Kvinnors reproduktiva hälsa/ohälsa

6 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3OG041

Kod
3OG041
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Reproduktiv hälsa A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 24 november 2010
Ansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa

Behörighetskrav

Legitimation som sjuksköterska med kandidatexamen i huvudämnet vårdvetenskap/omvårdnad. Yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 1 års heltidstjänstgöring.

Mål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:

- redogöra för metoder för gynekologisk undersökning samt cellprovtagning

- redogöra för hormonella rubbningar, blödningsrubbning, dysmenorré, premenstruellt syndrom

- analysera behovet av information i samband med gynekologisk undersökning och avvikelser i kvinnans underliv

- redogöra för gynekologiska sjukdomar och infektioner

- ge information och rådgivning vid klimakteriska besvär samt kvinnors inkontinensproblem relaterat till etiologi samt behandlingsmetoder

- redogöra för lagstiftning, författningar och föreskrifter inom området

- kunna diskutera sambandet mellan relevant forskning och klinisk verksamhet genom att definiera olika tillämpningsområden

- redogöra för forskningsetiska överväganden

- söka kunskap utifrån ett forskningsbart problem samt välja lämplig metod för problemet, utarbeta en projektplan (PM) inför uppsatsarbetet samt redovisa vid ett seminarium

- opponera på ett i förväg tilldelat PM vid ett seminarium.

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs ska studenterna visa förmåga att:

- integrera kunskap, analysera komplexa situationer, formulera bedömningar och hypoteser, föreslå undersökningar och behandlingsmetoder samt redogöra för förväntade resultat avseende:

- gynekologiska sjukdomar, klimakteriet och den postmenopausala kvinnans hälsa och sexualitet

- maligna tumörer och onkologisk vård samt omvårdnad

- självständigt och på ett begripligt sätt kunna förmedla relevant kunskap till patienter, närstående, personal och studenter samt fortlöpande kunna analysera och reflektera över sin egen förmåga till kommunikation

- föreslå och argumentera för kvalitets- och förbättringsarbete i klinisk verksamhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs skall studenten visa förmåga att:

- ur ett helhetsperspektiv göra bedömningar utifrån etiska, sociokulturella och relevanta vetenskapliga aspekter och föreslå åtgärder

- självständigt kunna kritiskt granska och bedöma relevant information, reflektera över olika fakta och frågeställningar samt ta ställning till tillämpbarhet

- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens

Innehåll

Sexuellt överförda infektioner samt smittspårning

Gynekologiska sjukdomar, tumörer, prolaps och infektioner

Gynekologisk undersökning samt cellprovtagning

Hormonella rubbningar, blödningsrubbning, dysmenorré, premenstruellt syndrom

Klimakteriebesvär, inkontinens

Dokumentation och kvalitetsutveckling

Lagstiftning, författningar och föreskrifter inom området

Statistiska metoder och databearbetning av kvalitativa och kvantitativa data

Validitet, reabilitet

Projektplan (PM): problemformulering och metodval

Undervisning

Utbildningen sker genom föreläsningar, seminarier samt genom enskilt arbete och grupparbete.

Examination

För godkänt betyg krävs 70 % närvaro under kursens föreläsningar. Examination sker kontinuerligt under kursen i form av skriftliga redovisningar samt godkänt deltagande i seminarier. Samtliga följande provmoment måste vara godkända för tillträde till termin 2.

Provmoment:

Skriftlig tentamen i gynekologi 3 hp

PM för självständigt arbete som presenteras och examineras vid ett seminarium 3 hp

Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare fyra gånger (= totalt fem tentamensprov). Efter fem underkända tentamensprov kan studenten förlora sin plats i utbildningen. Grundutbildningskommittén kan dock, om synnerliga skäl föreligger, medge rätt till ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s k "blank" skrivning räknas som tentamenstillfälle. Enligt 6 kap. 22 § högskoleförordningen (1993:100) har studenten rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina

Grundutbildningskommittén har beslutat att följande principer för handläggning av underkända tentamina skall gälla:

att studenten skall, för att delta i det fjärde tentamensförsöket, göra en skriftlig ansökan till studierektor/kursledare. Studierektor/kursledare skall därvid tillsammans med studenten analysera situationen och vid behov erbjuda stödinsatser i syfte att optimera studentens förberedelser inför tentamen. Ej godkända moment/examinationer skall vara avklarade och godkända senast inom ramen för nästkommande kurs för att studenten skall kunna fortsätta sin utbildning utan avbrott. Dispens - om särskilda skäl föreligger kan studenten ansöka om dispens (beslut av programkommittén).

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin