Irland idag - samhälle, kultur och ny litteratur
Kursplan, Grundnivå, 9LF022
- Kod
- 9LF022
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 20 oktober 2011
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen är en fristående kurs. Den vänder sig till lärare i engelska i grundskolans högre årskurser, gymnasieskolan och vuxenundervisningen.
Kursplanen gäller från och med vårterminen 2011.
Kursansvarig institution/ motsv.: Fortbildningsavdelningen för skolans internationalisering.
Behörighetskrav
30 hp i engelska eller motsv.
Mål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:
– uppvisa kunskaper och insikter om irländsk samhällsutveckling och nyskriven irländsk litteratur
– identifiera och beskriva kulturella och samhälleliga fenomen i dagens Irland
– tillämpa sina kunskaper om det irländska samhället och litteraturen i sin undervisning i engelska
– genomföra en självständig fördjupning inom något av de studerade områdena
– presentera resultatet av den självständiga fördjupningen på engelska såväl skriftligt som muntligt
Innehåll
Kursen behandlar kultur- och samhällsfrågor i republiken Irland med fokus på samhällsutvecklingen de senaste decennierna. En historisk bakgrund till konflikten och fredsprocessen i Nordirland ingår också i kursen. Innehållet presenteras i form av föredrag, faktatexter, artiklar, nyskriven skönlitteratur, musik och film. Deltagarna ges möjlighet att utveckla och presentera egna aktiviteter för att integrera kultur, litteratur och samhällsfrågor i engelskundervisningen.
Som avslutning på kursen görs en studieresa till Irland, med studiebesök och möten med författare. För den som inte har möjlighet att resa erbjuds valbara alternativa skrivuppgifter.
Undervisning
Seminarier, litteraturläsning samt ett eget arbete med en undervisningsmetodisk fördjupningsuppgift. Kursen ges på engelska.
Examination
Muntliga och skriftliga presentationer av litteratur och genomförda utvecklingsprojekt. Individuellt skriftligt arbete där deltagaren reflekterar över alla kursdeltagares utvecklingsprojekt.