Specifik omvårdnad med inriktning mot psykosocial cancervård I

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3FV312

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3FV312
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Medicinsk vetenskap A1N, Vårdvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 23 januari 2013
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Allmänt

Kursen utgörs av teoretiska studier och ingår i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot onkologisk vård 60 hp.

Behörighetskrav

Antagen till specialistsjuksköterskeprogrammet, inriktningen mot onkologisk vård.

Mål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna

Kunskap och förståelse

  • visa fördjupade kunskaper om psykologiska reaktioner i samband med cancersjukdom och behandling och olika psykosociala interventioner till patienter med cancersjukdom och deras närstående
  • visa fördjupade kunskaper om etiska teorier och analysera och reflektera över hur dessa teorier kan anpassas till omvårdnaden inom cancervården
  • visa fördjupade kunskaper om kristeorier och teorier inom omvårdnaden inom cancervården, så som copingteorin, teorin om salutogenes, begreppen livsvärden, livskvalitet och response shift
  • visa fördjupade kunskaper om närståendes situation vid en cancersjukdom
  • översiktligt beskriva rehabilitering av patienter med cancer och hur cancersjukdom påverkar den äldre patienten
  • visa fördjupad kunskap om närståendes situation och barn och ungdomar som anhöriga
  • reflektera över hur värderingar gällande ålder, genus, och sexuell läggning kan påverka omvårdnaden och relatera till specialistsjuksköterskans ansvar att förhindra diskriminering
  • redogöra för samt konkretisera metoder och strategier för psykosocialt stöd och information till cancerpatienten och familjen
  • visa fördjupade kunskaper om intervjuteknik
  • beskriva psykosociala problem i samband med genetisk rådgivning

Färdighet och förmåga

  • identifiera och analysera förutsättningar för information och en fungerande kommunikation med patienter och närstående med olika sociokulturell bakgrund
  • tillämpa strategier för analys och problemlösning i samband med egna studier och vid grupparbete
  • självständigt genomföra intervju med en närstående till cancersjuk
  • självständigt analysera intervjun med närstående avseende tillämpning av kristeori, copingteori och KASAM-teorin samt de närståendes behov av stöd från hälso- och sjukvården

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • identifiera etiska frågeställningar i relation till information och kommunikation
  • reflektera över och kritiskt värdera olika komplementära behandlingsmetoder
  • reflektera över empatiskt bemötande och professionellt förhållningssätt vid psykosociala interventioner till patienter med cancersjukdom och deras närstående

Innehåll

Olika psykosociala teorier tillämpbara inom cancervård

Information till patienter med cancersjukdom och deras närstående

Rehabilitering vid cancersjukdom

Närståendes situation

Närstående stöd

Barn och ungdomar som anhöriga

Cancer hos äldre

Intervjuteknik

Etiska frågeställningar i relation till kommunikation och information

Komplementära behandlingsmetoder

Psykosociala aspekter på genetisk rådgivning

Undervisning

Föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och handledning vid rapportskrivning. Webbaserad undervisning och diskussionsforum. Verksamhetsinriktade studieuppgifter.

OBLIGATORISKA MOMENT

Introduktion till kurs, schemalagda gruppträffar, seminarier, studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning.

Examination

Examination av kursens uppställda mål sker kontinuerligt under kursens gång i form av muntliga och skriftliga uppgifter - tentamina individuellt och i grupp. Vid examination i grupp ska studenten delta aktivt med kunskap och reflektion.

För godkänd kurs krävs:

  • godkänd rapport
  • godkänt aktivt deltagande i examinationsseminariet
  • godkänt aktivt deltagande i obligatoriska moment

Övriga föreskrifter

Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare fyra gånger (= totalt fem tentamensprov). Efter fem underkända tentamensprov kan studenten förlora sin plats i utbildningen. Grundutbildningskommittén kan dock, om synnerliga skäl föreligger, medge rätt till ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s k "blank" skrivning räknas som tentamenstillfälle. I enlighet med 6 kap. 21-22 §§ högskoleförordningen (1993:100) har studenten rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin