Antenatal, förlossnings- och postpartumvård samt neonatalvård

8 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3OG043

Kod
3OG043
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Reproduktiv hälsa A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 15 december 2010
Ansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa

Behörighetskrav

Legitimation som sjuksköterska med kandidatexamen i huvudämnet vårdvetenskap/omvårdnad. Yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 1 års heltidstjänstgöring.

Mål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:

- identifiera barnmorskans ansvar och funktion i samband med graviditet och förlossning

- beskriva graviditetens normala fysiska och psykiska utvecklingsfaser

- redogöra för fostrets normala utveckling och tillväxt samt placentautveckling

- kunna tillämpa nationella riktlinjer för mödrahälsovård och föräldrautbildning

- informera om metoder inom prenataldiagnostik samt analysera och värdera etiska frågeställningar

- ange hur våld i samband med graviditet kan påverka mor och barn samt kunna tillämpa lagstiftningen kring anmälningsskyldighet/möjlighet

- beskriva födandets normala förlopp samt diskutera fysiologiska, psykologiska och sociala aspekter

- förklara handläggningen av förlossningens normala förlopp

- analysera och bedöma vad som är ett normalt kardiotokografi (CTG)

- kunna tillämpa olika former av förlossningsanalgesi och förlossningsanestesi

- kunna tillämpa pre- och postoperativ vård i samband med operativa ingrepp före, under och efter förlossningen

- planera och organisera vård av mor och barn efter förlossningen

- identifiera olika typer av vaginal- och perinealbristningar, bedöma behov av episiotomi samt tillämpa olika sutureringstekniker

- redovisa kunskaper om amningsfysiologi och -anatomi

- beskriva och initiera den naturliga amningsprocessen samt identifiera komplikationer i samband med amning

- diskutera amning i ett helhets- och globalt perspektiv

- beskriva och diskutera tillstånd, reaktioner och förändringar hos foster och nyfödda barn (Apgar), föreslå åtgärder och diskutera dess konsekvenser, samt redogöra för adekvat behandling vid akuta situationer

- referera till lagstiftning, författningar och föreskrifter inom området

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att:

- integrera kunskap vid, analysera komplexa situationer, formulera bedömningar och hypoteser, föreslå undersökningar och behandlingsmetoder, genomföra, följa upp och analysera resultat avseende:

- vård i samband med graviditet

- vård vid normal förlossning

- vård under normalt puerperium

- vård av det nyfödda barnet

- självständigt kunna och på ett begripligt sätt förmedla relevant kunskap till patienter, närstående, personal och studenter samt analysera och reflektera över sin egen förmåga till kommunikation

- demonstrera förmåga att utföra yttre palpation, vaginal undersökning förlossningshandgrepp samt suturering

- föreslå och förklara olika former av förlossningsanalgesi och förlossningsanestesi samt assistera vid EDA

- föreslå råd/undervisning/stöd till föräldrar under normala förhållanden

- dokumentera vården och patientdata enligt lagstiftningens krav

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs skall studenten visa förmåga att:

- ur ett helhetsperspektiv göra bedömningar utifrån etiska kulturella och relevanta vetenskapliga aspekter och utifrån dessa bedömningar föreslå åtgärder

- självständigt kunna kritiskt granska och bedöma relevant information, reflektera över olika fakta och frågeställningar samt ta ställning till vad som är normal graviditet och förlossning samt normalt puerperium

- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens

Innehåll

Graviditetens normala fysiska och psykiska utvecklingsfaser.

Embryologi, fostrets utveckling och tillväxt samt placentas utveckling

Hälsoövervakning och hälsoundervisning under graviditet/kost, motion, tobak, läkemedel, droger

Prenataldiagnostik

Föräldrautbildning

Barnmorskans funktion och ansvar i förlossningsvård

Födandets normala förlopp, fysiologiska, psykologiska och sociala aspekter

Övervakning av mor/barn under normal förlossning

Fosterljudsregistrering, kardiotokografi

Smärta och smärtlindring

Bristningar, episiotomi och suturering

Barnets anpassning, omställning och omhändertagandet i samband med födelsen

Normalt puerperium

Amningens normala förlopp, fysiologiska och psykologiska aspekter

Prematuritet

Fosterasfyxi

Neonatalvård

Dokumentation och kvalitetsutveckling

Lagar och förordningar som är av betydelse vid möten i vården

Lagstiftning, författningar och föreskrifter som styr barnmorskeyrket

Undervisning

Utbildningen sker genom föreläsningar, seminarier samt genom enskilt arbete och grupparbete. Den studerande ska tillägna sig ett självstyrt lärande och identifiera sina inlärningsbehov inom aktuella område.

Examination

För godkänt betyg krävs 70 % närvaro under kursens föreläsningar. Examination sker kontinuerligt under kursen i form av skriftliga redovisningar samt obligatoriskt godkänt deltagande i seminarier och grupptillfällen. Samtliga provmoment måste vara godkända för tillträde till termin 2.

Provmoment:

Förlossningshandgrepp yttre palpation, vaginal undersökning, CTG 1 hp

Seminarium om olika vårdformer 1 hp

Suturering 1 hp

Tentamen normal graviditet, embryologi och placentafysiologi 3 hp

Seminarium neonatologi 2 hp

Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare fyra gånger (= totalt fem tentamensprov). Efter fem underkända tentamensprov kan studenten förlora sin plats i utbildningen. Grundutbildningskommittén kan dock, om synnerliga skäl föreligger, medge rätt till ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s k "blank" skrivning räknas som tentamenstillfälle. Enligt 6 kap. 22 § högskoleförordningen (1993:100) har studenten rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina

Grundutbildningskommittén har beslutat att följande principer för handläggning av underkända tentamina skall gälla:

att studenten skall, för att delta i det fjärde tentamensförsöket, göra en skriftlig ansökan till studierektor/kursledare. Studierektor/kursledare skall därvid tillsammans med studenten analysera situationen och vid behov erbjuda stödinsatser i syfte att optimera studentens förberedelser inför tentamen. Ej godkända moment/examinationer skall vara avklarade och godkända senast inom ramen för nästkommande kurs för att studenten skall kunna fortsätta sin utbildning utan avbrott. Dispens - om särskilda skäl föreligger kan studenten ansöka om dispens (beslut av programkommittén).

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin