Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap D1

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5RT154

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5RT154
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Religionshistoria och religionsbeteendevetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Teologiska fakultetsnämnden, 5 mars 2013
Ansvarig institution
Teologiska institutionen

Allmänt

Kursen kan utgöra fristående kurs om 15 hp.

Kursen kan ingå i mastersprogrammet religionsvetenskap, 120 hp.

Kursen kan ingå i Religionsvetenskapligt program, 210 hp.

Kursen kan ingå i lärarprogrammet för student med kandidatexamen, med ett självständigt arbete om 15 hp i något humanistiskt eller samhällsvetenskapligt område, och avslutade studier motsvarande 40 poäng/ 60 högskolepoäng inom något religionsvetenskapligt område och som dessutom fullgjort Allmänt utbildningsområde III.

Behörighetskrav

Kandidatexamen med huvudområde inom något samhällsvetenskapligt, humanistiskt eller religionsvetenskapligt område eller 120 hp avklarade kurser på grundnivå inklusive 90 hp inom något religionsvetenskapligt huvudområde. Dessutom krävs kunskaper i svenska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.

Mål

Diskursanalys

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskapsmål

  • övergripande återge diskursanalysens idéhistoria i den kontinentala filosofin,
  • ingående kunna problematisera vetenskapsteoretiska spörsmål,
  • visa fördjupande kunskaper inom en av kursens analytiska inriktningar.

Färdigheter och förmågor

  • på ett vetenskapligt godtagbart sätt arbeta med diskursanalytiska verktyg,
  • operationalisera abstrakta tankegångar till praktisk användbar metod och teori,
  • i grupp sammanställa och presentera analyserat material,
  • skriva en vetenskapligt gångbar text.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • ta ställning till och kunna underbygga en självständig argumentation för/emot vetenskapsteoretiska spörsmål,
  • producera självständiga problemformuleringar i förhållande till sociala och politiska processer med hjälp av diskursanalytisk teori.

Research Design and Methods in the Social Science of Religion

After completion of the course the student is expected to be able to:

  • develop a critical approach to understanding the different methodological traditions and their research implications in psychology of religion and sociology of religion,
  • identify and understand the possibilities, limits, and limitations of different qualitative and quantitative methods both in the data-gathering and data-analysis stages,
  • demonstrate an understanding of: quantitative research methods and research designs (e.g. surveys, structured interviews) and qualitative research methods and research designs (e.g. different ethnographic methods, unstructured and semi-structured interviews, observation), and mixed-methods research designs (e.g. combining quantitative and qualitative methods),
  • demonstrate the ability to perform quantitative data analysis and qualitative data analysis at an initial level,
  • demonstrate the ability to use established data-analysis programs for both quantitative and qualitative data,
  • demonstrate an understanding of the use of different types of analysis frameworks: inductive, deductive, abductive approaches,
  • demonstrate an understanding and application of different types of evaluation models for research studies,
  • demonstrate the application of ethical guidelines in planning the design of an empirical study,
  • design an original empirical study in psychology of religion or sociology of religion,
  • demonstrate the ability to present research results to an academic as well as a non-academic audience.

Spår och skrifter

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • Redovisa mycket grundliga kunskaper om religionshistorien som forskningsfält och ämnets forskningshistoria
  • Visa djupgående kunskaper om hur historiska vetenskaper arbetar med skriftligt såväl som arkeologiskt och ikonografiskt källmaterial
  • Visa god kunskap om historieteori
  • Självständigt arbeta med religionshistoriskt relevant material och bedöma dess källvärde

Religion i antikens Hellas

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • visa god förtrogenhet med de viktigaste källkategorierna för studiet av Antikens grekiska religionshistoria
  • kommunicera fördjupade kunskaper om religion, kultur och samhälle i Antikens Grekland, med särskild tonvikt på Klassisk och Hellenistisk tid
  • visa mycket god förmåga att självständigt analysera ämnesområdet utifrån källkritiska perspektiv
  • självständigt problematisera relevanta begrepp och teorier samt integrera teorier om rit, myt, och religiös förändring i förhållande till olika forskningsproblem
  • självständigt analysera grundtexter i översättning

Nutida sydasiatisk religion

Efter avslutad kurs skall studenten:

  • visa prov på fördjupad kunskap i området,
  • uppvisa färdigheter som innebär att studenten kan använda sig av den teoretiska/metodiska kunskapen i den kommande yrkesverksamheten,
  • på ett fördjupat sätt reflektera över etiska frågor i relation till religionshistorisk forskning inom området nutida sydasiatisk religion,
  • kritiskt reflektera över de egna föreställningarnas betydelse för den egna forskningsuppgiften.

Innehåll

Kursen består av två valbara alternativ:

  1. Diskursanalys och Research Design and Methods in the Social Sciences of Religion
  2. Spår och skrifter: om historieteori, källor och källkritik och Religion i Antikens Hellas.

Observera att alternativ två endast är möjligt att läsa under höstterminen.

I kursen kan den fakultetsövergripande kursen Vetenskapsteori och metod, 7,5 hp, ingå. Den ersätter då en av de två delkurserna inom valt kursalternativ.

Diskursanalys

Diskursanalys är ett samlingsnamn för kritisk samhällsanalys med rötter i semiologi, ideologianalys och psykoanalys. Diskursanalys används främst för att analysera text och tal men den lämpar sig även väl för analys av andra sorters material som bild och film.

