Reproduktiv hälsa i ett livscykelperspektiv
Kursplan, Avancerad nivå, 3OG018
- Kod
- 3OG018
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Reproduktiv hälsa A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 24 november 2010
- Ansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Behörighetskrav
För studenter på barnmorskeprogrammet:
Särskild behörighet: legitimation som sjuksköterska med kandidatexamen i huvudämnet vårdvetenskap/omvårdnad. Yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 1 års heltidstjänstgöring
För studerande på fristående kurs:
Särskild behörighet: Kandidatexamen.
Mål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:
- redogöra för grundläggande begrepp inom reproduktiv hälsa och genus relaterat till sociokulturella faktorer
- beskriva reproduktionsorganens anatomi och fysiologi samt endokrinologi med utgångspunkt från olika faser i kvinnans livscykel
- beskriva sexualvanor hos ungdomar, kvinnor och män
- redogöra för abort och omhändertagande vid abort
- beskriva internationellt och nationellt arbete beträffande våld mot kvinnor samt beskriva våldets kännetecken, dynamik och effekter
- definiera sexuella övergrepp samt beskriva lämpligt bemötande samt beskriva och resonera kring betydelsen av bemötande och attityder
- redogöra för spårsäkring, provtagning, dokumentation omhändertagandet och uppföljning vid sexuella övergrepp samt anmälningsskyldighet/möjlighet
- beskriva fysiska och psykologiska aspekter för kvinnor och män kring infertilitet och diskutera lämplig utredning och olika behandlingsmetoder
- sammanfatta internationella konventioners sexuella och reproduktiva rättigheter
- beskriva de viktigaste reproduktiva folkhälsoproblemen ur ett globalt perspektiv
- diskutera hinder för optimal reproduktiv hälsa bland kvinnor ur ett fattigdomsperspektiv samt redogöra för kort- och långsiktiga åtgärder
- redogöra för grundprinciperna för organisation av mödra-, förlossningsvård, familjeplanering, säkra aborter och program för sexuellt överförda infektioner (STI) i fattiga länder
- redogöra för lagstiftning, författningar och föreskrifter inom området
- beskriva syftet med evidensbaserad vård
- belysa vetenskapsteoretiska traditioner
- redogöra för olika forskningsmetodologiska ansatser
- beskriva kvantitativa och kvalitativa forskningsresultat samt bedöma dess giltighet samt när de ska tillämpas
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenterna visa förmåga att:
- integrera kunskap, analysera komplexa situationer samt sociala, ekonomiska och politiska faktorer som påverkar:
- ungdomars sexuella och reproduktiva hälsa
- kvinnor och mäns behov och problematik vid infertilitet
- våld mot kvinnor i nära relationer och sexuella övergrepp
- behov och problematik kring abort
- fattigdomens avtryck på reproduktiv hälsa
- självständigt kunna på ett begripligt sätt förmedla relevant kunskap till, patienter, närstående, personal och studenter samt fortlöpande kunna analysera och reflektera över sin egen förmåga till kommunikation
- föreslå och argumentera för kvalitets- och förbättringsarbete i klinisk verksamhet
- formulera forskningsfrågor och hypoteser
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten visa förmåga att:
- ta tillvara sin egen etiska kompetens och stimulera till eget engagemang i etiska frågor inom reproduktiv hälsa
- visa hur etiska teorier och begrepp kan hjälpa till att strukturera den etiska avvägningen mellan olika värden
- ur ett helhetsperspektiv göra bedömningar utifrån genus, sociokulturella och vetenskapliga aspekter samt föreslå åtgärder
- självständigt kritiskt granska och bedöma relevant information, reflektera över olika fakta och frågeställningar samt ta ställning till tillämpbarhet.
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens
Innehåll
Grundläggande begrepp inom reproduktiv hälsa/ohälsa i relation till faktorer som kön, klass, identitetsutveckling, mänskliga rättigheter och familjebildning
Reproduktionsorganens anatomi, fysiologi och endokrinologi
Ungdomars sexuella och reproduktiva hälsa
Abort och abortetik
Sexualiserat våld
Infertilitet och in vitro fertilisering
Klimakteriet
Internationell reproduktiv hälsa
Lagar och förordningar som är av betydelse för reproduktiv hälsa och vid möten i vården
Forskningsetiska principer
Vetenskapsteoretiska traditioner och synsätt
Evidensbaserad vård
Forskningsdesigner
Kvantitativa metoder
Kvalitativa metoder
Undervisning
Utbildningen sker genom föreläsningar, seminarier samt genom enskilt arbete och grupparbete. Den studerande ska tillägna sig ett självstyrt lärande och identifiera sina inlärningsbehov inom aktuella områden.
Examination
För godkänt betyg krävs 70 % närvaro under kursens föreläsningar.
Examination sker kontinuerligt under kursen i form av skriftliga redovisningar samt godkänt deltagande i seminarier och grupptillfällen. För godkänt betyg krävs 70 % närvaro under kursens föreläsningar. För studerande på barnmorskeprogrammet måste samtliga följande provmoment vara godkända för tillträde till termin 2.
Provmoment
Seminarium om forskning kring reproduktiv hälsa 2 hp
Seminarium om sexualundervisning 1 hp
Seminarium om abortetik 1 hp
Skriftlig tentamen i menstruationscykeln, reproduktionsorganens anatomi och fysiologi, 2 hp
Seminarium i internationell hälsa, 1 hp
Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare fyra gånger (= totalt fem tentamensprov). Efter fem underkända tentamensprov kan studenten förlora sin plats i utbildningen. Grundutbildningskommittén kan dock, om synnerliga skäl föreligger, medge rätt till ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s k "blank" skrivning räknas som tentamenstillfälle. Enligt 6 kap. 22 § högskoleförordningen (1993:100) har studenten rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina
Grundutbildningskommittén har beslutat att följande principer för handläggning av underkända tentamina skall gälla:
att studenten skall, för att delta i det fjärde tentamensförsöket, göra en skriftlig ansökan till studierektor/kursledare. Studierektor/kursledare skall därvid tillsammans med studenten analysera situationen och vid behov erbjuda stödinsatser i syfte att optimera studentens förberedelser inför tentamen. Ej godkända moment/examinationer skall vara avklarade och godkända senast inom ramen för nästkommande kurs för att studenten skall kunna fortsätta sin utbildning utan avbrott. Dispens - om särskilda skäl föreligger kan studenten ansöka om dispens (beslut av programkommittén).