Specifik omvårdnad med inriktning mot psykosocial cancervård I
Kursplan, Avancerad nivå, 3FV312
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3FV312
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Medicinsk vetenskap A1N, Vårdvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 23 januari 2013
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Allmänt
Kursen utgörs av teoretiska studier och ingår i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot onkologisk vård 60 hp.
Behörighetskrav
Antagen till specialistsjuksköterskeprogrammet, inriktningen mot onkologisk vård.
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
Kunskap och förståelse
- visa fördjupade kunskaper om psykologiska reaktioner i samband med cancersjukdom och behandling och olika psykosociala interventioner till patienter med cancersjukdom och deras närstående
- visa fördjupade kunskaper om etiska teorier och analysera och reflektera över hur dessa teorier kan anpassas till omvårdnaden inom cancervården
- visa fördjupade kunskaper om kristeorier och teorier inom omvårdnaden inom cancervården, så som copingteorin, teorin om salutogenes, begreppen livsvärden, livskvalitet och response shift
- visa fördjupade kunskaper om närståendes situation vid en cancersjukdom
- översiktligt beskriva rehabilitering av patienter med cancer och hur cancersjukdom påverkar den äldre patienten
- visa fördjupad kunskap om närståendes situation och barn och ungdomar som anhöriga
- reflektera över hur värderingar gällande ålder, genus, och sexuell läggning kan påverka omvårdnaden och relatera till specialistsjuksköterskans ansvar att förhindra diskriminering
- redogöra för samt konkretisera metoder och strategier för psykosocialt stöd och information till cancerpatienten och familjen
- visa fördjupade kunskaper om intervjuteknik
- beskriva psykosociala problem i samband med genetisk rådgivning
Färdighet och förmåga
- identifiera och analysera förutsättningar för information och en fungerande kommunikation med patienter och närstående med olika sociokulturell bakgrund
- tillämpa strategier för analys och problemlösning i samband med egna studier och vid grupparbete
- självständigt genomföra intervju med en närstående till cancersjuk
- självständigt analysera intervjun med närstående avseende tillämpning av kristeori, copingteori och KASAM-teorin samt de närståendes behov av stöd från hälso- och sjukvården
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- identifiera etiska frågeställningar i relation till information och kommunikation
- reflektera över och kritiskt värdera olika komplementära behandlingsmetoder
- reflektera över empatiskt bemötande och professionellt förhållningssätt vid psykosociala interventioner till patienter med cancersjukdom och deras närstående
Innehåll
Olika psykosociala teorier tillämpbara inom cancervård
Information till patienter med cancersjukdom och deras närstående
Rehabilitering vid cancersjukdom
Närståendes situation
Närstående stöd
Barn och ungdomar som anhöriga
Cancer hos äldre
Intervjuteknik
Etiska frågeställningar i relation till kommunikation och information
Komplementära behandlingsmetoder
Psykosociala aspekter på genetisk rådgivning
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och handledning vid rapportskrivning. Webbaserad undervisning och diskussionsforum. Verksamhetsinriktade studieuppgifter.
OBLIGATORISKA MOMENT
Introduktion till kurs, schemalagda gruppträffar, seminarier, studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning.
Examination
Examination av kursens uppställda mål sker kontinuerligt under kursens gång i form av muntliga och skriftliga uppgifter - tentamina individuellt och i grupp. Vid examination i grupp ska studenten delta aktivt med kunskap och reflektion.
För godkänd kurs krävs:
- godkänd rapport
- godkänt aktivt deltagande i examinationsseminariet
- godkänt aktivt deltagande i obligatoriska moment
Övriga föreskrifter
Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare fyra gånger (= totalt fem tentamensprov). Efter fem underkända tentamensprov kan studenten förlora sin plats i utbildningen. Grundutbildningskommittén kan dock, om synnerliga skäl föreligger, medge rätt till ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s k "blank" skrivning räknas som tentamenstillfälle. I enlighet med 6 kap. 21-22 §§ högskoleförordningen (1993:100) har studenten rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013, version 2
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2013, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2001