Spanska B3

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5SP013

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5SP013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Spanska G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 11 maj 2012
Ansvarig institution
Institutionen för moderna språk

Allmänt

Kursen ges inom Lärarprogrammet, inriktning Spanska.

Fr.o.m. år 2011 ingår denna kurs i Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan 300/330 hp.

Kursansvarig institution: Institutionen för moderna språk.

Behörighetskrav

Minst 15 p/22,5 hp godkända av Allmänt utbildningsområde I eller Lärares arbete A och minst 14 p/21 hp av Spanska A, vari ska ingå Skriftlig språkfärdighet.

Mål

Utbildningen syftar till att öka den skriftliga och muntliga språkfärdigheten samt att fördjupa kunskaperna om det spanska språket och den spanskspråkiga litteraturen samt ger insikter i ämnesmetodik och ämnesdidaktik.

Efter avslutad kurs ska studenten

• i tal och skrift kunna uttrycka sig sammanhängande och med säkerhet

• ha förvärvat tillräckliga teoretiska insikter i spansk litteraturvetenskap för att kunna analysera texter

• ha fått fördjupade insikter i och praktiska erfarenheter av

spanskundervisningens metodik inom det svenska skolväsendet

• genom studier vid utländsk institution ha fått praktiska erfarenheter av metodik och planering vid undervisning i spanska som andraspråk

Kursen består av fyra delkurser med följande förväntade studieresultat:

Delkurs 1. Skriftlig språkfärdighet, 7,5 hp

Efter avslutad kurs ska studenten:

• väl behärska mer komplexa strukturer i spanskan för att kunna översätta svensk text till spanska

• kunna använda ett mer avancerat spanskt ordförråd

• vara väl förtrogen med skillnader och likheter mellan svenskt och spanskt språkbruk

Delkurs 2. Nutida litteratur, 7,5 hp

Efter avslutad kurs ska studenten

• i såväl muntlig som skriftlig form kunna analysera grundläggande språkliga, litterära och innehållsmässiga aspekter av en text

• ha skrivit en mindre uppsats på spanska utformad så att den förbereder studenten för examensarbetet på C-nivån

• kunna sätta in de lästa verken i ett litteratur- och kulturhistoriskt sammanhang

• ha viss förmåga att göra en litteraturvetenskaplig analys av de lästa verken

Delkurs 3 a. Spanska, ämnesdidaktik 7,5 hp

Efter genomgången kurs ska den studerande ha inblick i ämnesdidaktiken för spanska.

Efter avslutad kurs ska studenten:

• kunna uppvisa goda kunskaper vad gäller teori och metod inom språkinlärning i allmänhet och inom spanska i synnerhet

• planera undervisning i spanska utifrån aktuella styrdokument

• kunna kritiskt bedöma nya undervisningsmetoder och inlärningsstrategier inom spanska

• kunna redogöra för och diskutera centrala didaktiska forskningsområden,

• visa förmåga att reflektera över medvetna didaktiska val inom det valda språkämnet och motivera dessa utifrån en analys av verksamhetens mål och elevers förutsättningar för lärande

• söka, sammanställa och tolka relevant vetenskaplig didaktisk litteratur.

Delkurs 3 b. Didaktik och praktik, VFU, 7,5 hp

Efter avslutad kurs ska studenten:

• ha fått fördjupade insikter i kopplingen mellan ämnesstudier och yrkesverksamhet

• ha fått erfarenhet av hur undervisningen i spanska bedrivs och organiseras inom relevanta skolformer

• ha fått praktisk erfarenhet av att planera och genomföra undervisning i spanska

Delkurs 4 a. Skola och lärande i ett målspråksland 7,5 hp

Efter avslutad kurs ska studenten:

• ha fördjupat sin kännedom om spanskt skolväsende och samhällsliv

• ha utökat sina färdigheter i att kommunicera på spanska

• ha god kännedom om undervisningsterminologi på spanska

Delkurs 4 b. Utlandsstudier, VFU, 7,5 hp

Efter avslutad kurs ska studenten:

• ha fördjupat sin kännedom om spanskt skolväsende och samhällsliv

• ha utökat sina färdigheter i att kommunicera på spanska

• ha god kännedom om undervisningsterminologi på spanska

• i skriftlig form på spanska kunna göra en lektionsplanering

Innehåll

Delkurs 1. Skriftlig språkfärdighet, 7,5 hp

Översättning från svenska till spanska. Systematiska övningar i spansk grammatik.

