Grammatikens roll i spanskundervisningen - teori och praktik

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 9LF034

Kod
9LF034
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik GXX
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fortbildningsavdelningen för skolans internationalisering, 21 oktober 2013
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen är en fristående kurs. Den vänder sig till lärare i spanska i grund- och gymnasieskolan och lärarstuderande med spanska som inriktning.

Kursplanen gäller från och med vårterminen 2015.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Mål

Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar goda kunskaper inom ämnesområdena spansk syntax och grammatik i spanskundervisningen. Den studerande skall även uppnå en ökad ämnesdidaktisk kompetens, vilken inbegriper att koppla språkdidaktiska teorier samt egna ämneskunskaper till praktisk tillämpning i undervisningen.

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • visa goda kunskaper i spansk syntax och om språkets grammatiska, fonetisk fonologiska och lexikala variation i olika spansktalande områden
  • visa kunskaper om centrala teoribildningar inom grammatik ur ett lärandeperspektiv och deras betydelse för undervisning i spanska som främmande språk
  • identifiera, analysera och redogöra för det spanska språkets grammatiska fenomen vid inlärning av spanska som främmande språk samt reflektera över betydelsen av dessa för undervisningen
  • författa texter i olika kommunikativa och didaktiska syften på en grammatiskt och lexikaliskt korrekt spanska samt visa på variation och koherens i den egna skriftliga produktionen
  • visa goda kunskaper om kontrasten mellan spanskans och svenskans strukturella skillnader
  • analysera och kritiskt granska olika typer av läromedel för grammatikundervisning i spanskämnet ur språkdidaktiska perspektiv och i relation till undervisningens kommunikativa mål
  • visa förmåga att inom givna tidsramar producera eget undervisningsmaterial med utgångspunkt i kurs- och ämnesplaner i moderna språk och relatera val av innehåll och arbetssätt till kursens teoretiska ramar

Innehåll

Kursen utgör en fördjupning i det spanska språkets syntax och dess grammatiska, fonetisk fonologiska och lexikala variation med fokus på grammatikens roll i spanskundervisningen.

Genom en systematisk genomgång av spanskans grammatiska uppbyggnad läggs grunden för utveckling av den studerandes språkliga medvetenhet ifråga om satsstruktur och förhållandena mellan syntaktisk form och semantisk mening. Olika typer av texter och digitala material, såsom nyhetstexter, opinionsartiklar, filmer och dokumentärer, analyseras med fokus på geografisk variation och olika register i tal och skrift.

I kursen presenteras och diskuteras centrala teorier om grammatik i språkundervisningen i allmänhet och om spanska som främmande språk i synnerhet med fokus på grammatiska fenomen som erbjuder svårigheter vid inlärning; där ingår också den kontrastiva analysen av strukturella skillnader mellan spanska och svenska.

Kursen ger tillfälle att utveckla den egna skriftliga språkfärdigheten genom olika typer av skrivuppgifter, där stor vikt läggs på kommunikation och ämnesdidaktik.

I kursen ingår även att analysera olika typer av läromedel samt att producera eget material för att behandla grammatiska områden i spanskundervisningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs dels i föreläsningsform, dels genom seminarier med obligatorisk närvaro där den studerande förväntas delta aktivt. Undervisningsspråk är spanska.

Examination

Kursen examineras fortlöpande genom aktivt deltagande i seminarier och nätbaserade gruppdiskussioner, skriftliga inlämningsuppgifter, muntliga redovisningar samt redovisning av samlade kursprestationer. I examinationen ingår även en skriftlig hemtentamen.

Övriga föreskrifter

Rekommenderade förkunskaper: Språkfärdighet i spanska motsvarande B1 enligt Gemensam europeisk referensram för språk.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin