Barnhälsovård och elevhälsa med medicinsk inriktning
Kursplan, Avancerad nivå, 3FV293
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 3FV293
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Medicinsk vetenskap A1N, Vårdvetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 27 februari 2013
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Allmänt
Kursen är en inledande kurs i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot distriktssköterska och utgörs av 15 hp varav verksamhetsförlagd utbildning (VFU) 10,5 hp inom barnhälsovård och elevhälsa med medicinsk inriktning. Den teoretiska delen utgörs av 4,5 hp: barns utveckling och behov, hälsofrämjande arbete inom barn- och skolhälsovård. Kursen innehåller vårdvetenskap 11 hp samt medicinsk vetenskap 4 hp.
Behörighetskrav
Antagen till specialistsjuksköterskeprogrammet, inriktningen mot distriktssköterska, 75 hp.
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
Kunskap och förståelse
- visa fördjupad kunskap om barn och ungdomars hälsa och livssituation i ett nationellt, internationellt, historiskt och sociokulturellt perspektiv
- visa fördjupad kunskap om barns och ungdomars fysiska, psykiska, sociala och andliga utveckling, behov och resurser i sitt dagliga liv
- visa fördjupad kunskap om hälsoproblem och hälsorisker som berör barn, ungdomar och familjer i ett samhällsperspektiv
- ha kunskap om nationella och internationella lagar, rekommendationer och mål för hälsoarbete med barn och ungdomar
- visa fördjupad kunskap om verksamhet och mål för barnhälsovård och elevhälsa med medicinsk inriktning.
- visa god kännedom om målgrupper och arenor för hälsoarbete för barn och ungdomar
- visa fördjupad kunskap om strategier och forskningsmetoder för uppläggning, genomförande och utvärdering av hälsofrämjande arbete och omvårdnadsarbete
- visa god kännedom om olika aktörers roll i hälsofrämjande arbete och omvårdnadsarbete för barn och ungdomar och aktuella samarbetsformer
- visa fördjupad kunskap om hälsoundersökningar och vaccinationer
Färdighet och förmåga
- självständigt kunna följa och bedöma barns och ungdomars utveckling och livssituation utifrån ett socio - kulturellt, familj- grupp-, genus- och samhällsperspektiv
- på vetenskaplig grund självständigt planera, organisera, genomföra och utvärdera omvårdnad samt hälsofrämjande och förebyggande arbete inom barnhälsovård och elevhälsa med medicinsk inriktning, utifrån jämlik hälsa på individ-, familj-, grupp- och samhällsnivå i det geografiska ansvarsområdet
- samarbeta med andra aktörer i hälsofrämjande- och förebyggande arbete samt i omvårdnadsarbete
- kunna ge stöd till föräldrar i föräldrarollen
- självständigt identifiera och planera, genomföra och analysera stödinsatser för barn och familjer med specifika behov och i samarbete med andra aktörer integrera hälsopolitiska och hälsoekonomiska mål
- tillämpa lagar och författningar och FN:s barnkonventionens regler
- visa färdighet i att ställa samman, värdera och tillämpa ny kunskap och forskningsresultat
- visa färdighet i att söka, analysera, värdera och redovisa vetenskapliga studier inom kunskapsområdet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- identifiera och analysera etiska problem samt ta ställning till och tillämpa etiska principer inom kunskapsområdet
- självständigt analysera och värdera olika kunskapskällor och evidensbaserad omvårdnadsforskning inom distriktssköterskans kompetensområde
- utvärdera sina kunskaper, egna prestationer och förmåga till lyhördhet och samarbete samt identifiera behovet av fortsatt kunskapsutveckling och personlig utveckling
Innehåll
Medicinsk vetenskap:
Barns och ungdomars utveckling, tillväxt och utvecklingspsykologi
Kost och näringsbehov hos barn och ungdomar
Hälsoundersökningar och vaccinationer
Hälsorisker
Barn- och skolhälsovårdens verksamhet och mål
Smittspridning
Vårdvetenskap:
Strategier och metoder för hälsofrämjande och förebyggande arbete för barn, ungdomar och familjer på individ-, grupp- och samhällsnivå
Verksamhet och mål för barnhälsovård och elevhälsa med medicinsk inriktning
Omvårdnad inom barnhälsovård och elevhälsa med medicinsk inriktning samt av barn som far illa
Hälsopolitik och hälsoekonomi
Epidemiologi
Kommunikation och samtalsmetodik, motiverande samtal
Omvårdnad relaterat till kost och näringsbehov
Nationella och internationella lagar, rekommendationer och mål för hälsoarbete med barn, ungdomar och familjer
Professionell yrkesroll
Vetenskaplig metod
Undervisning
Teoretiska studier:
Basgruppsarbete
Föreläsningar
Litteraturstudier
Utarbetande av PM
Seminarier
Verksamhetsförlagd utbildning:
Handledning av specialistsjuksköterska i samverkan med klinisk adjunkt/klinisk lektor
Deltagande observation
Färdighetsträning
Litteraturstudier
Utarbetande av PM
Seminarier
Examination
Teoretiska studier: Examination av kursens uppställda mål sker kontinuerligt under kursens gång i form av muntliga och skriftliga uppgifter - tentamina individuellt och i grupp. Vid examination i grupp ska studenten delta aktivt med kunskap och reflektion
VFU: Examination inom VFU innebär bedömning av kunskaper, färdigheter och förhållningssätt enligt formulerade inlärningsmål, AssCE-formuläret (Löfmark, A. et Thorell-Ekstrand, I., 2009) och kliniska examinationer relaterade till kursens mål.
Övriga föreskrifter
Föreskrifter för omtentamen
Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare fyra gånger (= totalt fem tentamensprov). Efter fem underkända tentamensprov kan studenten förlora sin plats i utbildningen. Grundutbildningskommittén kan dock, om synnerliga skäl föreligger, medge rätt till ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s k "blank" skrivning räknas som tentamenstillfälle. I enlighet med 6 kap. 21-22 §§ högskoleförordningen (1993:100) har studenten rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.
Student som ej blivit godkänd i verksamhetsförlagd utbildning har rätt att genomgå förnyad verksamhetsförlagd utbildning en gång. (6 kap. 21 § högskoleförordningen (1993:100))
Avbruten VFU i förtid
En student kan komma att underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom om han eller hon fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen.
En individuell plan skall bestämmas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av programkommittén, skall anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och hur och när kontrollen kan äga rum samt hur dessa skall gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år.
Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan programkommittén har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs.
Beslut om den individuella studieplanen kan av programkommittén delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentrepresentation.