Diabetes - med inriktning mot vuxnas lärande
Kursplan, Avancerad nivå, 3ME045
- Kod
- 3ME045
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 15 november 2011
- Ansvarig institution
- Institutionen för medicinska vetenskaper
Allmänt
Kursen är en fristående kurs omfattande 7,5 hp.
Behörighetskrav
Sjuksköterskeexamen och minst två års yrkeserfarenhet som leg.
sjuksköterska. Diabetesvård I á 15 hp eller motsvarande.
Mål
Mål:
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- visa kunskaper om diabetessjuksköterskans profession och kompetensområde inom utbildning för vuxna personer med diabetes
- utveckla sina kunskaper i andragogik (vuxenlärande) utifrån ett pedagogiskt och vårdvetenskapligt perspektiv
- förklara faktorer som påverkar en vuxen persons inlärning vad gäller diabetes
- diagnostisera utbildningsbehov hos den vuxne personen med diabetes
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- ta ställning till en vuxen persons behov av egenvård vid diabetes
- ta ställning till hur vuxna personer med diabetes utvecklar sin förmåga att omhänderta/klara sin diabetes
- självständigt identifiera faktorer som påverkar inlärning hos vuxna med diabetes
- självständigt kunna arrangera utbildning för vuxna personer med diabetes
- kritiskt granska vetenskapliga arbeten som berör utbildning för vuxna med diabetes
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- ställa samman, värdera och tillämpa ny kunskap och forskningsresultat för den vuxne personen med diabetes
- på vetenskaplig grund analysera specifika insatser för vuxna personer med diabetes
- ta ställning till pedagogiska teorier för lärande hos vuxna med diabetes
Innehåll
Egenvårdsbehov hos den vuxne personen med diabetes
Speciella problem i samband med inlärning hos den vuxne personen med diabetes
Evidensbaserad utbildning till vuxna personer med diabetes
Undervisning
Problemlösning, grupparbete och föreläsningar
Litteraturstudier. Till den ordinarie kurslitteraturen tillkommer vetenskapliga artiklar
Rapportskrivning individuellt
Muntlig redovisning och opponentskap
Seminarier
Examination
Kursens uppställda mål examineras genom skriftlig individuell rapportskrivning och muntliga redovisningar individuellt och i grupp. För godkänd kurs krävs deltagande vid alla undervisningstillfällena, aktivt deltagande i seminarier, godkänd individuell rapport samt godkänd grupparbetsuppgift. Studenten skall med godkänt resultat kunna problematisera och redogöra för fakta, analysera och värdera vetenskapliga studier samt vid seminariet visa förmåga till problemlösning, samarbete och ledarskap.
Övriga föreskrifter
Föreskrifter för omtentamen
Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare fyra gånger (= totalt fem tentamensprov). Efter fem underkända tentamensprov kan studenten förlora sin plats i utbildningen.
Grundutbildningskommittén kan dock, om synnerliga skäl föreligger, medge rätt till ytterligare tentamenstillfälle.
Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s k "blank" skrivning räknas som tentamenstillfälle.
I enlighet med 6 kap. 21-22 §§ högskoleförordningen (1993:100) har studenten rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.
Student som ej blivit godkänd i verksamhetsförlagd utbildning/praktik har rätt att genomgå förnyad verksamhetsförlagd utbildning/praktik en gång (6 kap. 21 § högskoleförordningen (1993:100)).
Registrering av personuppgifter
Förordning av studier mm. Vid universitet och högskolor (SFS 1993: 1153) kommer vissa studentuppgifter att registreras. Studenten har rätt att få utdrag ur personregistret (enligt Datalagen 1973:289) vad gäller uppgifter som rör honom/henne.