Hatets ideologier: antisemitism, antiziganism, homofobi och islamofobi

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 5RT179

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5RT179
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Idé- och lärdomshistoria G1F, Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Teologiska fakultetsnämnden, 19 mars 2012
Ansvarig institution
Teologiska institutionen

Allmänt

Kursen ingår i området Religionshistoria med religionsbeteendevetenskap

Kursen ingår i området Idéhistoria

Kursen utgör fristående kurs

Kursen kan ingå i Religionsvetenskapligt program, kandidatprogram 180 hp

Kursen kan ingå i Historikerprogrammet, kandidatprogram, 180 hp

Kursen kan ingå i lärarprogrammet

Behörighetskrav

30 hp inom det humanistiskt-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet

Mål

Kursen övergripande syfte är att studenterna skall erhålla och producera kunskap kulturellt, religiöst, socialt och politiskt reproducerade aversioner mot och exkludering av judar, romer, hbt-personer och muslimer under skilda tidsperioder, med tonvikt på den svenska och västerländska historien.

Efter genomgången kurs skall studenterna på en grundläggande nivå kunna:

  • redogöra för huvudfaserna i antisemitismens, antiziganismens, homfobins och islamofobins historiska utveckling och dess kulturella, politiska, sociala och religiösa beståndsdelar
  • jämföra och analysera historisk och modern antisemitisk, antiziganistisk, homofobisk och islamofobisk retorik, som den t.ex. kommer till uttryck i olika essentiella och kollektiviserande diskurser
  • identifiera och analysera föreställningar, motiv och tankefigurer uttryckta i tal, text och bild
  • exemplifiera och diskutera teologiskt underbyggda aversioner mot judar, romer, hbt-personer och muslimer under skilda tidsperioder
  • redogöra för vetenskapligt underbyggda former av essentialistiskt skillnadstänkande och exkluderingspraktiker
  • redogöra för hur den svenska staten förhållit sig till judar, romer, homosexuella och muslimer under skilda tidsperioder och på vilka grunder förändring sker
  • redogöra för och reflektera över likheter och skillnader mellan antisemitism, antiziganism och islamofobi
  • beskriva hur diskriminerade kategorier och grupper i vissa sammanhang ställs mot varandra
  • redogöra för den ”judiska frågans” historiska och nationella kontexter
  • redogöra för och diskutera olika definitioner av och teorier om antisemitism, antiziganism, homofobi och islamofobi
  • visa prov på självständigt kritiskt tänkande och argumentera för sina ståndpunkter såväl skriftligt som muntligt
  • kritiskt reflektera över sina egna föreställningar och värderingar

Innehåll

Kursen fokuserar på kulturellt, religiöst, socialt och politiskt reproducerade aversioner mot och exkludering av judar, romer, hbt-personer och muslimer under skilda tidsperioder, med tonvikt på den svenska och västerländska historien. Kursen är indelad i två moment som behandlar tiden före respektive efter andra världskrigets slut. Studenten erhåller empiriska kunskaper, teoretiska perspektiv och analytiska verktyg för att kritiskt kunna skärskåda och förhålla sig till skillnadstänkandets teori och praktik.

Undervisning

Undervisningen ges i form av föreläsningar, obligatoriska seminarier samt eventuella studiebesök. Viss undervisning på engelska kan förekomma.

Examination

Examination sker genom hemtentamina (5 hp + 5 hp), skriftliga inlämningsuppgifter och aktivt seminariedeltagande (2,5 hp + 2,5 hp).

Övriga föreskrifter

För fullgjord kurs krävs minst 75% närvaro på de undervisningsmoment som beskrivs i kursplanen. Frånvaro därutöver kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) som beslutas av kursansvarig lärare.

Övergångsbestämmelser

Personer som läst denna kurs enligt äldre kursplan har möjlighet att tentera kursen enligt den kursplanen inom två år efter kurstillfället. Om särskilda skäl föreligger, kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges inte undervisning enligt äldre kursplan.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin