Funktionshinder - socialvetenskapliga perspektiv
Kursplan, Avancerad nivå, 2SC123
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 2SC123
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Socialt arbete A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 9 oktober 2013
- Ansvarig institution
- Institutionen för socialt arbete
Allmänt
Kursen ges på avancerad nivå och utgör en av tre kurser på Socionomprogrammets termin 7, högskolepoäng 180-210. Kursen ingår i Socionomprogrammet vid Uppsala universitet 210 högskolepoäng men är också möjlig att läsa som fristående kurs.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs tidigare kurser på Socionomprogrammet med godkända kurser motsvarande minst 180 hp eller grundexamen om minst 180 hp, varav 90 hp i annat relevant ämne. Undantag görs endast om särskilda skäl föreligger.
Mål
Kursens mål är att studenten förvärvar fördjupad och relevant kunskap om funktionshinder.
Efter att ha genomgått kursen ska studenten när det gäller
Kunskap och förståelse
- definiera centrala begrepp av relevans för analysen av funktionshindrades samhälleliga villkor
- beskriva olika teoretiska perspektiv för att förstå funktionshinder som individuellt, socialt och kulturellt fenomen
- beskriva olika socialpolitiska insatser av relevans för personer med funktionshinder
- beskriva attityder och kulturella värderingar relaterade till funktionshinder
- beskriva diskriminerings- och stigmatiseringsprocesser som personer med funktionsnedsättning riskerar att möta
- beskriva förutsättningar för brukarinflytande och aktivt medborgarskap för personer med funktionsnedsättning
Färdighet och förmåga
- analysera och jämföra vad olika teoretiska perspektiv på funktionshinder bidrar med till förståelse av funktionshinder som individuellt, socialt och kulturellt fenomen
- analysera olika socialpolitiska insatser av relevans för personer med funktionshinder och motivera för- och nackdelar med olika insatser
- analysera hur attityder och kulturella värderingar inverkar på funktionshindrades livsvillkor
- analysera hur och i vilken mån förekommande diskriminerings- och stigmatiseringsprocesser kan hanteras och motverkas på strukturell nivå och i samspelet mellan personer med och utan funktionsnedsättning
- analysera i vilken mån och i vilka former brukarinflytande och aktivt medborgarskap för personer med funktionsnedsättning kan realiseras
- självständigt och fördjupat söka, värdera, bearbeta och presentera information om kunskapsområdet på ett strukturerat och kvalificerat sätt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera olika teoretiska perspektiv för att förstå funktionshinder ur ett socialpolitiskt, professionsinriktat samt brukarperspektiv
- redovisa medvetenhet om behovet av att bemöta personer med funktionsnedsättning som aktiva medborgare kapabla till inflytande och självbestämmande
Innehåll
Kursen behandlar följande
- Centrala begrepp inom samhällsvetenskaplig funktionshinderforskning
- Olika teoretiska perspektiv på fysiska och psykiska funktionshinder
- Attityder och kulturella värderingar relaterade till funktionshinder
- Diskriminerings- och stigmatiseringsprocesser
- Socialpolitiska insatser (inklusive insatser för ökad tillgänglighet) av relevans för personer med funktionsnedsättning
- Möjligheter till brukarinflytande och ett aktivt medborgarskap för personer med funktionsnedsättning
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar och seminarier. Deltagandet i gruppövningar och seminarier är alltid obligatoriskt. Övrig obligatorisk närvaro framgår av studiehandledningen. Skriftlig komplettering av frånvaro från ett seminarium kan endast ske för en mindre del av seminarierna. Innehållet i föreläsningarna kan utgöra grund för examinationsfrågor även i de fall föreläsningarna inte är obligatoriska.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga och muntliga prov. Hemskrivningar som lämnas in efter utsatt tid kan inte ges betyget VG om inte särskilda skäl föreligger.