Delkurs 2. Nutida litteratur, 7,5 hp

Introduktionsföreläsningar i Spaniens och Latinamerikas litteraturhistoria från 1900-talet. Genomgång av skönlitterära verk från 1900-talet till ett omfång av ca 1 000 sidor. 1900 talets spanska och latinamerikanska litteraturhistoria studeras med särskild hänsyn till de litterära riktningarna och de lästa författarna. Texterna studeras från såväl språklig som litterär synpunkt. Förmågan till analys av litterär text tränas, liksom den muntliga framställningsförmågan. Varje studerande fullgör inom ramen för kursen två självständiga uppgifter: en muntlig och en skriftlig. Den skriftliga redovisas i form av en mindre uppsats om ca 4 sidor, som genom ämnesval och krav på utformning ska förbereda den studerande för examensarbetet på C-nivån.

Delkurs 3 a. Spanska, ämnesdidaktik 7,5 hp

Utifrån de viktigaste teorierna inom språkinlärning och ämnesdidaktik behandlar kursen undervisning i språk ur såväl teoretiskt som tillämpat perspektiv. En särskilt viktig del är systematisk reflexion över undervisning och dess relation till ämnesdidaktisk teori.

Delkurs 3 b. Didaktik och praktik, VFU, 7,5 hp

Kursen är till största delen förlagd till skolväsendet. Studenten handleds under en treveckorsperiod av en lärarutbildare som är verksam inom skolan. Genom auskultationer, deltagande i skolans inre arbete och egen undervisning får studenten tillfälle att knyta samman ämnesstudierna med den pedagogiska yrkesverksamhet som lärarutbildningen leder fram till. Perioden inleds på ämnesinstitutionen med seminarier över metodiska och didaktiska frågor och sammanfattas med en skriftlig redovisning där studenten reflekterar över sina erfarenheter från VFU-n och sätter dem i relation till ämnesstudierna och sin kommande lärarroll.

Delkurs 4 a. Skola och lärande i ett målspråksland 7,5 hp

Kursen består av fyra veckors utlandsstudier. Den planeras och genomförs i samarbete med en utbildningsanordnare i ett spanskspråkigt land. Stor vikt läggs vid specifikt ämnesmetodiska frågor. Studenterna får göra studiebesök på skolor och får också följa utbildningen av lärare i spanska som andraspråk vid den mottagande utländska institutionen. Kursen avslutas med ett mindre arbete på spanska i form av en lektionsplanering, som bedöms av den utländska institutionen.

Delkurs 4 b. Utlandsstudier, VFU, 7,5 hp

Kursen består av fyra veckors utlandsstudier som ingår i den obligatoriska verksamhetsförlagda utbildningen. Den planeras och genomförs i samarbete med en utbildningsanordnare i ett spanskspråkigt land. Stor vikt läggs vid specifikt ämnesmetodiska frågor. Studenterna får göra studiebesök på skolor och får också följa utbildningen av lärare i spanska som andraspråk vid den mottagande utländska institutionen. Kursen avslutas med ett mindre arbete på spanska i form av en lektionsplanering, som bedöms av den utländska institutionen.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, individuell handledning och studiebesök. Informationsteknologi används för informationssökning och som pedagogiskt stöd.

Examination

Examination sker både skriftligt och muntligt samt genom fortlöpande bedömning.

För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att detta betyg erhållits på minst 22,5 hp, vari ska ingå delkurs 1.

Fördjupning i förhållande till examensfordringarna

Kursen avser andra terminens studier i ämnet spanska. För ämnesfördjupning till filosofie kandidatexamen krävs ytterligare 30 hp (Spanska C), varav ett självständigt arbete om 15 hp. För ämnesfördjupning till filosofie magisterexamen krävs därutöver ytterligare 30 hp (Spanska D1), och till filosofie masterexamen ytterligare 60 hp (Spanska D2 och Spanska E1).

Övriga föreskrifter

Kursen får ej medtas i examen tillsammans med Spanska B eller Spanska B 20.

För studenter antagna till lärarprogrammet HT11 och senare gäller delkurserna 3 a och 4 a.

För studenter antagna till lärarprogrammet före HT11 gäller delkurserna 3 b och 4 b.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin