Swahili 1
Kursplan, Grundnivå, 5SW002
- Kod
- 5SW002
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 22 oktober 2012
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Engelska 6 eller Engelska B (områdesbehörighet A2/2)
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten för att förtjäna betyget Godkänd minst kunna:
- redogöra för huvuddragen i swahilispråkets ortografi (skriftsystem), fonologi (ljudstruktur), morfologi (ordbildningslära) och syntax (satslära) utifrån grundläggande språkvetenskaplig terminologi,
- redogöra för de viktigaste principiella skillnaderna mellan swahili och svenska vad gäller ortografi, fonologi, morfologi och syntax,
- beskriva och praktiskt använda de grundläggande tempus- och aspektformerna hos verb, i jakande och nekande konstruktioner,
- beskriva och praktiskt använda de vanligaste subjekts- och objektsformer hos verb, i jakande och nekande konstruktioner,
- beskriva och praktiskt använda substantiv i de vanligaste substantivklasserna, samt kongruenssystemen hos grundläggande adjektiv och pronomen,
- läsa upp elementära texter på swahili med ett begripligt uttal,
- översätta enkla meningar till och från swahili med hjälp av ett lexikon.
Innehåll
Nybörjarkurs i modern swahili, i första hand det moderna tal- och litteraturspråket. Den allmänna fonetikens och grammatikens grundbegrepp och terminologi genomgås med tillämpning på swahilisspråkets fonetiska system. Övningar i talspråk och intonation. Den moderna swahilins morfologi, ordbildningslära och det väsentligaste av syntaxen. Läsning av elementära prosatexter och dialoger. Översättningsövningar till och från swahili. Genomgång av en enklare handbok.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen.
Examination
Studenterna visar resultaten av sitt lärande genom en kombination av examinerande moment. Dessa moment kan vara muntliga eller skriftliga. De kan äga rum vid schemalagd tid och plats (t.ex. inom ramen för ordinarie undervisning), eller vara sådana som studenten utför på egen hand. Föreskrifter om detta föreligger vid kurstillfällets början.