med huvudhandledare samt klinisk adjunkt/lektor. Den verksamhetsförlagda utbildning inleds med gemensam planering av handledare, lärare och student, där studenten formulerar individuella mål utifrån kursens specifika mål. Innehållet i den verksamhetsförlagda utbildningen anpassas delvis efter studentens tidigare erfarenhet. Verksamhetsförlagd utbildning utgörs av färdighetsträning i tillämpning av specifik psykiatrisk omvårdnad och teoretisk återkoppling.
OBLIGATORISKA MOMENT
Introduktion till kurs, schemalagda gruppträffar, seminarier, färdighetsträning, verksamhetsförlagda studier, studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning.
Examination
Teoretiska studier: Examination av kursens uppställda mål sker kontinuerligt under kursens gång i form av muntliga och skriftliga uppgifter - tentamina individuellt och i grupp. Vid examination i grupp ska studenten delta aktivt med kunskap och reflektion.
VFU: Examination av kursen innebär bedömning av kunskaper, färdigheter och förhållningssätt enligt formulerade inlärningsmål, samt strukturerad klinisk examination (modifierad Objective Structured Clinical Examination), studieuppgifter och kliniska examinationer relaterade till kursens mål.
Övriga föreskrifter
Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare fyra gånger (= totalt fem tentamensprov). Efter fem underkända tentamensprov kan studenten förlora sin plats i utbildningen. Grundutbildningskommittén kan dock, om synnerliga skäl föreligger, medge rätt till ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s k "blank" skrivning räknas som tentamenstillfälle. I enlighet med 6 kap. 21-22 §§ högskoleförordningen (1993:100) har studenten rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.
Student som ej blivit godkänd i verksamhetsförlagd utbildning har rätt att genomgå förnyad verksamhetsförlagd utbildning en gång. (6 kap. 21 § högskoleförordningen (1993:100)).
Avbruten VFU i förtid
En student kan komma att underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen. En individuell plan skall bestämmas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av programkommittén, skall anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och hur och när kontrollen kan äga rum samt hur dessa skall gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan programkommittén har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs. Beslut om den individuella studieplanen kan av programkommittén delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentrepresentation.