Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap D1
Kursplan, Avancerad nivå, 5RT154
- Kod
- 5RT154
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Teologiska fakultetsnämnden, 5 mars 2013
- Ansvarig institution
- Teologiska institutionen
Allmänt
Kursen kan utgöra fristående kurs om 15 hp.
Kursen kan ingå i mastersprogrammet religionsvetenskap, 120 hp.
Kursen kan ingå i Religionsvetenskapligt program, 210 hp.
Kursen kan ingå i lärarprogrammet för student med kandidatexamen, med ett självständigt arbete om 15 hp i något humanistiskt eller samhällsvetenskapligt område, och avslutade studier motsvarande 40 poäng/ 60 högskolepoäng inom något religionsvetenskapligt område och som dessutom fullgjort Allmänt utbildningsområde III.
Behörighetskrav
Kandidatexamen med huvudområde inom något samhällsvetenskapligt, humanistiskt eller religionsvetenskapligt område eller 120 hp avklarade kurser på grundnivå inklusive 90 hp inom något religionsvetenskapligt huvudområde. Dessutom krävs kunskaper i svenska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
Mål
Diskursanalys
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskapsmål
- övergripande återge diskursanalysens idéhistoria i den kontinentala filosofin,
- ingående kunna problematisera vetenskapsteoretiska spörsmål,
- visa fördjupande kunskaper inom en av kursens analytiska inriktningar.
Färdigheter och förmågor
- på ett vetenskapligt godtagbart sätt arbeta med diskursanalytiska verktyg,
- operationalisera abstrakta tankegångar till praktisk användbar metod och teori,
- i grupp sammanställa och presentera analyserat material,
- skriva en vetenskapligt gångbar text.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- ta ställning till och kunna underbygga en självständig argumentation för/emot vetenskapsteoretiska spörsmål,
- producera självständiga problemformuleringar i förhållande till sociala och politiska processer med hjälp av diskursanalytisk teori.
Research Design and Methods in the Social Science of Religion
After completion of the course the student is expected to be able to:
- develop a critical approach to understanding the different methodological traditions and their research implications in psychology of religion and sociology of religion,
- identify and understand the possibilities, limits, and limitations of different qualitative and quantitative methods both in the data-gathering and data-analysis stages,
- demonstrate an understanding of: quantitative research methods and research designs (e.g. surveys, structured interviews) and qualitative research methods and research designs (e.g. different ethnographic methods, unstructured and semi-structured interviews, observation), and mixed-methods research designs (e.g. combining quantitative and qualitative methods),
- demonstrate the ability to perform quantitative data analysis and qualitative data analysis at an initial level,
- demonstrate the ability to use established data-analysis programs for both quantitative and qualitative data,
- demonstrate an understanding of the use of different types of analysis frameworks: inductive, deductive, abductive approaches,
- demonstrate an understanding and application of different types of evaluation models for research studies,
- demonstrate the application of ethical guidelines in planning the design of an empirical study,
- design an original empirical study in psychology of religion or sociology of religion,
- demonstrate the ability to present research results to an academic as well as a non-academic audience.
Spår och skrifter
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- Redovisa mycket grundliga kunskaper om religionshistorien som forskningsfält och ämnets forskningshistoria
- Visa djupgående kunskaper om hur historiska vetenskaper arbetar med skriftligt såväl som arkeologiskt och ikonografiskt källmaterial
- Visa god kunskap om historieteori
- Självständigt arbeta med religionshistoriskt relevant material och bedöma dess källvärde
Religion i antikens Hellas
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- visa god förtrogenhet med de viktigaste källkategorierna för studiet av Antikens grekiska religionshistoria
- kommunicera fördjupade kunskaper om religion, kultur och samhälle i Antikens Grekland, med särskild tonvikt på Klassisk och Hellenistisk tid
- visa mycket god förmåga att självständigt analysera ämnesområdet utifrån källkritiska perspektiv
- självständigt problematisera relevanta begrepp och teorier samt integrera teorier om rit, myt, och religiös förändring i förhållande till olika forskningsproblem
- självständigt analysera grundtexter i översättning
Nutida sydasiatisk religion
Efter avslutad kurs skall studenten:
- visa prov på fördjupad kunskap i området,
- uppvisa färdigheter som innebär att studenten kan använda sig av den teoretiska/metodiska kunskapen i den kommande yrkesverksamheten,
- på ett fördjupat sätt reflektera över etiska frågor i relation till religionshistorisk forskning inom området nutida sydasiatisk religion,
- kritiskt reflektera över de egna föreställningarnas betydelse för den egna forskningsuppgiften.
Innehåll
Kursen består av två valbara alternativ:
- Diskursanalys och Research Design and Methods in the Social Sciences of Religion
- Spår och skrifter: om historieteori, källor och källkritik och Religion i Antikens Hellas.
Observera att alternativ två endast är möjligt att läsa under höstterminen.
I kursen kan den fakultetsövergripande kursen Vetenskapsteori och metod, 7,5 hp, ingå. Den ersätter då en av de två delkurserna inom valt kursalternativ.
Diskursanalys
Diskursanalys är ett samlingsnamn för kritisk samhällsanalys med rötter i semiologi, ideologianalys och psykoanalys. Diskursanalys används främst för att analysera text och tal men den lämpar sig även väl för analys av andra sorters material som bild och film.
Kursen Diskursanalys har två moment:
- Diskursanalysens idéhistoria: under momentet ges en introduktion till diskursanalysens samtida utformningar och hur analysmetoden har operationaliserats i tidigare studier. Fokus läggs på Michel Foucaults problematiserande analys, Norman Faircloughs kritiska diskursanalys, Jonathan Potter och Margareth Wetherells diskurspsykologi samt Ernesto Laclau och Chantal Mouffes diskursteori.
