Jämförande indoeuropeisk språkforskning A

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5JS101

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5JS101
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Indologi G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 22 oktober 2012
Ansvarig institution
Institutionen för lingvistik och filologi

Allmänt

Kursen ges som fristående kurs. Kursen kan räknas till biområdet Jämförande indoeuropeisk språkforskning i kandidatexamen.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Engelska 6 eller Engelska B (områdesbehörighet A2/2)

Mål

Mål

Delkurs 1: Introduktion till komparativ och historisk språkvetenskap, 7,5 hp:

Utbildningens syfte är att studenten ska få inblick i språk, språksläktskap och språkförändring. Vidare ska studenten tillägna sig kunskaper om den jämförande och den historiska språkforskningens grundläggande antaganden samt utveckla färdighet i tillämpningen av komparativ metodik.

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna

  • identifiera, illustrera och med språkvetenskaplig terminologi beskriva språkförändringar på språkets olika plan (fonologiska, morfologiska, lexikaliska, semantiska och syntaktiska förändringar),
  • redogöra för och förklara grundläggande antaganden inom den historiska språkforskningen,
  • tillämpa den komparativa metoden med avseende på frågor om genetiskt språksläktskap,
  • genomföra enkla fonologiska, morfologiska och semantiska rekonstruktioner med hjälp av den historiska och komparativa metoden.

Delkurs 2: Från Indien till Island: introduktion till indoeuropeiska språk, 7,5 hp:

Utbildningens syfte är att studenten ska tillägna sig elementära kunskaper om den indoeuropeiska språkfamiljen och dess enskilda grenar genom tiderna. Vidare ska studenten utveckla kunskap om relevanta kulturförhållanden och problematiken kring arkeologin och urhemsfrågan.

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • identifiera de språk och lista de huvudgrupper ("subfamiljer") som ingår i den indoeuropeiska språkfamiljen,
  • redogöra för kronologin, de äldsta språkliga minnesmärkena och traderingssätten av enskilda språk och språkgrupper,
  • redogöra för kriterier för etableringen av ett genetiskt släktskap mellan de indoeuropeiska språken,
  • skissera subgrouping och tillämpa metoden på valda grenar,
  • urskilja och översiktligt beskriva särdrag hos valda språk eller språkgrupper inom den indoeuropeiska språkfamiljen,
  • förklara problematiken kring arkeologisk evidens, urhemsfrågan och ett gemensamt ie. kulturarv,
  • självständigt sammanställa och bearbeta material kring en vald frågeställning och presentera det skriftligt eller muntligt.

Delkurs 3: Indoeuropeisk språkstruktur I: fonologi och etymologi, 5 hp:

Kursen syftar till att ge studenten en första introduktion i det rekonstruerade pie. språkets grundläggande strukturer. Studenten ska tillägna sig baskunskaper om protoindoeuropeiskans fonologiska system, om ljudförändringar som sker i valda språkgrenar samt att få inblick i ie. etymologi.

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • redogöra för protoindoeuropeiskans (pie.) fonologiska system och problemställningar kring dess etablering,
  • redogöra för rotstruktur och avljudsystem i pie.,
  • redogöra för laryngalteorien och dess implikationer i indiskan och grekiskan,
  • redogöra för ljudförändringarna som sker mellan pie. och fornindoiranska resp. fornindiska, och för de viktigaste ljudförändringarna som sker mellan pie. och grekiska, mellan pie. och latin och mellan pie. och urgermanska,
  • utifrån givna ordformer på sanskrit, grekiska och urgermanska rekonstruera motsvarande pie. fonologiska och morfologiska strukturer-

Delkurs 4: Introduktion till Sanskrit, 10 hp:

Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig baskunskaper om ett ie. fornspråks grundläggande fonologiska, morfologiska och syntaktiska strukturer. Sanskrit väljs som utgångspunkt med tanke på att både det pie. fonologiska och morfologiska systemet är i särklass väl bevarade och transparenta i fornindiskan.

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna

  • redogöra för sanskrits plats inom och särställning bland Indiens språk
  • läsa, skriva och transkribera devanagari
  • behärska passivt sandhi och aktivt sanskrits grundläggande flexions- och ordbildningsmorfologi
  • analysera (passivt) och konstruera (aktivt) enkla sanskrit meningar
  • översätta (med lexikon) enkla texter från sanskrit till svenska på en rimlig stilnivå
  • beskriva huvuddragen av sanskrits fonemsystem, flexionsmorfologi och ordbildning och deras respektive semantiska innebörd samt sanskrits grundläggande syntax med användning av språkvetenskaplig terminologi

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser:

Delkurs 1. Introduktion till komparativ och historisk språkvetenskap, 7,5 hp:

Genomgång av vanliga typer av språkförändringar. Genomgång av grundläggande antaganden och metodik inom den jämförande och den historiska språkforskningen.

Delkurs 2. Indoeuropeiska språk: Från Indien till Island, 7,5 hp:

Översikt över språk som ingår i den indoeuropeiska språkfamiljen samt diskussion om genetiskt släktskap. Genomgång av enskilda språk och språkgrupper som ingår i den indoeuropeiska språkfamiljen med diskussion om deras särdrag, traderingssätt och äldsta bevarade källor och relevanta kulturförhållanden. Elementär introduktion i det gemensamma indoeuropeiska diktarspråket. Diskussion beträffande ett gemensamt kulturarv, arkeologisk evidens och urhemsfrågan.

Delkurs 3. Indoeuropeisk språkstruktur I, 5 hp:

Översikt över de indoeuropeiska språkgrenarnas gemensamma fonologiska och morfologiska grunddrag. Introduktion i indoeuropeiskans fonologi och etymologi. Översikt över framförallt de fonologiska utvecklingar som utgör särskiljande drag mellan de enskilda indoeuropeiska språken.

Delkurs 4. Sanskrit, 10 hp:

Översikt över Indiens språk. Introduktion i devanagari. Det väsentligaste av det episka och klassiska san¬skritspråkets ljud- och formlära.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens självständiga lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen. Deltagande i all undervisning är obligatorisk. Vid lektionsundervisning med språkliga moment krävs en god förberedelse till och aktiv medverkan vid varje lektionstillfälle.

Examination

Studenterna visar resultaten av sitt lärande genom en kombination av examinerande moment. Dessa moment är muntliga eller skriftliga. De äger rum vid schemalagd tid och plats (t.ex. inom ramen för ordinarie undervisning), alternativt är sådana som studenten utför på egen hand. Delkurs 2 innefattar ett PM.

Fördjupning i förhållande till examensfordringarna

Kursen avser första terminens studier inom huvudområdet indologi. Fördjupning till filosofie kandidatexamen kräver ytterligare 90 hp inom detta, varav ett självständigt arbete

om 15 hp.

Övriga föreskrifter

Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin