Pedagogik A
Kursplan, Grundnivå, 2PE170
- Kod
- 2PE170
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Prefekten vid pedagogiska institutionen, 1 juni 2010
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen är en baskurs på grundnivå och utgör högskolepoängen 1-30 i Pedagogik. Kursen kan ingå i huvudområdet pedagogik i kandidat- och magisterexamen eller utgöra biområde i kandidat- och magisterexamen.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande ha inhämtat fördjupade kunskaper och färdigheter, så att hon/han kan
- redogöra för olika definitioner av några centrala pedagogiska begrepp
- beskriva samt kritiskt reflektera kring olika pedagogiska processer
- redogöra för och kritiskt reflektera kring olika teoretiska perspektiv på lärande
- redogöra för och jämföra några pedagogiska strömningar
- redogöra för och kritiskt reflektera kring samhällets och pedagogikens utveckling i Sverige från medeltiden till nutiden
- redogöra för och kritiskt reflektera kring olika perspektiv på makt i pedagogiska praktiker
- planera, genomföra och presentera en mindre litteraturstudie inom ett valt pedagogiskt vetenskapligt område
- söka och värdera forskningslitteratur i bibliotekens databaser på egen hand
- ge återkoppling på andra studenters/gruppers arbetsuppgifter
Innehåll
Kursen består av fyra delar: Att utforska pedagogiska processer - pedagogik som vetenskap 7,5 hp; Pedagogisk historia, 7,5 hp; Pedagogik och makt 7,5 hp och Pedagogikens redskap 7,5 hp
Huvudsakligt innehåll:
- Pedagogiska processer – grundläggande begrepp och perspektiv med särskilt fokus på lärande
- Samhällets och pedagogikens utveckling i Sverige från medeltiden till nutiden
- Olika perspektiv på maktmekanismer i pedagogiska sammanhang
- Redskap för att arbeta vetenskapligt med pedagogiska frågor
- Grundläggande kunskaper om skrivande av vetenskapliga termer och formalia regler
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarieövningar och tillämpningsövningar.
Förutom schemalagd tid förväntas deltagarna arbeta med självstudier, enskilt och i grupp. Den totala kursarbetstiden motsvarar i genomsnitt 40 timmar/vecka.
Examination
Examination sker genom skriftliga prov, muntliga och skriftliga redovisningar. Examinationen sker enskilt eller i grupp. Betygskriterier redovisas i separat dokument
Övriga föreskrifter
Pedagogik A ger behörighet till Pedagogik B/Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv B.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2010
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2009, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2009, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2009, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2009, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2008
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2008
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2005, version 3
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2005, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2005, version 1