- Diskursanalysen i praktik: under momentet ges möjlighet att använda olika diskursanalytiska angreppssätt på en stor valmöjlighet av material. Utformningen av momentet är beroende på studentgruppens storlek varför lärare och studenter vid kursstart bestämmer momentets utformning.
Research Design and Methods in the Social Science of Religion
The course aims at providing a deeper and more nuanced knowledge of and further development of skills in research design for empirical studies in psychology of religion, sociology of religion, or other related disciplines. The student will then apply the knowledge and skill areas to the designing of an original empirical study in the chosen discipline.
The course consists of two parts:
- The first part examines the following themes: an overview of options for empirical research studies (quantitative, qualitative, and mixed-methods designs) in the social sciences of religion, and related disciplines; the advantages and disadvantages of different research designs and methods; the implications and generalisations that different research designs and methods permit; the international, national and disciplinary-specific levels of ethical guidelines and considerations in empirical research; and communication of research results.
- The second part has a focus on training modules with different data-collection methods, and data-analysis programs. Through this process the student will be able to have an initial degree of hands-on experience with the data-gathering methods and data-analysis program tools used by researchers. This part also incorporates critical reflection whereby the student can develop his/her own ideas about research and the development of a specific research project. The training modules allow for students to adapt the knowledge, skills, and tools into the specific discipline area of research interest.
Spår och skrifter
Kursen ger en fördjupad orientering i det religionshistoriska studiets forskningshistoria, med fokus på forskning om antikens religioner i Medelhavsområdet, inklusive studier av kontakter och influenser mellan skilda kulturer och religioner i detta område under förmodern tid. Metodologiska och teoretiska frågeställningar behandlas ingående utifrån arkeologiska, filologiska och religionshistoriska perspektiv.
Religion i antikens Hellas
Kursen ger en fördjupad orientering i religion i Antikens Grekland, med tonvikt på ritualers och myters kulturella betydelse. Uppmärksamhet ges åt religiösa traditioners plats i filosofi, litteratur och konst samt religionsutövandets betydelse för stadsstaternas samhällsliv. Religiösa förändringsprocesser under den hellenistiska tiden studeras ingående. Metodologiska och teoretiska frågeställningar behandlas utifrån arkeologiska, filologiska och religionshistoriska perspektiv.
Nutida sydasiatisk religion
Kursen ger fördjupade kunskaper i ett specialiserat och avancerat område av teori och/eller metoder i religionshistoria som är nödvändig för skrivande av en magister- eller masteruppsats i religionshistoria med fokus på nutida sydasiatisk religion.
Undervisning
Diskursanalys
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Kursen bygger på aktivt deltagande och den utvalda litteraturen kräver noggrann läsning. Av den anledningen begränsas den obligatoriska litteraturens omfång till max 600 sidor. Seminarier och föreläsningar är obligatoriska. Missat seminarium: enskild redovisning av uppgift. Missad föreläsning: PM på aktuell litteratur.
Research Design and Methods in the Social Science of Religion
The course is based on self-studies and assignments where the participants read and listen to recorded material. The participants read, communicate, interact and uploads assignments in a Learning Management System (LMS). The LMS contains all relevant information regarding the course and is used for all compulsory activities within the course. If suitable, the student may (in part) attend seminars organized for campus students. To be able to participate the student must have an Internet connection and a computer with attached headset. If specific software is needed this will be provided by the department.
Seminars on campus will include working with different qualitative and quantitative research techniques as well as individual PM presentations and discussions.
Spår och skrifter:
Kursinnehållet bearbetas genom föreläsningar och seminarier.
Religion i antikens Hellas:
Kursinnehållet bearbetas genom föreläsningar och seminarier.
Nutida sydasiatisk religion
Självstudier.
Examination
Diskursanalys
Löpande examination genom seminarier samt en hemskrivning. Aktivt deltagande i seminarier motsvarar 2,5 hp, och hemskrivningen 5 hp.
Research Design and Methods in the Social Science of Religion
Course examination consists of written assignments in different formats. This examination form is the same for all students.
The course is divided in the following credit segments:
Part 1, Qualitative methods 1, 3 credits
Part 2, Quantitative methods 2, 3 credits
Part 3, Mixed methods, 1 credit
Part 4, Design of individual study, 0,5 credit
Spår och skrifter
Examinationen består av skriftliga uppgifter och aktivt seminariedeltagande.
Religion i antikens Hellas
Examinationen består av skriftliga uppgifter och aktivt seminariedeltagande.
Nutida sydasiatisk religion
Litteraturen examineras med ett skriftligt PM enligt de instruktioner som delas ut och med en efterföljande muntlig diskussion.
Övriga föreskrifter
För fullgjord kurs krävs minst 75% närvaro på de undervisningsmoment som beskrivs i kursplanen. Frånvaro därutöver kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) som beslutas av kursansvarig lärare.
Research training in qualitative, quantitative, and mixed method design in the social sciences of religion
För programstudenter: För att studenter i den gamla studieordningen och/eller på religionsvetenskapligt program 140/160 poäng skall kunna placera kursen på D-nivå krävs att Religionsbeteendevetenskap C2 är avklarad.
Kursen kan ingå i Religionsbeteendevetenskap D1 och E.
Övergångsbestämmelser
Personer som läst denna kurs enligt äldre kursplan har möjlighet att tentera kursen enligt den kursplanen inom två år efter kurstillfället. Om särskilda skäl föreligger, kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges inte undervisning enligt äldre kursplan.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2012
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2011
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2010