Kursen Diskursanalys har två moment:

  1. Diskursanalysens idéhistoria: under momentet ges en introduktion till diskursanalysens samtida utformningar och hur analysmetoden har operationaliserats i tidigare studier. Fokus läggs på Michel Foucaults problematiserande analys, Norman Faircloughs kritiska diskursanalys, Jonathan Potter och Margareth Wetherells diskurspsykologi samt Ernesto Laclau och Chantal Mouffes diskursteori.
  2. Diskursanalysen i praktik: under momentet ges möjlighet att använda olika diskursanalytiska angreppssätt på en stor valmöjlighet av material. Utformningen av momentet är beroende på studentgruppens storlek varför lärare och studenter vid kursstart bestämmer momentets utformning.

Research Design and Methods in the Social Science of Religion

The course aims at providing a deeper and more nuanced knowledge of and further development of skills in research design for empirical studies in psychology of religion, sociology of religion, or other related disciplines. The student will then apply the knowledge and skill areas to the designing of an original empirical study in the chosen discipline.

The course consists of two parts:

  1. The first part examines the following themes: an overview of options for empirical research studies (quantitative, qualitative, and mixed-methods designs) in the social sciences of religion, and related disciplines; the advantages and disadvantages of different research designs and methods; the implications and generalisations that different research designs and methods permit; the international, national and disciplinary-specific levels of ethical guidelines and considerations in empirical research; and communication of research results.
  2. The second part has a focus on training modules with different data-collection methods, and data-analysis programs. Through this process the student will be able to have an initial degree of hands-on experience with the data-gathering methods and data-analysis program tools used by researchers. This part also incorporates critical reflection whereby the student can develop his/her own ideas about research and the development of a specific research project. The training modules allow for students to adapt the knowledge, skills, and tools into the specific discipline area of research interest.

Spår och skrifter

Kursen ger en fördjupad orientering i det religionshistoriska studiets forskningshistoria, med fokus på forskning om antikens religioner i Medelhavsområdet, inklusive studier av kontakter och influenser mellan skilda kulturer och religioner i detta område under förmodern tid. Metodologiska och teoretiska frågeställningar behandlas ingående utifrån arkeologiska, filologiska och religionshistoriska perspektiv.

Religion i antikens Hellas

Kursen ger en fördjupad orientering i religion i Antikens Grekland, med tonvikt på ritualers och myters kulturella betydelse. Uppmärksamhet ges åt religiösa traditioners plats i filosofi, litteratur och konst samt religionsutövandets betydelse för stadsstaternas samhällsliv. Religiösa förändringsprocesser under den hellenistiska tiden studeras ingående. Metodologiska och teoretiska frågeställningar behandlas utifrån arkeologiska, filologiska och religionshistoriska perspektiv.

Nutida sydasiatisk religion

Kursen ger fördjupade kunskaper i ett specialiserat och avancerat område av teori och/eller metoder i religionshistoria som är nödvändig för skrivande av en magister- eller masteruppsats i religionshistoria med fokus på nutida sydasiatisk religion.

Undervisning

Diskursanalys

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Kursen bygger på aktivt deltagande och den utvalda litteraturen kräver noggrann läsning. Av den anledningen begränsas den obligatoriska litteraturens omfång till max 600 sidor. Seminarier och föreläsningar är obligatoriska. Missat seminarium: enskild redovisning av uppgift. Missad föreläsning: PM på aktuell litteratur.

Research Design and Methods in the Social Science of Religion

The course is based on self-studies and assignments where the participants read and listen to recorded material. The participants read, communicate, interact and uploads assignments in a Learning Management System (LMS). The LMS contains all relevant information regarding the course and is used for all compulsory activities within the course. If suitable, the student may (in part) attend seminars organized for campus students. To be able to participate the student must have an Internet connection and a computer with attached headset. If specific software is needed this will be provided by the department.

Seminars on campus will include working with different qualitative and quantitative research techniques as well as individual PM presentations and discussions.

Spår och skrifter:

Kursinnehållet bearbetas genom föreläsningar och seminarier.

Religion i antikens Hellas:

Kursinnehållet bearbetas genom föreläsningar och seminarier.

Nutida sydasiatisk religion

Självstudier.

Examination

Diskursanalys

Löpande examination genom seminarier samt en hemskrivning. Aktivt deltagande i seminarier motsvarar 2,5 hp, och hemskrivningen 5 hp.

Research Design and Methods in the Social Science of Religion

Course examination consists of written assignments in different formats. This examination form is the same for all students.

The course is divided in the following credit segments:

Part 1, Qualitative methods 1, 3 credits

Part 2, Quantitative methods 2, 3 credits

Part 3, Mixed methods, 1 credit

Part 4, Design of individual study, 0,5 credit

Spår och skrifter

Examinationen består av skriftliga uppgifter och aktivt seminariedeltagande.

Religion i antikens Hellas

Examinationen består av skriftliga uppgifter och aktivt seminariedeltagande.

Nutida sydasiatisk religion

Litteraturen examineras med ett skriftligt PM enligt de instruktioner som delas ut och med en efterföljande muntlig diskussion.

Övriga föreskrifter

För fullgjord kurs krävs minst 75% närvaro på de undervisningsmoment som beskrivs i kursplanen. Frånvaro därutöver kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) som beslutas av kursansvarig lärare.

Research training in qualitative, quantitative, and mixed method design in the social sciences of religion

För programstudenter: För att studenter i den gamla studieordningen och/eller på religionsvetenskapligt program 140/160 poäng skall kunna placera kursen på D-nivå krävs att Religionsbeteendevetenskap C2 är avklarad.

Kursen kan ingå i Religionsbeteendevetenskap D1 och E.

Övergångsbestämmelser

Personer som läst denna kurs enligt äldre kursplan har möjlighet att tentera kursen enligt den kursplanen inom två år efter kurstillfället. Om särskilda skäl föreligger, kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges inte undervisning enligt äldre kursplan.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin